AndroidHealthClinic

Beginners stappenplan cutten

Bezoekers in dit topic

Skiemoe

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
10 okt 2015
Berichten
328
Waardering
77
Lengte
1m79
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
Er worden te veel topics aan gemaakt met het zelfde verhaaltje "hoe cut ik" etc.
Ik dacht een snel simpel stappenplan te maken die je verder gaat helpen.
Ik wil ook nadrukken om de leerzame topics van Centaur en Big-T te lezen heel informatief!

Is je dieet in orde?

Om te af te vallen moet je weten wat je dagelijkse calorie behoefte in name is. Je kunt aan de hand van deze link het ONGEVEER vinden. Antwoord alle vragen. http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Je weet nu hoeveel calorieën je nodig hebt om je gewicht te behouden, je gaat min 500 calorieën van je dagelijkse behoefte. Deze getal is die je nodig hebt om af te vallen.

Laten we zeggen dat je bv. 2700 calorieën nodig hebt om te behouden dan doe verminder je 500 calorieën dat is 2200 calorieën probeer zo dicht mogelijk bij dat getal dagelijks te blijven.

Ook best is je start gewicht bijhouden en je lichaams vet % -> Google hoe je het moet meten
Eiwitten, Koolhydraten, Vet?

Ik adviseer 2 gram eiwit per kg van je lichaamsgewicht. Voorbeeld: Ik weeg 80 kg = 160 gram eiwitten
Voor vetten 1 gram per kg van je lichaamsgewicht.
De rest vul je in met koolhydraten.

1g eiwit = 4 calorieën
1g koolhydraten = 4 calorieën
1g vet = 9 calorieën

Voorbeeld:
Eiwit: 160g = 720 calorieën
Vet: 80g = 810 calorieën
Koolhydraten: 167g = 670 calorieën (vb. afronden naar 170 beetje er boven of onder ga je niet dood van)

Totaal calorieën = 2200

Hoe vaak moet cardio doen in een cut?


Met een goed schema en een training hoeft het niet is optioneel MAAR ik adviseer toch van wel waarom?
Kun je meer eten voorbeeld je doet 30mins cardio (lopen) je verbrand 400 calorieën die dag dan heb je een overschot van 400 calorieën = meer eten.

Hoe weet ik als ik vet verlies of spierweefsel?

1. Je lichaamsgewicht gaat dalen -> Ik adviseer je elke dag te wegen in de ochtend na toilet gebruik. Bepaal met gemiddelde per week je gewicht omdat het kan zijn door vocht, water, timing van je eten etc dat je gewicht kan verschillen dat het lijkt of je niet af valt.

2. Je verliest spierweefsel met cutten maar met een goed schema proberen we het heel weinig te houden.

Het is mogelijk dat je kracht afneemt met paar kgs maar kan niet EN MAG NIET heel veel zijn.
Omdat je in een cut zit betekent niet dat je minder moet pakken probeer nog altijd de gewichten te pakken die je normaal doet zo dat je geen kracht verliest.

Wat zou ik eten in een cut?

Ik geef een paar voorbeelden zodat je een idee hebt (Google is je beste vriend)

Eiwitten: kip, kalkoen, steak, vis , eieren
Koolhydraten: groenten, fruit, bruine rijst, havermout, volkoren granen brood
Vetten: amandel noten, olijf olie, kokosnoot olie, avocado etc..

Groenten is je beste vriend in een cut waarom? Weinig calorieën en je buikje word goed gevuld. Gebruik het in je voordeel.

Fruit is ook goed maar meeste hebben suikers niet overdrijven met fruit.


Pak het rustig aan eet clean, track je calorieën, train hard geef niet op dit is een lifestyle!
Ik hoop dat deze info je helpt.
Als er foute info instaat gelieve reactie met juiste info te geven en een link naar de studie ik ben ook maar een mens :p
 
Laatst bewerkt:
Goed topic, vind alleen dat stuj over groente beetje onzin maar dat is persoonlijk.
 
Goed topic, vind alleen dat stuj over groente beetje onzin maar dat is persoonlijk.
In een cut heb ik liever een volle maag dus lekker veer groente nou als je het niet lust zou ik het ook onzin vinden.
 
Goed topic! Wellicht sommige dingen in iets beter Nederlands zetten maar denk dat dit voor vooral nieuwelingen heel handig kan zijn. Wellicht kun je nog iets toevoegen over training, traningsintensiteit, oefeningen enz. enz. voor tijdens de cut.

