XXL Nutrition

Beginner, op zoek naar richting, voorstellen, doel

Bezoekers in dit topic

Styg

Novice
Lid geworden
23 aug 2015
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
79kg
Ik kijk hier al langer rond, maar ik heb eigenlijk nooit de stap gezet om echt te beginnen met fitness. Ik ben 29 jaar, ik ben 1,75cm en weeg momenteel 79kg. Ik doe al langer aan andere (cardio) sporten, op dit moment doe ik voornamelijk nog 2/3x in de week hardlopen en 2/3x per maand mountainbiken. (andere dingen op lager pitje).

De wintertijd komt er een beetje aan en buiten wordt het wat minder aangenaam dus ik wou in de winter gaan fitnessen. Ik ben wel iemand die als die echt enthousiast word van iets er echt voor gaat, dus misschien dat ik na de wintertijd nog wel blijf fitnessen.

Momenteel zie ik er sportief uit denk ik, met nadruk op sportief en niet perse gespierd. Ik ben wel wat gespierder geworden door de sporten die ik doe, maar ik merk dat ik daarin nog zwakke punten heb. Vooral zou ik nog aan mijn polsen willen werken, en wil ik mijn benen en mijn core versterken. En dingen die ik zou willen veranderen maar minder prioriteit hebben is het sterker/dikker maken van mijn onderarmen en onderkant van mijn buikje wegwerken (bovenkant is wel redelijk 'strak').

De keren dat ik nu ben wezen fitnessen heb ik meer in het wilde weg wat apparaten geprobeerd, om beetje wegwijs te raken. En om eerlijk te zijn voelde het nog vrij onwennig, en ik ben ook nog niet echt gewend om in zo'n context met zijn allen te trainen. Maar dit gaat vast goed komen.

Maar als ik bijvoorbeeld nu voor 3/4 maanden zou trainen om bovenstaande punten te versterken, zouden jullie dan gelijk al voor isolatie oefeningen gaan? Of juist nog wel fullbody bijv trainen omdat daar nog wel voldoende algehele gain uit te halen valt (ik zie mezelf hierin als beginner) en dat ik beter naderhand kan kijken wat er nog schort? Anderzijds als ik enthousiast blijf over fitness zal ik misschien wel langer blijven trainen en wordt het verhaal misschien minder relevant omdat er meer tijd voor handen is.

Mijn focus ligt in ieder geval op kracht en niet op massa, mijn streef gewicht zou ergens tussen de 75-80 kg zijn (niet ideale voor cardio voor mijn lengte, maar dat neem ik voor lief). Op dit moment is mijn BMI tikkie te hoog (ik weet dat dat niks zegt), maar gevoelsmatig ben ik niet zo enorm gespierd maar ik ben ook niet echt vet (alleen rond mijn onderbuik). Ik drink veel water en ik heb het gevoel dat mijn lichaam ook veel vocht vasthoud, opzich niet negatief en ook fijn bij rennen op warme dag, maar anderzijds is het meedragen van gewicht bij het rennen ook weer een nadeel. Zou dit een punt zijn om op te focussen? Ik heb ook het gevoel dat mijn gewicht redelijk varieert tussen de 75-80kg. Ik eet gezond (en eiwitrijk) in ieder geval en bij de maaltijden voldoende, ik heb het gevoel dat als het moet ik nog wel veel meer kan eten, maar ben bang dat ik snel 80+ ga wegen ondanks de cardio die ik doe. Mijn energieverbruik is wel efficiënt en laag volgens mij (lage rusthartslag).

Maar om terug te komen op mijn oorspronkelijke punt, zoek ik een beetje een richting, dus bijv full body of een andere schema of moet ik puur focus leggen op dingen die mijn zwakke punten versterken voor nu?
 
Een goed programma is nooit óf isolatie, óf compound. Altijd een mix. In mijn ogen is compound je basis, en met isolatie kun je dan fine-tunen.

Als beginnende krachtsporter is het vooral zaak om je core te versterken. Veel mensen vergeten dat bv. squatten echt niet alleen een kwestie is van kracht in je benen, maar ook enorme core-kracht. Squatten zonder core = je klapt dubbel.

Ik zou je adviseren om eens een paar avonden op YouTube door te brengen om tutorial-vids te bekijken. Als schema zou ik je een standaard 5x5 aanraden, voeg hier zelf bv. nog wat lat pulldowns of seated rows aan toe om je onderarmen extra te pakken. Kans is heel groot dat je onderarmen het eerder begeven dan je rug, of zelfs bovenarmen. Op YouTube zijn ook hiervoor weer oefeningen te vinden.

Over het algemeen kun je stellen dat meer drinken = minder vastgehouden vocht. Dat zal dus geen issue zijn, als je aan 2-3L water per dag komt.

Wat dieet betreft: reken je macro's eens uit en gebruik een online tool om te berekenen wat je onderhoud zo ongeveer is. Ik zou niet teveel focussen op dat bf% totdat je enkele maandjes bezig bent. Als je gelijk begint met eten op onderhoud, of zelfs een lichte bulk, kun je beter een goede basis bouwen qua kracht dan wanneer je begint met krachttraining en direct gaat cutten.

Terug op je punt: volg een 5x5 met wat pull isolatie en extra oefeningen voor je onderarmen. Als je lekker begint te gainen met een full body schemaatje dan volgt de rest vanzelf. Mocht je gaan merken dat het één en ander wat voor/achter begint te lopen, voeg dan wat extra isolatie toe.
 
Back
Naar boven