MuscleMeat

Beginnersvragen: Hoe body fat verlagen?, "Pijn" onderarmen?...

Bezoekers in dit topic

brpe99

Novice
Waardering
9
Hallo iedereen,

Een half jaar geleden ben ik begonnen met fitnessen (3x per week telkens full body).
Mijn lengte is 1m86 en mijn lichaamsgewicht was in het begin 67kg. Ondertussen is deze al gestegen naar 76 kg dus daar ben ik heel tevreden mee.

Nu had ik enkele vragen, hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen alstublieft:

Body fat:
Ik heb gemerkt dat ik veel in spieren ben aangekomen (noob gains o.a.). En op zich lijkt mijn body fat percentage niet veel gestegen te zijn
met een goede verlichting zijn mijn buikspieren bv. gedeeltelijk te zien. Maar nu was mijn vraag dus hoe ik dat laagje vet over al mijn spieren
kan weg trainen (een extreem laag vetpercentage moet niet, maar wel meer gedefinieerd spieren liefst, ook bij armen enz.)

Ik heb dit online proberen op te zoeken maar er is gewoon zoveel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Momenteel doe ik nog niet aan hardlopen en ook nog geen buikspieroefeningen, misschien dat dit al nuttig is? (zo ja, hoeveel keer per week?)
Enkel zou ik dus liefst geen gewicht/spieren verliezen en dus enkel vet.

Pijn onderarmen:
Geen idee of dit een veel voorkomend probleem is? Maar als ik gewichten til (bv. 10/15 reps). Dan moet ik soms even enkele seconde
stoppen na bv. 8 reps doordat mijn onderarmen pijn doen (ze verzuren precies). Is hier iets aan te doen, door oefeningen bijvoorbeeld?

Hopelijk kunnen jullie mij hier met verder helpen.

Enorm bedankt alvast!

Laatst bewerkt:
Je vetpercentage gaat omlaag wanneer je minder calorieën eet dan je verbruikt.

Bullshark kan je er alles over vertellen ;)

Pijn voorarmen:
Geen idee of dit een veel voorkomend probleem is? Maar als ik gewichten til (bv. 10/15 reps). Dan moet ik soms even enkele seconde
stoppen na bv. 8 reps doordat mijn voorarmen pijn doen (ze verzuren precies). Is hier iets aan te doen, door oefeningen bijvoorbeeld?

Dit is normaal en een kwestie van tolerantie tegen ophoping melkzuur opbouwen.
Kwestie van vaak genoeg trainen met hoog volume en veel reps per set.
Wat iets kan helpen verlichten zijn rek-oefeningen die de bloeddoorstroming stimuleren.

Die dingen heten officieel onderarmen overigens :)
Tenzij je uit België komt?

Eerder vandaag kwam ik voorarmen elders op het forum ook al tegen.

Soms komt pijn aan de onderarmen door te veel of te hard knijpen. Dan kan het helpen de handen en onderarmen als haken te zien en, bijvoorbeeld bij een roeibeweging, de aandacht te leggen op de rug en de cue ellebogen naar achteren in gedachten te houden.

Wat iets kan helpen verlichten zijn rek-oefeningen die de bloeddoorstroming stimuleren.

Wel grappig, voorarmen....dus zijn er ook achterarmen.

Sorry, vind 't grappig.
Niet slecht bedoeld brpe99

Je hoeft niet bang te zijn om spiermassa te verliezen wanneer je goed frequent blijft trainen, dagelijks voldoende proteïne binnen krijgt, geen te extreem kcal tekort hanteert, en niet een extreem laag vet% probeert te bereiken.

Dan kun je zelfs nog wat progressie blijven maken terwijl je vet verliest.

Maar dan val je toch redelijk hard af (waaronder verlies van spiermassa)? Of is dit verlies te verwaarlozen?
Je weegt nog steeds niet veel voor je lengte.

Los daarvan, om vetmassa te verliezen en zoveel mogelijk spieren te behouden moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgen, voldoende eiwitten en vetten eten, blijven trainen om te zorgen dat je lichaam een reden heeft spiermassa te behouden en niet te snel af te vallen.

Bedankt voor je antwoord Harpep!

Die rek-oefeningen lijken mij een goed idee, dat is het proberen zeker en vast waard. Ik ga morgen eens opzoeken of ik er goede vind.

