AndroidHealthClinic

Beginnersschema dumbbells only

Bezoekers in dit topic

KWSKAZ

Novice
Waardering
3
Morning all,

Graag advies over onderstaand trainingsschema. Ik train nu een 4-tal maanden maar weet niet goed of het schema ok is of niet.

Achtergrond: Tot mijn 27ste mager geweest (59kg, 178cm). Bicep 27,5cm....
Was het beu en begonnen met gainen, echter alleen maar vet. Niets van training gedaan, en weegschaal raakte uiteindelijk 83kgs.

Nu met 35 jaar in de zomer besloten dat het genoeg was en mij een set dumbbells gekocht. Trainen in een gym vond ik nogal intimiderend.
Trainingsschema opgesteld en ook begonnen met dagelijks calorieën te tellen. Alle junkfood eruit gegooid en sterk verminderd met alcohol.
Macro's protein 180, carbs 350, vetten 80. Ongeveer 3000kcal per dag.

Dag 1 & 4
DB chest presses
4 sets x 8 reps
DB chest fly
3 sets x 12 reps
DB close grip decline press
3 sets x 12 reps
DB fly & close grip press
Superset

DB shoulder press
4 sets x 10 reps
DB lateral raises
3 sets x 12 reps
DB skiers
3 sets x 12 reps
DB front raises
3 sets x 12 reps

Skullcrushers
4 sets x 8 reps
DB overhead triceps extension
3 sets x 10 reps
Daarna nog skullcrushers tot fatigue

Dag 2 & 5
DB reverse grip bent over rows
4 sets x 8 reps
Single arm DB rows
3 sets x 10 reps
SB seal rows
3 sets x 12 reps
Shrugs
3 sets x 15 reps, daarna tot fatigue

DB curls
4 sets x 8 reps
Hammer curls
3 sets x 15, 12, 12 reps
Incline DB curls
4 sets x 10 reps, daarna tot fatigue

Dag 3 & 6
DB romanian deadlifts
5 sets x 8 reps
DB hip thrusters
25, 10, 5, 5 reps
DB globlet squats
3 sets & 10 reps
Calves (weet naam niet, basically op knieën zitten, voeten ergens achter steken zodat die vast zitten, en dan met bovenlichaam naar voren gaan zodat calves goed onder druk komen)
3 sets x 12 reps

De eerste 2,5 maanden trainen had ik goede gains, biceps bv van 31cm naar 34cm gegaan.
Toen wel 2 weken moeten minderen door triggerfinger omdat mijn vingers al dat trainen niet gewoon waren.
Daarna geprobeerd om iets minder calorieën te nemen (2600, maar protein wel nog steeds 180gr) omdat ik nog steeds veel vet draag.
Gewicht is ondertussen naar 76kgs gezakt, waar dus een deel extra spieren van zijn, dus vet is nog meer verminderd (van 103cm buiktomtrek naar 93cm nu).
Echter merk ik dat sinds een dikke maand er precies geen gains meer bijkomen, biceps bv blijven steken op 34cm, wat ik ook doe.

Vragen:
Beter om bepaalde groepen iets minder vaak te trainen? Bv Triceps en Biceps maar 1 x week ipv 2? En om de hoeveel tijd moet je de oefeningen wat omgooien omdat je lichaam eraan gewend raakt?
Beter om toch terug meer calorieën te nemen (3000-3300), ook al draag ik nog steeds redelijk wat vet? Ben niet super geïnteresseerd in een shredded look, wil nu vooral spieren opbouwen.

Ik ben echt blij dat ik ben begonnen te trainen, doet ook veel voor de mentale gezondheid. Maar voel dat ik precies op een plateau zit, wat normaal niet kan na ocharme een 4 maanden trainen. Vandaar is jullie advies zeker welkom.

