XXL Nutrition

Beginners stappenplan cutten

Bezoekers in dit topic

Ik doe ook amper cardio, geen fuck aan.
 
Nee dan ga ik wel cardio doen
ah ok :D waarom niet direct met cardio? dan zal je sneller uw doelen behalen en miss minder spier verlies hebben
 
ah ok :D waarom niet direct met cardio? dan zal je sneller uw doelen behalen en miss minder spier verlies hebben

Waar baseer je precies op dat je met cardio sneller zou afvallen dan exact hetzelfde calorie deficit creëren met voeding? En dat je minder spierverlies hebt? Uiteindelijk verlaag je mijns inziens gewoon je energie balans, wat je met minder eten ook doet. (cardiovasculaire benefits daargelaten natuurlijk).
En cardio kost zoals eerder gezegd weer tijd, tijd die niet iedereen in overvloed heeft naast een studie/baan/stage etc. het is zeker een goed middel, maar ik zou beginnen met gewoon minder vreten. Ik kan mij voorstellen dat al die cardio voor ene beginner, naast krachttraining, nogal intimiderend kan lijken. 'het is zo veel werk' 'Ik wil niet zo vele tijd kwijt zijn' en dat soort reacties.

En ja ik doe zelf wel wat cardio ;) ook in de bulk, wat meer in de cut, alleen ik plan mijn cut er niet omheen, het is een steuntje in de rug.
 
Nee dan ga ik wel cardio doen

Ikzelf zou ook eerst wat minderen in calorien en dan wanneer je niet meer in voeding kunt minderen omdat je dan gewoon verhongerd of je energie minder wordt en dus je oefeningen niet goed meer kunt uitoefenen, starten met cardio...

Er wordt gezegd: voedsel minderen zorgt voor spier verlies. is dat bij cardio niet zo dan?
 
Ikzelf zou ook eerst wat minderen in calorien en dan wanneer je niet meer in voeding kunt minderen omdat je dan gewoon verhongerd of je energie minder wordt en dus je oefeningen niet goed meer kunt uitoefenen, starten met cardio...

Er wordt gezegd: voedsel minderen zorgt voor spier verlies. is dat bij cardio niet zo dan?
Komt eigenlijk op het zelfde neer.

Stel je doet cardio 200 kcalls minder -> 200kcalls energie verbruik van 2500
Of je eet gewoon 2300 kcalls komt op zelfde neer.

Want het word verbruikt en wat je nog eens hebt is een grotere honger na je cardio + vermoeid.

Imo ik doe pas cardio als ik plateau met men dagelijkse behoefte.
 
Komt eigenlijk op het zelfde neer.

Stel je doet cardio 200 kcalls minder -> 200kcalls energie verbruik van 2500
Of je eet gewoon 2300 kcalls komt op zelfde neer.

Want het word verbruikt en wat je nog eens hebt is een grotere honger na je cardio + vermoeid.

Imo ik doe pas cardio als ik plateau met men dagelijkse behoefte.

Ja precies...

Nobody likes cardio..
het heeft niks met luiheid te maken het is gewoon saai. Hardlopen vind ik af en toe wel lekker. maar 30 minuten op een apparaat staan Booring!
 
Ja precies...

Nobody likes cardio..
het heeft niks met luiheid te maken het is gewoon saai. Hardlopen vind ik af en toe wel lekker. maar 30 minuten op een apparaat staan Booring!
Hangt meer af van je doel, ik doe HIIT gewoon voor conditie op pijl te houden zodat ik in korte tijd explosief voor uit kan gaan in sprints etc.
Maar als je gewoon voor de looks gaat nee het is zeker geen must ;)
 
Hangt meer af van je doel, ik doe HIIT gewoon voor conditie op pijl te houden zodat ik in korte tijd explosief voor uit kan gaan in sprints etc.
Maar als je gewoon voor de looks gaat nee het is zeker geen must ;)


plus met HIIT verbrandt je meer calorien dan statische cardio ;)
 
Waar baseer je precies op dat je met cardio sneller zou afvallen dan exact hetzelfde calorie deficit creëren met voeding? En dat je minder spierverlies hebt? Uiteindelijk verlaag je mijns inziens gewoon je energie balans, wat je met minder eten ook doet. (cardiovasculaire benefits daargelaten natuurlijk).
En cardio kost zoals eerder gezegd weer tijd, tijd die niet iedereen in overvloed heeft naast een studie/baan/stage etc. het is zeker een goed middel, maar ik zou beginnen met gewoon minder vreten. Ik kan mij voorstellen dat al die cardio voor ene beginner, naast krachttraining, nogal intimiderend kan lijken. 'het is zo veel werk' 'Ik wil niet zo vele tijd kwijt zijn' en dat soort reacties.

En ja ik doe zelf wel wat cardio ;) ook in de bulk, wat meer in de cut, alleen ik plan mijn cut er niet omheen, het is een steuntje in de rug.

Waarom uw spieren verhongeren door minder te eten? uw lichaam gaat toch meer voedingsstoffen hebben door meer te eten en meer cardio te doen. geen tijd is een uitvlucht dat mensen maken. Uw lichaam is toch één van de belangrijkste dingen dat iemand heeft? ik persoonlijk heb een job, ik sport en heb een kind en toch kan ik toch iets of wat tijd maken om toch 30 min tot een uur cardio toe te voegen, al is dat maar naar mijn werk gaan met de fiets. Waar een wil is, is een weg.
 
