MuscleMeat

Beginnersvragen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

the2ndone

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
27 jan 2010
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
78kg
Hallo, ik heb een aantal vragen.

Eerst en vooral mijn stats & situatie:
Ik ben 26j (man), weeg momenteel 78KG en ben ongeveer 1.75m.
Ik ben niet dik, maar heb wel wat te veel vetpercentage. Ik heb namelijk een bierbuikje (maar niet extreem ofzo).
De rest van mijn lichaam is vrij 'normaal'. Mijn vetpercentage weet ik helaas niet.

Doel:
Meer spieren, minder vet. En vooral dat laatste: tegen september 2010 moet mijn buikje weg zijn (trouwfotos).

Aanpak & mijn vragen:
Ik doe al een tijdje vooral cardio & een beetje krachttraining met vaste toestellen. Nu wil ik starten met krachttraining dmv losse gewichten gecombineerd met cardio (HIIT), en dat 3 keer per week (ma - woe - do).
Op het Internet lees ik veel lof over 'Starting Strength' en 'stronglifts.com'. Maar omdat ik een beginneling ben op vlak van krachtraining vroeg ik voor wat uitleg aan de instructeurs van m'n sportschool, en die vertelden me dat 5x5 of 3x5 (sets x reps) écht niet geschikt is.

Ze stelden mij een schema voor dat ruwweg op het volgende neerkomt:
- Maandag: borst & triceps (7 oefeningen: meestal 4 sets van 12 reps)
- Woensdag: rug & biceps (7 oefeningen: meestal 4 sets van 12 reps)
- Vrijdag: rug & nek (7 oefeningen: meestal 4 sets van 12 reps)

De eerste les heb ik uitleg gekregen voor de "borst & triceps" oefeningen en die daarna geprobeerd, maar man ... als beginneling 7 oefeningen lang telkens 4 sets van 12 reps doen was géén lachertje! Bij de laatste oefeningen haalde ik nooit nog de 12 reps (soms maar 6 reps ofzo). Het advies van mijn sportschool is om dit schema te volgen en nu dus vooral "borst & triceps" oefeningen onder de knie krijgen vooraleer ze "les 2: rug & biceps" uitleggen ...

Daarom mijn vragen:
1. Kan ik niet beter gewoon starting strength (of stronglifts.com) doen? Ik lees dat dit écht in mijn situatie (beginner) veel geschikter is! Ik wil liever de basisoefeningen (deadlift, bench press, squat) eerst onder de knie krijgen vooraleer ik met andere oefeningen start. En is het niet zo dat per spiergroep training als beginner écht niet de bedoeling is? En 4 sets van 12 reps, als beginner, gaat dat er niet over?! Wat denken jullie?
2. Ik let op mijn voeding door vooral de 8 nutrition rules van "strongslifts.com" te volgen (veel eiwitten + carbs enkel na workout + veel groenten + beetje fruit). Voor de rest beperk ik lichtjes de kcal/dag inname, maar ik meet dit niet op de kcal. Mijn alcoholinname is beperkt tot enkele glazen wijn op vrijdag & zaterdag avond (geen bier meer). Alcohol is het enige waar ik nog beperkt (enkel vrij & za avond een paar glazen) tegen zondig. Is dit goed? Ik merk dat ik snel afval. Ik woog een maand geleden 82 KG en nu al 78KG.

Het starting strength schema dat ik overweeg te doen is deze variant: Practical Programming Novice Program:
Monday
3x5 Squat
3x5 Bench press / Press (Alternating)
Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Wednesday
3x5 Squat
3x5 Press / Bench Press (Alternating)
1x5 Deadlift

Friday
3x5 Squat
3x5 Bench Press / Press (Alternating)
Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

-> Is dit nu beter dan het schema dat m'n sportschool voorstelde, of niet? Ik ben een totale beginner die dus minder vet wil en meer spieren.
Alvast bedankt voor het antwoord, ik ben benieuwd wat ik moet doen want ik wil binnen een paar uurtjes gaan trainen ...
 
Daarom mijn vragen:
1. Kan ik niet beter gewoon starting strength (of stronglifts.com) doen? Ik lees dat dit écht in mijn situatie (beginner) veel geschikter is! Ik wil liever de basisoefeningen (deadlift, bench press, squat) eerst onder de knie krijgen vooraleer ik met andere oefeningen start. En is het niet zo dat per spiergroep training als beginner écht niet de bedoeling is? En 4 sets van 12 reps, als beginner, gaat dat er niet over?! Wat denken jullie?
2. Ik let op mijn voeding door vooral de 8 nutrition rules van "strongslifts.com" te volgen (veel eiwitten + carbs enkel na workout + veel groenten + beetje fruit). Voor de rest beperk ik lichtjes de kcal/dag inname, maar ik meet dit niet op de kcal. Mijn alcoholinname is beperkt tot enkele glazen wijn op vrijdag & zaterdag avond (geen bier meer). Alcohol is het enige waar ik nog beperkt (enkel vrij & za avond een paar glazen) tegen zondig. Is dit goed? Ik merk dat ik snel afval. Ik woog een maand geleden 82 KG en nu al 78KG.
1. Nee, ik denk dat je het beter kan houden bij wat je fitness instructeurs je aanbevelen, puur omdat je wat wilt afvallen en niet een BB doeleinde hebt.. je wilt gewoon wat strakker worden en zakken in vetpercentage, fitness is daar geschikt voor;)
2. Je alcohol inname kan geen kwaad, zolang je het maar beperkt houdt..
Drink je elk weekend? hoeveel? je moet natuurlijk nooit compleet stoppen met die dingen, want dat houd je toch niet vol de rest van je leven, dus beter gewoon afbouwen.. als je toch afvalt en niet te veel spiermassa verliest dan kan je gewoon lekker door blijven gaan op het niveau dat je nu doet:)

verder: meer dan 20 viewers en geen reactie.. echt wtf :o
 
Op de sportschool geven ze negatief advies tegen zware compound schema's omdat dat voor hun te veel personeel kost. Ze hebben liever dat je 3256 herhalingen maakt op alle apparaten omdat je dat in no time hebt geleerd en er relatief weinig mis kan gaan. Zo kan 1 of 2 man personeel een volle sportschool bedienen.

Zware compound schema's zoals die van Stronglifts zijn vele malen effectiever en ook veilig, mits je de techniek in orde krijgt voordat je jezelf gaat pushen.
 
Back
Naar boven