Wat goed dat je bent gaan trainen! In een gym is het soms wel makkelijker, vanwege de variatie in gewichten, het zou dus verstandig zijn om toch te kijken of dit lukt.
Iedereen is ergens begonnen en bijna iedereen in de gym snapt dit ook en zal het juist aanmoedigen dat je er ook komt :)

Het is vrij normaal om minder spieren te gainen, zeker als je uitgaat van bicep omtrek, als je minder eet.

Anderen kunnen hier beter advies op geven of het slim is om meer kcal te eten of niet en hoe je je schema kan aanpassing indien nodig.

Wilde enkel kwijt dat je wel goed bezig bent! :D

Kijk in de spiegel of je tevreden bent, niet alleen biceps meten. als je beperkt bent tot paar dumbbells, kun je niet veel progressie boeken

Misschien nu dan toch maar een sportschool overwegen. Vroeg of laat kom je met dumbells te kort.

Dank voor de reacties allemaal :D

Ben het eens dat een sportschool veel beter is, maar totnutoe zit ik nog niet aan het maximum gewicht van die dumbbells, alleen bij de bent over rows. Maar die zijn zwaar genoeg, voel niet dat ik al naar een hoger gewicht kan gaan. Dus voorlopig kan ik nog wel even verder.

Wat ik wel merk is dat de handen het zwaar te verduren krijgen met dumbbells only. Vandaar ook die triggerfinger. Train nu wel met handschoenen en gaat een pak beter, maar moet wel nog opletten. Toestellen zoals pec deck etc zouden hier wel mee helpen.

Maar ik heb in die 4 maanden nog maar 3 keer een trainingsdag overgeslaan, dus ben wel supergemotiveerd, ook thuis. Vaak slepen mensen zich naar de gym omdat ze anders toch niet zouden trainen, maar dat heb ik niet.

Ik ga toch terug proberen de kcal naar 3300-3500 te brengen en zien wat het geeft. Buiten het trainen heb ik bijna geen beweging, het actiefste wat ik doe is motorrijden :rolleyes:

Merk wel een groot verschil in de spiegel, maar als je dan meet blijf je precies vast op 34cm biceps gedurende paar weken. Zou eigenlijk niet mogen meten, en bv pas met Nieuwjaar nog eens zien of het meer is geworden of niet. Ik voel me alleszins een pak beter in m'n vel, en heb spijt dat ik niet op jongere leeftijd begonnen ben.

Ik zou eerst voor een spiegel staan en kijken of je pens over je boxer hangt, indien dit het geval is zou in een kcal tekort gaan zitten. Als beginner maak je spiermassa aan door naar een dumbell te kijken, maar cut/bulk principe is voor de rest van je leven hetzelfde. Indien je bf% nu te hoog is brengt dit ook veel negatieve gevolgen met zich mee, voor zowel gezondheid maar ook spieropbouw.

Ik zou eerst voor een spiegel staan en kijken of je pens over je boxer hangt, indien dit het geval is zou in een kcal tekort gaan zitten. Als beginner maak je spiermassa aan door naar een dumbell te kijken, maar cut/bulk principe is voor de rest van je leven hetzelfde. Indien je bf% nu te hoog is brengt dit ook veel negatieve gevolgen met zich mee, voor zowel gezondheid maar ook spieropbouw.

Hangt zeker niet erover. Als ik voorbeelden bekijk zal ik rond de 20-25% zitten, eerder richting de 25.
Zou een tang moeten kopen om het te meten.

Had gehoopt om body recomp te doen met 2600kcal omdat ik van een nog hoger percentage afkom, maar lukt niet echt.
Ben wel gewicht en buikomtrek verloren, maar spieropbouw is duidelijk minder dan in het begin met 3000 kcal.
Denk dus dat daar eerder gezocht moet worden ipv bij het trainingsschema zelf (al overweeg ik wel om triceps en biceps 1 x week te trainen ipv 2x nu).

Hangt zeker niet erover. Als ik voorbeelden bekijk zal ik rond de 20-25% zitten, eerder richting de 25.
Zou een tang moeten kopen om het te meten.

