XXL Nutrition

beginner schema

Bezoekers in dit topic

Carter

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
2 aug 2008
Berichten
1
Waardering
0
Hallo beste mensen,
Ik ben nieuw hier op het forum en ik heb een aantal vragen waar ik hoop antwoord op te krijgen.

Mijn info:

  • Hoelang je traint
Ik begin nu voor het eerst met trainen.

  • Wat je doel is
Mijn doel is massa opbouwen en tegerlijkertijd ervoor zorgen dat mijn vetpercentage laag blijft.

  • Beschikbare apparatuur
Alle apparatuur is beschikbaar.


  • Beschikbare tijd
Ik heb van maandag tot en met vrijdag de tijd om te trainen.


Het trainingsschema dat ik van plan ben te gaan uitvoeren is een vijfdaagse split.

Maandag: borst en triceps
Dinsdag: hamstrings en kuiten
Woensdag: schouders en kuiten
Donderdag: quadriceps en buik
Vrijdag: rug en biceps

Ik ben overigens niet van plan van plan om een heel voedingsschema op te stellen maar ik zal er wel voor zorgen dat ik genoeg eiwitten binnen zal krijgen door middel van veel zuivelproducten en eiwitshakes.

Verdere persoonsgegevens:
18 jaar oud.
183 cm lang.
72 kilogram.
vetpercentage van ongeveer 13.5%


  • Maar hoe kan ik nu het beste mijn schema combineren met het doen van cardio?

  • Is het verstandig om op dagen van trainen aan cardio te doen, of kan ik dat beter in mijn vrije weekend dagen doen?

  • Is het verstandig om na bijvoorbeeld 8 weken splitschema training, 2 weken met alleen maar cardio in te lassen?
  • In welke mate werkt cardio de spiergroei tegen?
Cardio doe ik in de vorm van 10 kilometer hardlopen. Puur met als doel mijn vetpercentage zo laag mogelijk te houden.
 
voor een beginner zou ik rippetoe of een fullbody 3 maal per week aanraden:) om je spieren te laten wennen aan de oefeningen. veel compound oefeningen en weinig isolatieoefeningen. werk met veel herhalingen..20-15-12-8 bijvoorbeeld. na een paar maanden kun je dan over gaan op een splitschema.

succes!:cool:
 
Cardio zou ik doen nadat je krachttraining hebt gedaan. Laat we zeggen een uurtje krachttraining en afsluiten een half uur tot 3 kwartier cardio.

Voordeel hiervan is dat het glycogeen aanwezig in de spieren reeds verbruikt wordt tijdens krachttraining. Waardoor je sneller je vet gaat aanspreken tijdens cardio.

Cardio heeft effect op spieropbouw, deze gaat minder goed omdat je energie over beide verdeelt. Maar dat is geen reden om 2 weken apart cardio te doen, in mijn ogen.
Spieropbouw krijg je als beginner zowiso.

Succes
 
Ik zie het nut niet om 5 dagen te trainen..
Je kan best 5 dagen trainen maar maak dan een fatsoenlijk schema.
Je hoeft bijvoorbeeld geen aparte trainingsdag te pakken voor hamstrings & kuiten imo..
Zoek eens naar het Rippetoe en/of Stronglifts 5x5 schema.
 
Back
Naar boven