Je snapt het niet helemaal denk ik. Door cardio verbrand je die zelfde calorieën die je extra eet, dus je verhongerd je spieren net zo als wanneer je minder zou eten, er zit geen enkel verschil tussen. Je lichaam gaat niet meer voedingsstoffen hebben, want die verbruikt de cardio op.
En ik vind het nogal een aanname dat het voor iedereen smoesjes zijn dat ze geen uur vrijmaken oer dag voor oersaaie cardio. Vooral voor een beginner moet het niet te veel tijd kosten en leuk zijn, anders stoppen ze. Bovendien ga je met 30min cardio onnodig langzaam cutten, als je daar je calorie tekort mee wilt maken, zeker als het een stukje fietsen ofzo is.
Cardio kan best als je het fijn vindt, maar jij brengt het alsof het veel beter is, wat gewoon bullshit is. En nee ik ben niet lui, maar ik heb meer prioriteiten dan een beetje lean zijn.
 
Je snapt het niet helemaal denk ik. Door cardio verbrand je die zelfde calorieën die je extra eet, dus je verhongerd je spieren net zo als wanneer je minder zou eten, er zit geen enkel verschil tussen. Je lichaam gaat niet meer voedingsstoffen hebben, want die verbruikt de cardio op.
En ik vind het nogal een aanname dat het voor iedereen smoesjes zijn dat ze geen uur vrijmaken oer dag voor oersaaie cardio. Vooral voor een beginner moet het niet te veel tijd kosten en leuk zijn, anders stoppen ze. Bovendien ga je met 30min cardio onnodig langzaam cutten, als je daar je calorie tekort mee wilt maken, zeker als het een stukje fietsen ofzo is.
Cardio kan best als je het fijn vindt, maar jij brengt het alsof het veel beter is, wat gewoon bullshit is. En nee ik ben niet lui, maar ik heb meer prioriteiten dan een beetje lean zijn.

Ik er nu geen welles nietes spelletje van maken. Doordat je minder gaat eten ga je minder vitaminen, en andere belangrijke voedingsstoffen missen, waardoor het na een lange tijd wel nadelig gaat zijn zeker als je in een cut zit heb je die stoffen zeker nodig om de werking van uw lichaam te bevorderen. als je 30 min fietst met een interval dan ga je meer verbranden dan gewoon te fietsen. Cardio kan je altijd leuk maken zelfs voor een beginner
 
Ik denk dat dat subjectief is, maar je hebt idd een punt met de micronutrienten, hoewel dat in een normale cut van -500 wel zal meevallen als je clean/gezond eet.

En ik probeer hier geen welles nietes van te maken, het is goed dat je een guide als dit schrijft, alleen denk ik dat je wat meer nuance kan aanbrengen wbt cardio. Niet iedereen vind het leuk namelijk.
 
vind gewoon dat als er iets geschreven word voor goede informatie dan moet er toch wel de beste dingen in staan ook.
Cardio kan je gewoon leuk maken ook he
 
Let's agree to disagree ;) er zijn vormen van cardio die zeker leuk zijn, maar ik moet er persoonlijk niet aan denken om het iedere dag te doen, maar als je het graag doet moet je het vooral doen. Ik heb mijn punt gemaakt :D
 
Denk dat een combinatie van onder je behoefte eten en cardio het beste is en als je echt diep wil cutten cardio essentieel is.
 
ik vind het persoonlijk toch beter om met cardio te doen zodat ik dan niet moet minderen met eten, want ja eten is leuk :D
 
Prima stukje geschreven, kun je uithalen wat je nodig denkt te hebben.

maar,

Ben benieuwd naar jou mening hierover TS..

Gewicht: 80kg
Lengte: 179cm
VP: 19%
Onderhoud: 2700
Eet nu: 2200 (op cardio dagen 2350)
Trainings type: PPL schema, 6 dagen per week met 4 dagen cardio (+/- 200 kcal verbranden)

Ik zie wel verschil in de spiegel, maar zeer moeizaam. De weegschaal geeft bijna geen verbetering aan.
Zit nu inmiddels in week 9 van mijn cut.

Hoe lang raad je aan om maximaal te cutten en wat kan er fout gaan?
Als je meer info nodig hebt dan roep maar ;)
 
Prima stukje geschreven, kun je uithalen wat je nodig denkt te hebben.

maar,

Ben benieuwd naar jou mening hierover TS..

Gewicht: 80kg
Lengte: 179cm
VP: 19%
Onderhoud: 2700
Eet nu: 2200 (op cardio dagen 2350)
Trainings type: PPL schema, 6 dagen per week met 4 dagen cardio (+/- 200 kcal verbranden)

Ik zie wel verschil in de spiegel, maar zeer moeizaam. De weegschaal geeft bijna geen verbetering aan.
Zit nu inmiddels in week 9 van mijn cut.

Hoe lang raad je aan om maximaal te cutten en wat kan er fout gaan?
Als je meer info nodig hebt dan roep maar ;)
Hoi, hoe heb je vp gemeten?
9 weken in een cut moest je normaal al veel verbetert zijn en van welke vp % kom je?
Als je ziet dat er niks meer af gaat moet je dieper kcalls in gaan lijkt me dat je dan een plateau hebt.
Wat is je doel ? Als ik in mijn cut zit dat is op dit moment 12% ik ga tot 8% dan stop ik en ga ik terug behouden ik doe het niet te lang heb het niet graag om onder onderhoud te zitten.
Heb je ook een cheatmeal?
 
Back
Naar boven