MuscleMeat

Beginnersvragen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

FBtje

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 apr 2003
Berichten
25
Waardering
0
Hallo allemaal,

Ik heb wel eens wat aan fitness gedaan, niet veel overigens.

Allereerst is het niet mijn bedoeling om een enorme kleerkast te worden, zoals veel van jullie :) Daarom zal ik ook niet alle oefeningen hoeven te denk.. (denk ik), al heb ik wel gelezen dat rug, heupen en dijen belangrijk is voor de groei van de rest van je spieren (biceps, triceps, etc.)..

Ik ben 1m83 en weeg zo'n 60kg.. jaja :( Er moet echt veel meer bij.. ik heb een snelle spijsvertering en het lukt me niet om aan te komen.

Dit zijn mij vragen:

1. Hoeveel setjes per dag zou ik moeten doen en hoeveel herhalingen van elke set en heeft dit dan betrekking op slechts één oefening?
2. Hoeveel tijd moet er tussen elk setje zitten?
3. Ik heb ook gezien dat je met dumbbells (2x 5kg op dit moment) heel wat verschillende soorten oefeningen kunt doen, voor meerdere spiergroepen. Zou ik, om te beginnen, hiermee kunnen volstaan?

Bedankt alvast.
 
Laatst bewerkt:
Algemene richtlijn:
1) 3-4 sets van 8-12 herhalingen.
2)1 minuutje max (maar korter als je met die 5kg dumbbells traint :mad: )

3)voor de 1e maand of misschien wel 2 is dat wel ok, maar je zult merken dat je snle sterker wordt.
 
Thanks!

En die 3-4 setjes is per spiergroep he?

5kg is voor mij echt voldoende op dit moment... denk ik tenminste... Ik zal morgen laten weten of ik spierpijn had :D Zo ja: kun je dan dus zeggen dat 5kg voor nu voldoende is als je de richtlijnen aanhoudt die jij net gaf?

4vRHJyoA2S9rWRcrTKUWD1VQCTV6q7IG.gif


Kun je deze oefening ook doen m.b.v. slechts één dumbbell door hem met 2 handen vast te houden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey FBtje, wat leuk om hier iemand uit Maarssen te zien. Woon ik ook :)

Wat betreft je vragen. Ik zou als ik jou was in elk geval zwaardere dumbbells kopen, of nog beter, naar een sportschool gaan. Daar kun je gewoon veel beter trainen, ook als je geen kleerkast wilt worden.

Je moet zeker proberen zo veel mogelijk verschillende oefeningen te proberen te doen voor verschillende spiergroepen. Kijk eens op deze site voor wat mogelijkheden.

Succes :thumbup:
 
Maarssen, no way :P Ik woon in Maarssenbroek :)

Maar over die dumbbells: ik kan ze verzwaren tot 10kg.
Ik ga meteen ff op die site kijken.. thx!
 
Ik zit hier in Reigerskamp!

Als je een snelle stofwisseling hebt moet je op dit forum eens zoeken op 'bulken'. Je zal dan flink wat eetschema's vinden en tips over goede voeding om aan te komen.
 
Originally posted by FBtje
En die 3-4 setjes is per spiergroep he?
per oefening
kun je dan dus zeggen dat 5kg voor nu voldoende is als je de richtlijnen aanhoudt die jij net gaf?
ja
Kun je deze oefening ook doen m.b.v. slechts één dumbbell door hem met 2 handen vast te houden?
ja alles kan maar of het veel effect heeft :dunno:
je kan de armen ook nog een voor een omhoog drukken als je dat wilt, je zou ook je polsen een kwatslag kunnen draaien en de hele beweging met je polsen in die stand uitvoeren, je zou ook nog al draaiend met je polsen kunnen drukken (dus van je beginstand je posslag tijdens de beweging omhoog of omlaag een slag draaien)
Dan zijn er nmog variaties met incline, decline etc etc
Maar je zou dus idd ook met 2 handen 1 dumbbell vast kunnen houden als je je echt begint te vervelen...
 
Mwjah.. borstspieroefening met één dumbbell lukt aardig moet ik zeggen.. wel wat zwaarder (7,5 kg) dan dat ik voor m'n armen gebruik..

Ik heb trouwens nu wel last van 'trillende' spieren als ik m'n arm gestrekt hou.. wat doe ik fout? of is dit juist een goed teken? (is trouwens aardig snel alweer weg)
 
Trillende spieren in rust of wanneer je traint?
 
Uhm.. eigenlijk allebei een beetje.. tijdens het trainen eigenlijk alleen als ik al een tijdje bezig ben en in rust ook, maar niet constant (paar minuutjes)
 
vermoeidheid van de spier waarschijnlijk.
tijdens training zou het ook kunnen duiden op instabiliteit.
 
wat ik zo mooi vind is dat er weer zoveel op de training gefocused wordt. ETEN moet je!
 
Doe ik ook zoveel mogelijk ;) Maar 't is ff wennen als je nooit zo'n grote eter bent geweest..

'k Heb wel wat spierpijn, doortrainen of stoppen tot het over is? :rolleyes:
 
spierpijn kan geen kwaad zolang t niet te lang aanhoudt.
gewoon verder trainen alleen dan niet die spiergroep waar je nog spierpijn hebt.
meestal is dat, gezien een schema waar je alles 1x per week pakt, dan ook een langdurige pijn als je dan die spiergroep niet kan trainen.
 
Toch vind ik het vreemd.. één spiergroep per week..

3 setjes x 12 reps = 36 reps (samentrekkingen) per spiergroep per week?

Misschien wil ik wel teveel in 1 keer, maar is dat niet weinig?
 
tuurlijk, we willen allemaal te veel in een te korte tijd. Als je net bent begonnen kan je wel elke spiergroep 2x per week aanpakken of een fullbody wordkout. Staat genoeg info over in deze sectie. gebruik gewoon de zoekfunctie maar eens en kijk wat je kan vinden. De eerste paar maanden groei je zowiezo een stuk sneller omdat je spieren de arbeid niet gewend zijn.

Hier een paar interessante linkjes voor je

[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]
 
Originally posted by FBtje
Toch vind ik het vreemd.. één spiergroep per week..
3 setjes x 12 reps = 36 reps (samentrekkingen) per spiergroep per week? Misschien wil ik wel teveel in 1 keer, maar is dat niet weinig?
Originally posted by FBtje
Dit zijn mij vragen:
1. Hoeveel setjes per dag zou ik moeten doen en hoeveel herhalingen van elke set en heeft dit dan betrekking op slechts één oefening?
Originally posted by bestoldschool
Algemene richtlijn:
1) 3-4 sets van 8-12 herhalingen.
Originally posted by FBtje
En die 3-4 setjes is per spiergroep he?
Originally posted by bestoldschool
per oefening
Dus meerdere oefeningen (2-3) voor 1 spiergroep met 3-4 sets per oefening.
 
Thanks.. jij bent verhelderend! Thanks iedereen!
 
Back
Naar boven