XXL Nutrition

Beginners-schema's (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

D.

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
10 jun 2003
Berichten
9.093
Waardering
2
Ik geloof dat ze er in bijna elke sportschool wel zijn....
Omdat:
De spieren moeten 'wennen' aan krachttraining.
De aanhechting gesterkt moet worden alvorens er hardcore getraind moet worden.
De motoriek verbeterd moet worden.
Niet mijn argumenten!

Nu kwam ik dus vandaag in de gym in de woonplaats van mijn ouders, heb er ook een jaar behoorlijk getraind. Liep er een maatje van mij rond die sinds vorige week traint. Ik bekeek zijn beginnersschema even. Hij legde mij uit dat hij dit schema elke dag moest afwerken. Hij traint drie keer in de week, waarbij hij elke dag 2oefeningen per spiergroep moest doen. De volgende dag dus weer, maar dan mét spierpijn!! Toen ik daar dus wat aanmerkingen opmaakte moest ik mijn mondhouden, want 'hij' heeft er toch wel meer verstand van dan ik!
- Met hij werd de eigenaar (en samensteller van het schema bedoeld). Dit is een man van 125kilo, een powerlifter van 1.80m een beer van een kerel. Enorm indrukwekkend voor de sporters aldaar. -
Het nare is dus dat dergelijke jongens 2maanden dat schema moeten volgen alvorens ze bb mogen trainen. Dus ze leren oefs op machines die ze daarna niet weer gebruiken! rare gang van zaken dus.

Graag zou ik van jullie wat argumenten willen voor een betere manier van trainen voor deze personen. Vind het namelijk erg zonde van de tijd. Dat maatje van mij zal over 2maand niks gegroeid zijn. Kan me sws behoorlijk kwaad maken over het feit dat in deze gym (denk in meerdere) nauwelijks voorlichting wordt gegeven over voeding. Wél worden er de wereld aan bussen shakes voor immens hoge prijzen verkocht. Daar groeit men dan op en denkt goed bezig te zijn. Dat even terzijde, ik denk nl. dat als mijn maatje die 2maand met mij trainde/at, hij er stukken beter uit zou zien! Wat kan ik doen om deze mensen te overtuigen!?
 
sorry denk dat het niet helemaal duidelijk was. Het schema dat die m8 van me moest doen betekende dus elke (trainings)dag 2oefeningen voor elke spiergroep. Hij is hier dus wel 2uur mee bezig geweest.
 
2 uur?

laat je maatje minder lang rusten, 1 minuut tussen de sets door.

Voor beginners is 3 keer per keer de zelfde spiergroep wel goed.
Ik zou persoonlijk voor 2 keer per week gaan. Of wel 3 keer per week maar dan wel 1 oef per spiergroep.
Beetje zoals HST.

En reps tussen 15-25 houden

Hun spieren moeten langzaam wennen aan zulke trainingen. Ze herstellen 'nog' redelijk snel.

Echt langer dan een maand zo trainen is niet goed.

Na een maand zal hij vast en zeker een ander schema krijgen, en als hij dat niet krijgt, dan mij JIJ toch 1 voor hem.
 
beginners


full body, iedere keer dat ze trainen. 3x in de week.
leuke verdeling kan via HST, alleen je hoeft op zich niet gebruik te maken van de Strategic Deconditioning.

6 weekjes en daarna kan hij wat anders proberen zoals een 2x full body (4 dagen) of een 4 dagen split.

een verdeling voor de eerste 6 weken zou zijn.

3dagen:
voluit:

Dag 1

Squat
Standing calve raise
Incline flyes
Dumbbell front raise
Bent-over raise
Triceps Push Down
Barbell row naar de buik
Incline dumbbell curls

Dag 2

Deadlift
Seated calve raise
Dumbbell flyes
Dumbbell Front Press
Upright Row
Triceps Extension
Pull Down
Cable curls

Dag 3

Barbell rows naar de borst
Chins
Incline press
Dip
Leg Press
Standing calve raises


Deze training is prima voor ee beginner en zelfs voor een gevorderde. Omdat hij nog niet zo lang traint, zal het hem niet zo verkeerd afgaan, aangezien hij toch nog niet zoveel intensiteit op zijn training kan zetten als een gevorderde.

Waarom meteen grote oefeningen zoals deadlift en squat.
Ik ben van mening dat beginners zo snel mogelijk moeten wennen aan het echte gebeuren. Als je ze laat legpressen en legcurlen dan zijn ze op een gegeven moment dusdanig sterk dat een startgewicht bij een squat 80kg is en bij een deadlift ook zoiets.

Dan vraag je pas om blessures. Nu in het begin kan hij beginnen met de stang.

