Fitness Seller

Beginnersadvies nodig afvallen/spiermassa opbouwen

Bezoekers in dit topic

Bruma

Novice
Lid geworden
24 aug 2017
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m98
Massa
130kg
Goedemiddag allen,

Allereerst hartelijk bedankt dat je de tijd en moeite neemt om mijn post door te nemen en mij eventueel een helpende hand kunt bieden!

Ik ben Jur, 20 Jaar jong, 1,98m en 130KG. Ongeveer 1,5 maand geleden had ik compleet genoeg van mijn ongezonde levensstijl en merkte ik dat ik er zelf ongelukkig van werd. Sindsdien heb ik mezelf voorgenomen om af te vallen. na ongeveer 1,5 maand veel hard te lopen en goed op mijn voeding te letten waren de eerste 12KG's er al af (142KG -> 130KG). Ik ben hierdoor erg gemotiveerd geraakt om het gewichtsverlies door te zetten. Ik heb de laatste tijd eigenlijk niet meer zoveel aan cardio gedaan omdat ik sinds kort samen met een vriend van me 3/4 x in de week naar de sportschool ga en ik eigenlijk heel veel plezier in het krachttrainen heb!

Nou, dit is dus eigenlijk waar ik compleet het diepe in duik zonder er heel veel vanaf te weten.

Zoals ik al zei sport ik nu 3/4x per week in de sportschool. De hoofdzakelijke reden hierachter is omdat ik graag een beetje spiermassa wil beginnen te kweken terwijl dat ik afval. Volgens velen gaat krachttraining en afvallen niet samen, maar volgens anderen weer wel. Hier baseer ik dus mijn eerste vraag op.

- Kun je afvallen d.m.v. krachttraining wanneer je niet wilt bulken maar gewoon een gezond/fit lichaam wilt krijgen?

Wanneer dit mogelijk is zit ik dus met het volgende probleem. Wat moet ik eten? Ik eet momenteel elke morgen 2 volkoren boterhammen rond 10 uur, 2 volkoren boterhammen rond 2 uur en avondeten met 2 stuks fruit tussendoor. Broodbeleg bestaat vaak uit jonge kaas, kipfilet, komkommer etc. daarnaast nuttig ik elke dag een proteïne shake en drink ik de hele dag water. Mijn vraag is dus :

- Wanneer het afvallen d.m.v. krachttraining mogelijk is, waar moet ik dan voornamelijk op letten bij mijn voeding? Wat is de juiste hoeveelheid calorieën? Welke voedingsstoffen zijn belangrijk en welke liever vermijden?

Ik zal nog een paar vragen onder elkaar zetten zonder al te veel toelichting!

- Ik merk dat ik tijdens de laatste 2 dagen dat ik gesport heb eigenlijk geen spierpijn heb de volgende dagen. Is dit normaal?
- Ik sport momenteel elke maandag, woensdag en vrijdag met evt. zondag, waarbij ik elke dag een andere spiergroep probeer te pakken. (maandag - rug en biceps, woensdag - been&buik, vrijdag - borst en triceps en zondag - rustig cardiodagje) Is het hierbij beter om een bepaald schema te volgen, of moet je zelf een beetje aanvoelen wat het beste voor je is? Ik doe namelijk altijd 3x12 waarbij het bij de laatste set aardig zwaar word op het einde. Wanneer dit dus makkelijker gaat ben ik van plan om het gewicht iets op te hogen. (Wanneer iemand een goed schema heeft voor beginners per spiergroep zou ik dat erg waarderen!).

Dat was het voor nu! Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven waar ik het wel/niet goed doe, of wat ik nog niet doe!

- Jur
 
Afvallen doe je door minder te eten dan je verbruikt, ongeacht wat voor sport je doet. Een splitschema wordt ook meestal niet aangeraden aan een beginner, eerder iets zoals 5x5 starting strength, zoek daar maar eens op. Naast een goed trainingsschema kan je best ook een goed voedingsschema optellen en je calorieën gaan beginnen bijhouden om af te vallen. Ik denk dat je best eens wat kan rondlezen en meevolgen op dit forum, je vindt hier alle informatie die je nodig hebt. Succes!
 
Zal zeker lukken gezien beginnergains en je hoge vetpercentage!
 
De sticky wel. De opzet van de sheet is origineel door iemand anders gemaakt en heb ik volledig bewerkt inclusief de calorielijsten aangevuld etc.
Is niet zo moeilijk te maken. Maar als je de basis al kan gebruiken. ;)
 
De sticky wel. De opzet van de sheet is origineel door iemand anders gemaakt en heb ik volledig bewerkt inclusief de calorielijsten aangevuld etc.
Is niet zo moeilijk te maken. Maar als je de basis al kan gebruiken. ;)

Niet moeilijk, maar kost we veel tijd erg netjes. Mijn voedingschema is al op orde, toch bewaar ik deze even!
 
eerst afvallen tot 100kg en dan verder kijken.
 
Back
Naar boven