Had gehoopt om body recomp te doen met 2600kcal omdat ik van een nog hoger percentage afkom, maar lukt niet echt.
Ben wel gewicht en buikomtrek verloren, maar spieropbouw is duidelijk minder dan in het begin met 3000 kcal.
Denk dus dat daar eerder gezocht moet worden ipv bij het trainingsschema zelf (al overweeg ik wel om triceps en biceps 1 x week te trainen ipv 2x nu).
keihard trainen !!

Ik zou als ik jou was niet gelijk op of boven 3000 kcal zitten.

2x per week biceps en triceps trainen is prima, maar zou het dan bij 1 oefening per spier per keer doen. (Dus 1 dag 1x bicep en 1x tricep en andere dag 1x bicep en 1x tricep). Opzich kun je wel meer doen, maar moet je uitkijken dat het niet ten koste gaat van bijvoorbeeld je schouders of bovenrug.

Onthoud, als je niks aankomt of afvalt voor paar weken en je kcal inname is vrij stabiel, is dat je onderhoud.
Als je langzaam vet wilt verbranden en spier zoveel mogelijk wilt behouden, ga je daar 300 kcal onder zitten.
Als je langzaam spier wilt bouwen en zo min mogelijk vet aanzetten, ga je daar (je onderhoud dus) 300 kcal boven zitten.

Daarbij is het heel normaal dat je biceps niet elke week in cm groeien of dat je in training gewicht omhoog gaat.

Stel voor jezelf een duidelijk doel; zou je eigenlijk meer vet moeten kwijtraken? Ga dan zo door/als je stagneert met vet verliezen, verlaag met 250 kcal.

Elke keer van 3000 naar 2600 weer naar 3000, heeft weinig zin. Consistent zijn is belangrijk.

Aye Sir, aye :wl:

1,5u per dag trekken en sleuren met die dumbbells, love it :flexing:
Had ik 10 jaar geleden geweten dat er toch iets te doen was aan die dunne biceps van 27,5cm, ik zou het niet geloofd hebben :roflol:

Ik zou als ik jou was niet gelijk op of boven 3000 kcal zitten.

2x per week biceps en triceps trainen is prima, maar zou het dan bij 1 oefening per spier per keer doen. (Dus 1 dag 1x bicep en 1x tricep en andere dag 1x bicep en 1x tricep). Opzich kun je wel meer doen, maar moet je uitkijken dat het niet ten koste gaat van bijvoorbeeld je schouders of bovenrug.

Onthoud, als je niks aankomt of afvalt voor paar weken en je kcal inname is vrij stabiel, is dat je onderhoud.
Als je langzaam vet wilt verbranden en spier zoveel mogelijk wilt behouden, ga je daar 300 kcal onder zitten.
Als je langzaam spier wilt bouwen en zo min mogelijk vet aanzetten, ga je daar (je onderhoud dus) 300 kcal boven zitten.

Daarbij is het heel normaal dat je biceps niet elke week in cm groeien of dat je in training gewicht omhoog gaat.

Stel voor jezelf een duidelijk doel; zou je eigenlijk meer vet moeten kwijtraken? Ga dan zo door/als je stagneert met vet verliezen, verlaag met 250 kcal.

Elke keer van 3000 naar 2600 weer naar 3000, heeft weinig zin. Consistent zijn is belangrijk.

Thanks. Zal eens een 6-tal weken proberen rond de 2900 te zitten en zien wat het doet.
Bepalen van onderhoud is redelijk moeilijk. Je hebt wel van die online calculators maar dat is niet echt nauwkeurig. Door uit te proberen hoop ik het onderhoudsniveau te achterhalen.

Voor spieren opbouwen, is het goed dat je eerst cut en dan lean gainen. Je zegt zelf dat je nogal wat vet draagt, en je jezelf op 25% schat. Dat is al ~6% boven normaal vetpercentage.

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven