Fitness Seller

Beginner: Squat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

bassie

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
13
Waardering
0
Hallo,

Welke oefening kan je het best doen, Dumbbell squat of Barbell squat?

Wegens ruimte gebrek op mijn sportschool hebben ze geen barbell rack staan :(, dus dan wordt het nogal een probleem om zo'n barbell eerst van de grond te tillen en op mijn schouders te leggen..
 
van gym veranderen lijkt me een goed id...

je kan anders ook deadliften. de deadlift is volgens mij de 'arme mans alternatief' voor het squatten. je kan experimenteren met verschillende vormen van deadliften, die meer accent leggen op de quads, of op de hams, of de onderrug. en je kan er je kuiten ook mee trainen
 
Ik heb ook geen squatrek bij de sportschool. Een of twee man leggen de stang op mijn nek en halen hem er ook weer af. Met niet al te hoge gewichten is dit geen probleem.
 
ja, maar het voordeel van de squat is net de mogelijkheid om zwaar te gaan...

vandaar dat ik het alternatief van de deadlift aanhaalde...
 
ik weet niet of ze op je sportschool wel twee bars hebben om op te dippen. want ik legde op mijn vorige sportschool altijd de stang op die twee stangen en dan kon ik gewoon squaten. het was niet echt ideaal maar het ging toch goed....
 
Ik ben met spike eens! Zoek maar een andere gym! Want ja als je dan wil squaten alsnog moet je altijd iemand vragen om je te helpen. En ja als sommige jongens eenmaal zo gefocused zijn op hun training en hun bicep omvang zo groot is als een voetbal . Ga ik dat niet vragen. Heb je ook wel eens uitstappen geprobeerd? ( Sorry als dat nog een speciale naam heeft )
 
Heb je een smith rack? Anders zou je smith squats kunnen doen.. ook niet ideaal maar beter dan niets!
 
beste alternatief vind ik nog altijd deadliften ???


je kan hack deadliften en die zodanig doen dat je de nadruk goed op de quads kan legggen.
je kan sumo deadliften voor glutes en hams
je kan van een plateau deadliften waardoor je ook meer je benen gebruikt, je kan stiff deadliften voor hams en onderrug, power romanian deadlift is een goed alternatief ook, want lijkt sterk op de goodmorning etc etc

je hebt veel mogelijk heden!
 
Originally posted by frietbakker
Heb je een smith rack? Anders zou je smith squats kunnen doen.. ook niet ideaal maar beter dan niets!

Is dat niet goed dan?
Ik doe m'n squats altijd in een smiths. Het lijkt me erg eng/onveilig om met maximaal gewicht in je nek te staan zonder de optie om het direct vast te zetten.
 
ik ben een ferme tegenstander van het squatten in een smith machine.

heb je nooit gedacht dat je lichaam in méér dan 1 beweginsveld werkt? je kan op en neer, naar voor naar achter en links naar rechts, allemaal vice versa.

nu, de smith machine DWINGT je lichaam in 1 bewegingsbaan. wat heeft dit als gevolg ?


belangrijke stabilisators werken minder, waardoor ze over tijd zwak worden.
de onnatuurlijke bewegingsbaan plaatst veel (onnodige) druk op je gewrichten, waardoor je ze over tijd kan verkloten


dus ik zeg niet goed... tenminste als je gezondere gewrichten wil.

verder is het zwaar squatten gewoon een kwestie van durven en techniek en spotters.

als ik op wedstrijd voor een max ga heb ik geen andere keus dan de lift te halen, want met meer dan 200kg beneden blijven zie ik niet zitten :D natuurlijk zijn er spotters, maar goed, they're only human.
 
Het is al gezegd maar verander van Gym jong. Ofwel train je nu in een fitnesszaaltje maar welke zich zelf respecterende powergym heeft geen squatrek???
 
Mja.. Ik denk dat er niks anders op zit. Ik ga eerst nog wat weken de Deadlift proberen.
Probleem is namelijk dat die andere Gym veel duurder is qua inschrijfgeld en maandelijkse lasten e.d. Verder hebben ze bij mijn huidige Gym alles wel, behalve een squatrek. En die is nu juist heel belangrijk, volgens, nou ja, bijna iedereen op dit forum :)
 
Kijk, je hebt 3 basisoefeningen. De squat, bankduwen en deadliften. Het zou zonde zijn als je al 1 van die 3 niet kon doen omwille van de aparatuur die ze niet hebben, vind je niet;)
 
Ben He met Munk eens ! :thumb:

Het is dan 3x niks die gym
 
ja, maar als je de keuze niet hebt... dan moet je het wel met alternatieven stellen, denk je niet?
 
Originally posted by bassie
Mja.. Ik denk dat er niks anders op zit. Ik ga eerst nog wat weken de Deadlift proberen.
Probleem is namelijk dat die andere Gym veel duurder is qua inschrijfgeld en maandelijkse lasten e.d. Verder hebben ze bij mijn huidige Gym alles wel, behalve een squatrek. En die is nu juist heel belangrijk, volgens, nou ja, bijna iedereen op dit forum :)

kaart het eens aan bij de train(st)er(s) , missschien zijn ze bereid een squatrek te plaatsen als er voldoende animo voor is.

het blijft nou eenmaal noodzakelijk voor Squats/Lunges, om ze effectief uit te voeren. Daarbij train je met een losse halter ook beter de stabilisatie, dit mis je bij de smithmachine.
 
Ik geloof je helemaal :). Helaas is er bij mijn Gym echt geen ruimte en ik denk niet dat ze andere toestellen voor een squatrek gaan verwijderen.
Het is ook niet echt een powergym, meer een fitnesszaaltje. Ik heb er in ieder geval geen schwarzneggers gezien. :p
 
en zit er bij jou in de omtrek verder geen andere gym?

zou echt zonde zijn namelijk als ze geen squatrek hebben..

enne dat er geen schwarzeneegers rondlopen zal dan wel 1 rden hebben he:D
 
Er zit er nog wel 1 in de buurt, maar die kost 54 euro per maand (!) + 45 euro inschrijfgeld... Maar die heeft dan wel alles.

Beetje veel money..

Ik ga nog wel even verder zoeken, anders doe ik ut maar gewoon. Ik ontkom er denk ik niet aan..

Maar kan ik niet gewoon de dumbbell squat pakken?
 
Originally posted by bassie
Er zit er nog wel 1 in de buurt, maar die kost 54 euro per maand (!) + 45 euro inschrijfgeld... Maar die heeft dan wel alles.

Beetje veel money..

Ik ga nog wel even verder zoeken, anders doe ik ut maar gewoon. Ik ontkom er denk ik niet aan..

Maar kan ik niet gewoon de dumbbell squat pakken?

Jawel, maar dan moet je die niet op je schouders leggen, zoals je eerder suggereerde. Gewoon je armen langs je lichaam. Lunges (uitstappen) vind ik trouwens ook een zeer goede oefening. Hiermee kan je ook loeizwaar gaan (als je gym tenminste zwaardere dumbbells heeft).
 
Back
Naar boven