De eerste week kan je idd even 15 reps aanhouden en rustig aan doen. Niet forceren en even alles leren. Zodra hij het wat beter onder de knie heeft, zou ik teruggaan naar 10.
Dat kan best.
 
hm ok.minder raar dus dan ik dacht. Maar voor een beginner dus wel ok.
Maar ben het op zich wel met ilya eens, dat ze beter met echte oefeningen beginnen. Want die machines :mad: heb je dan onder de knie, maar daarna gebruik je ze niet meer.

Maar als argument om wél eerst machines te gebruiken wordt dan gezegd dat ze eerder brokken maken met echte oefeningen doordat ze het totaal niet gewend zijn al die krachtoefeningen en het daardoor verkeerd zullen doen.

Denk btw dat het eerder luiheid van de begeleiding is. Een machine leg je één keer uit (terwijl er nauwelijks iets over de houding en stand van de zitjes/leuningen ed. wordt gesrpoken) maar om iemand de echte oefeningen goed te leren moet je daar de hele tijd bij zijn.

Kan me zoals ik zei ook kwaad maken over het feit dat ze niks over voeding zeggen. Hoe moeilijk is het om ff een klein foldertje te maken met de belangrijkste gegevens mbt voeding en/of ff een een makkelijk voedingsschemaatje mee te geven. Bereik je een boel mee. Meer dan met die gasten na 2maand een paar bussen weightgainer mee te geven. Maar ja daarvoor zit ik hier in de verkeerde sectie (heb het nu toch al getypt haha) maar ik krijg dan wel commentaar, terwijl ik de enige ben die serieus zn voeding in de gaten houdt. En dan moet je ze es zien kijken als ik weer es met ze mee train in de sportschool, druk ze er allemaal 4kant uit hahahah dat zal ze wel leren. Groeien is meer dan alleen een trainingsschema. Verdorie stel amateurs denk ik dan, doe je best, terwijl het feitelijk onwetendheid is.....
 
ik heb vroeger als fitnessinstructeur ook altijd zoveel mogelijk de mensen laten squaten en dergelijke, maar vreemd genoeg heeft 90% hier geen behoefte aan.

Bijna iedereen wil gewoon een beetje fitnessen en niet bodybuilden.
Bovendien krijg je ook van hogerhand mee dat de apparatuur uitgelegd moet worden en voor de rest moeten ze er maar na vragen.

jammer genoeg dus.

Wat betreft voeding weten de meeste instructeurs niets tot bijzonder weinig. Ik was dan de voedingsdeskundige van de sportschool. De enige zonder enige opleiding in enige richting van fitness of voeding dan ook en toch krijg je al je collega's naar je toe omdat zij niet weten wat ze moeten zeggen, terwijl ze er eigenlijk wel voor geleerd hebben.

That's the way it goes.
maar on topic.............
 
ja inderdaad. Men wil een leuke look (zoals al die knappe acteurs op televisie) maar door 'een beetje fitnessen' bereik je dat toch niet? althans niet op de termijn die men wil. Beter ga je er ff hard voor, dan lukt het je in een jaar. daarna kwestie van bijhouden imo.
Maar dat van 'een beetje fitnessen' komt me idd bekend voor. daar zijn die machines ideaal voor! pffffffffffff

Maar thnx voor die opmerking dat je als instructeur gewoon zulke instructies krijgt. vind dat een beetje lullig.
 
Als je een goed antwoord op je vraag wilt moet je even in [Link niet meer beschikbaar] thread kijken... :thumb:
 
Robin zei:
Als je een goed antwoord op je vraag wilt moet je even in [Link niet meer beschikbaar] thread kijken... :thumb:
had het al es gelezen, erg interessant. Maar je krijgt het er never nooit niet in om beginners voornamelijk te laten squatten, deadliften. en evt die andere oefs. Elke beginner wil grote biceps en gaat met dumbbells lopenklooien. Als ik dit allemaal wist vóór ik ging trainen, had ik het veel beter gedaan. Maar nu ik het weet, lukt het niet om beginnende jongens dit zo aan het verstand te brengen dat ze zich er voor interesseren en gaan trainen, zoals het eigenlijk moet. Liever pakken ze die isolerende oefeningen voor die kleine spiergroepen (helemaal wannneer ze het beginschema klaar hebben) 'daar groeien de spieren immers het hardst op'. Maar ik zal het artikel ff uitprinten en laten lezen. Maar die jongens zijn totaal niet vatbaar voor zulke 'wetenschappelijke onzin' Na 3regels zullen ze afhaken omdat het engels is. En toch ga ik het proberen. Al is het alleen maar om ze het geknooi te besparen dat wij allemaal in het begin gehad hebben.
 
Back
Naar boven