En ohja, bij dat laatste stukje geef je aan 'eat clean'.. tuurlijk, dat is 't gezondste maar het gaat uiteindelijk om het kcal in vs kcal out. IIFYM dan kun je ook best 80/20 of 70/30 gezond eten.. Zit zelf ook in de cut en trust me, ik eet nooit bro-food als kip/broccoli en rijst.. alleen al bij de gedachte al.. Eet iedere dag anders, wel gezond maar gevarieerd en volgens het IIFYM.
 
Goed topic! Wellicht sommige dingen in iets beter Nederlands zetten maar denk dat dit voor vooral nieuwelingen heel handig kan zijn. Wellicht kun je nog iets toevoegen over training, traningsintensiteit, oefeningen enz. enz. voor tijdens de cut.

En ohja, bij dat laatste stukje geef je aan 'eat clean'.. tuurlijk, dat is 't gezondste maar het gaat uiteindelijk om het kcal in vs kcal out. IIFYM dan kun je ook best 80/20 of 70/30 gezond eten.. Zit zelf ook in de cut en trust me, ik eet nooit bro-food als kip/broccoli en rijst.. alleen al bij de gedachte al.. Eet iedere dag anders, wel gezond maar gevarieerd en volgens het IIFYM.
Idd ik doe ook aan IIFYM omdat het flexibel is maar IIFYM voor beginners is toch wat moeilijk imo. Ik zal morgen tijd maken om nog wat over de training etc.
 
Iifym love IT! Lekker cutten op frietje saté!
 
Iifym love IT! Lekker cutten op frietje saté!
Ik vind het toch soms moeilijk denk ik dat ik terug in een bulk zit lol vreet ik er op los :p
 
Idd ik doe ook aan IIFYM omdat het flexibel is maar IIFYM voor beginners is toch wat moeilijk imo. Ik zal morgen tijd maken om nog wat over de training etc.

Yesssssssss.. morgen is 't weer zover! Friet kipshoarma en 2 frikadellen speciaal! :D:D
 
Idd ik doe ook aan IIFYM omdat het flexibel is maar IIFYM voor beginners is toch wat moeilijk imo. Ik zal morgen tijd maken om nog wat over de training etc.

hmmwoahh valt mee.. tis een kwestie van alles netjes bijhouden via bijv. MyFitnessPal of FatSecret.. dat is even discipline.. Ik had juist veel meer moeite om me iedere dag netjes aan m'n schema te houden, vandaar dat ik ook ben overgestapt naar IIFYM principe en met succes ;)
 
1) Waarom direct 500 calorieën minder eten?
Is het niet beter om te beginnen met 300 calorieën minder en dan een tekort creëren doormiddel van cardio?
Zo heb je dan meer speelruimte voor als de resultaten achteruit gaan.
Dan kan je nog meer cardio doen en/of calorieën verminderen.
2) Waarom elke dag wegen?
Dat geeft een vertekend beeld en werkt ontmoedigend als je zo elke dag meer of minder weegt, gewoon wekelijks wegen op het zelfde tijdstip is een perfect indicator.
Ik zie ook niets in verband met vet% te meten? Dit is toch 1 van de beste methodes om te weten of je goed bezig bent of niet?
 
1) Waarom direct 500 calorieën minder eten?
Is het niet beter om te beginnen met 300 calorieën minder en dan een tekort creëren doormiddel van cardio?
Zo heb je dan meer speelruimte voor als de resultaten achteruit gaan.
Dan kan je nog meer cardio doen en/of calorieën verminderen.
2) Waarom elke dag wegen?
Dat geeft een vertekend beeld en werkt ontmoedigend als je zo elke dag meer of minder weegt, gewoon wekelijks wegen op het zelfde tijdstip is een perfect indicator.
Ik zie ook niets in verband met vet% te meten? Dit is toch 1 van de beste methodes om te weten of je goed bezig bent of niet?
Dit stappen plan is gebaseerd op cutten zonder cardio zoals ik zij ik adviseer van wel zodat je meer speelruimte hebt . Maar met 500 calorieën minder te gaan is het perfect zonder cardio en is niet veel val je ongeveer 500-1kg per week. Lange cuts zijn niet idiaal en is ongezond.

2) Je weegt je elke dag en pakt het gemiddelde voor de week dat is de gewicht waarop je moet baseren. Als je goed leest zie je ook dat je niet teveel moet kijken op het dagelijkse weeging meer naar de gemiddelde van de week. Ik kan perfect in mijn cut zitten en 80kg wegen vandaag en week erop 81kg hangt af van water en timing van je eten etc. dus best dat je gemiddelde pakt is accurater en wat jij zegt van om de week wegen in een cut is niet een perfect indicator en is niet verstandig. Zo kun je eigenlijk ook ontmoedigend zijn en kans op meer spierverlies door dat je denkt dat je niet afvalt maar komt door je water inname en timing van je inname van eten bij. Je kiest zelf welke je een voorkeur geeft. Ik heb tijd om me in de ochtend altijd te wegen.

& Over vet % was ik vergeten bij te zetten zal ik meteen doen.

Thanks voor je reply
 
Laatst bewerkt:
1. Je lichaamsgewicht gaat dalen -> Ik adviseer je elke dag te wegen in de ochtend na toilet gebruik. Bepaal met gemiddelde per week je gewicht omdat het kan zijn door vocht, water, timing van je eten etc dat je gewicht kan verschillen dat het lijkt of je niet af valt.

Handig ook om elke week even je taille op te meten = ook een goede indicator
 
Dit stappen plan is gebaseerd op cutten zonder cardio zoals ik zij ik adviseer van wel zodat je meer speelruimte hebt . Maar met 500 calorieën minder te gaan is het perfect zonder cardio en is niet veel val je ongeveer 500-1kg per week. Lange cuts zijn niet idiaal en is ongezond.

2) Je weegt je elke dag en pakt het gemiddelde voor de week dat is de gewicht waarop je moet baseren. Als je goed leest zie je ook dat je niet teveel moet kijken op het dagelijkse weeging meer naar de gemiddelde van de week. Ik kan perfect in mijn cut zitten en 80kg wegen vandaag en week erop 81kg hangt af van water en timing van je eten etc. dus best dat je gemiddelde pakt is accurater en wat jij zegt van om de week wegen in een cut is niet een perfect indicator en is niet verstandig. Zo kun je eigenlijk ook ontmoedigend zijn en kans op meer spierverlies door dat je denkt dat je niet afvalt maar komt door je water inname en timing van je inname van eten bij. Je kiest zelf welke je een voorkeur geeft. Ik heb tijd om me in de ochtend altijd te wegen.

& Over vet % was ik vergeten bij te zetten zal ik meteen doen.

Thanks voor je reply

1) waarom je spieren verhongeren terwijl je uw vet kunt verbranden door cardio. Die luiheid mentaliteit van te cutten is beetje spijtig. Als je na paar weken blijft stagneren bij 500 calorieën wat doe je dan? Nog meer calorieën verwijderen waardoor uw lichaam nog meer in verhongeringsfase komt.
2) zoals ik zei als je uw eenmaal per week weegt en ik bedoelde in de ochtend als je nog niets geheten of gedronken hebt op de zelfde tijdstip en in de zelfde situatie. Als je dan ook uw vet% meet op het zelfde moment zal je nooit schrik moeten hebben voor spierverlies want je gaat het acuraat weten wat je % is en gewicht waardoor je direct aanpassingen kunt maken aan uw eetschema om dit spierverlies (als er ook 1 is) aan te passen.
 
1) waarom je spieren verhongeren terwijl je uw vet kunt verbranden door cardio. Die luiheid mentaliteit van te cutten is beetje spijtig. Als je na paar weken blijft stagneren bij 500 calorieën wat doe je dan? Nog meer calorieën verwijderen waardoor uw lichaam nog meer in verhongeringsfase komt.
2) zoals ik zei als je uw eenmaal per week weegt en ik bedoelde in de ochtend als je nog niets geheten of gedronken hebt op de zelfde tijdstip en in de zelfde situatie. Als je dan ook uw vet% meet op het zelfde moment zal je nooit schrik moeten hebben voor spierverlies want je gaat het acuraat weten wat je % is en gewicht waardoor je direct aanpassingen kunt maken aan uw eetschema om dit spierverlies (als er ook 1 is) aan te passen.
Ehm ik doe wel cardio en is geen luiheid is gewoon optioneel het hoeft niet is bewezen is het gezonder ja maar sommige hebben tijdgebrek / vermoeiender blablabla.
 
ze gaan beter kunnen cutten als ze cardio toevoegen. Je kan het doen zonder cardio ja maar voor een beginner is het altijd beter dat ze weten dat met cardio de beste manier is om te cutten
 
ze gaan beter kunnen cutten als ze cardio toevoegen. Je kan het doen zonder cardio ja maar voor een beginner is het altijd beter dat ze weten dat met cardio de beste manier is om te cutten
Hangt af van persoon tot persoon. Mijn gym partner doet het zonder nadeel geen conditie maar hij doet het niet omdat hij anders meer eet en te moe word. Iedereen zijn eigen keuzen.
 
Hangt af van persoon tot persoon. Mijn gym partner doet het zonder nadeel geen conditie maar hij doet het niet omdat hij anders meer eet en te moe word. Iedereen zijn eigen keuzen.

Is waar iedereen zijn eigen keuzen. Maar het is slimmer om het via cardio te doen waardoor je minder spierverlies gaat hebben
 
Back
Naar boven