Maar hahaha, je hebt mij betrapt ik ben inderdaad van België. Wij gebruiken ook het woord onderarmen (ikzelf gebruik dat ook meestal) maar ik kwam er even niet op. Het woord voorarmen gaat iets van dialect zijn vermoed ik 😂.

Eerder vandaag kwam ik voorarmen elders op het forum ook al tegen.

Soms komt pijn aan de onderarmen door te veel of te hard knijpen. Dan kan het helpen de handen en onderarmen als haken te zien en, bijvoorbeeld bij een roeibeweging, de aandacht te leggen op de rug en de cue ellebogen naar achteren in gedachten te houden.
Bedankt voor uw goeie tip. Ik ga wat zoeken voor rek-oefeningen maar ik denk dat je gelijk gaat hebben. Volgens mij knijp ik soms te hard, ik zal uw manier de volgende keer proberen. Maar haha voorarmen gaat iets zijn van een Vlaams dialect vermoed ik.

Bedankt voor je antwoord Harpep!

Die rek-oefeningen lijken mij een goed idee, dat is het proberen zeker en vast waard. Ik ga morgen eens opzoeken of ik er goede vind.

Maar hahaha, je hebt mij betrapt ik ben inderdaad van België. Wij gebruiken ook het woord onderarmen (ikzelf gebruik dat ook meestal) maar ik kwam er even niet op. Het woord voorarmen gaat iets van dialect zijn vermoed ik 😂.

Vlaams is echt een mooie taal, meen ik oprecht. Het mooie is dat wij elkaar gewoon kunnen verstaan in onze eigen taal. Puur omdat deze zo op elkaar lijken, enkel bij Vlamingen horen wij soms woorden met een compleet andere betekenis dan bij ons. En daarnaast gebruiken jullie ook woorden die wij niet gebruiken.

Wat betreft je voorarmen/onderarmen;

Deadhangs zijn ook goed. Gewoon letterlijk stil hangen (met je voeten dus van de grond). Zo lang mogelijk hangen, rekt je spieren, je lijf, je hele skelet/zenuwstelsel. Zorgt voor meer en sterkere grip in je armen.
Probeer eerst 4 x 10 seconden

Je weegt nog steeds niet veel voor je lengte.

Los daarvan, om vetmassa te verliezen en zoveel mogelijk spieren te behouden moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgen, voldoende eiwitten en vetten eten, blijven trainen om te zorgen dat je lichaam een reden heeft spiermassa te behouden en niet te snel af te vallen.
Hoi Mentat, Je hebt gelijk dat ik nog niet veel weeg voor mijn lengte. Maar als je kijkt dat ik van bijna ondergewicht naar een gezond en gemiddeld gewicht ben gegaan dan ben ik daar al zeer tevreden mee. Maar naar bodybuilder normen is dit inderdaad licht, dat besef ik zeker. Maar dat is dan ook de reden dat ik zeker navraag dat ik wel vet wil verliezen maar geen gewicht zodat ik zeker op een gezond gewicht blijf :)

Maar bedankt voor je opmerking, ik ga er zeker met aan de slag! (Eventueel pas nadat ik nog enkele kilo's ben bijgekomen)

Vlaams is echt een mooie taal, meen ik oprecht. Het mooie is dat wij elkaar gewoon kunnen verstaan in onze eigen taal. Puur omdat deze zo op elkaar lijken, enkel bij Vlamingen horen wij soms woorden met een compleet andere betekenis dan bij ons. En daarnaast gebruiken jullie ook woorden die wij niet gebruiken.

Wat betreft je voorarmen/onderarmen;

Deadhangs zijn ook goed. Gewoon letterlijk stil hangen (met je voeten dus van de grond). Zo lang mogelijk hangen, rekt je spieren, je lijf, je hele skelet/zenuwstelsel. Zorgt voor meer en sterkere grip in je armen.
Probeer eerst 4 x 10 seconden
Op veel vlakken vind ik Nederlandse woorden ook heel mooi. Enkel is het Vlaams eerder wat "praktischer" heb ik soms het gevoel qua naamgeving. Zoals een microgolf voor magnetron enz. Maar uiteindelijk is Vlaams ook geen taal maar eerder een dialect 😂. Maar zoals je zegt, het is fijn dat wij elkaar goed kunnen verstaan! En het goed met elkaar kunnen vinden.

En deadhangs kan ik dan eerder beschouwen als een opwarming voor elke training?

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven