AndroidHealthClinic

Begonnen met Fitness

Bezoekers in dit topic

Anoniem149879

Novice
Lid geworden
2 jan 2016
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m80
Goeiemiddag,

Ik ben net begonnen met fitness 4 weken terug.
Maar ik deed 4 weken lang een full body schema elke dag met lichte gewichten om weer een beetje op kracht en los te komen.

Nu 4 weken verder wil ik twee tot drie spiergroepen op een dag trainen.
Dus bij deze is mijn vraag heb ik de spiergroepen goed ingedeeld?

Ma Benen Buik
Di Schouder Tricep
Wo Rug Bicep Buik
Do Borst Tricep
Vr Benen buik
Za Schouder tricep
Zo Rust / uurtje wandelen

Alvast bedankt voor het reageren !
 
Beste, je bent nog een beginner en dan is dit is niet het meest geschikte schema voor je. Kijk even in dit topic (sorry voor de selfplug) voor meer info: Trainingsschema's en Programma's
 
Goeiemiddag,

Maar ik deed 4 weken lang een full body schema elke dag met lichte gewichten om weer een beetje op kracht en los te komen.


Alvast bedankt voor het reageren !


Wil het dat "weer" zeggen dat je eerder getraind heb en dus geen echte beginner ben?
 
Wat zijn je lift stats dan?

Iemand kan best wel wat ervaring hebben zonder bijzondere stats. Niet ieders doel is meer gewicht verplaatsen.

Maare verders klink dat "paar keer begonnen" idd niet echt naar ervaring :)
 
Iemand kan best wel wat ervaring hebben zonder bijzondere stats. Niet ieders doel is meer gewicht verplaatsen.

Maare verders klink dat "paar keer begonnen" idd niet echt naar ervaring :)
Tja, zoals je waarschijnlijk wel verwacht ben ik het daar niet mee eens. :p

Ik ken mensen die al jaren naar de sportschool gaan, maar nog niet eens hun eigen lichaamsgewicht voor één rep kunnen squaten. Hebben ze ervaring met trainen? Aan de hand van hun tijd in de sportschool zou je kunnen concluderen van wel. Kijkend naar de harde cijfers zitten ze echter nog steeds in de novice fase, dus kunnen ze gerust een novice programma doen. En zelfs als je doel is om meer jacked of gewoon fitter te worden, dan is een beetje basiskracht nooit weg.
 
Laatst bewerkt:
Misshien is meer gewicht niet hun doel en trainen ze "ergens anders voor" en zijn ze ervaren genoeg om weten hoe het doel wat ze nastreven te bereiken.

Wat dat gewicht betreft, ik ken mensen die na 2 maanden al BW konden banken en 2x BW deadliften (en nee het waren geen gratenbalen) maar voor de rest totaal geen verstand van trainen, voeding, enz hadden. Echte beginners dus maar onder jouw norm gevorderd?

Moet er wel zeggen dat je onder jouw zienswijze de meesten een stuk eerder gevorderd zijn dan onder de mijne.
 
Misshien is meer gewicht niet hun doel en trainen ze "ergens anders voor" en zijn ze ervaren genoeg om weten hoe het doel wat ze nastreven te bereiken.
Zoals ik al zei: voor welk doel je ook traint in de gym, als het ook maar enigszins met krachtsport te maken heeft is het slim opbouwen van basiskracht nooit verkeerd. Zelfs als je daarna alleen maar Bodypump zou doen komt het je nog van pas.

Wat dat gewicht betreft, ik ken mensen die na 2 maanden al BW konden banken en 2x BW dwarsliggen (en nee het waren geen gratenbalen) maar voor de rest totaal geen verstand van trainen, voeding, enz hadden. Echte beginners dus maar onder jouw norm gevorderd?
Volgens "mijn" norm (en die van vele anderen) ben je een beginner zolang je iedere training lineaire progressie kunt maken. In de situatie die jij beschrijft konden ze waarschijnlijk nog gemakkelijk 1 of 2 maanden voort met een beginnersprogramma. De lift stats icm met BW zijn meestal vooral een vrij goede indicatie om te zien of iemand nog novice gains kan maken.
 
Dat is als je gains als uitgangspunt neem voor je bsginners/gevorderd/enz indeling.

Ik (en anderen) gaan uit van kennis/wijsheid.
 
Moet er wel zeggen dat je onder jouw zienswijze de meesten een stuk eerder gevorderd zijn dan onder de mijne.
Hee, die is later toegevoegd! Volgens de visie die ik volg (het is overigens niet een door mij bedachte visie) duurt de beginnersfase ook helemaal niet zo lang. Het langst zit je in de intermediate fase (met tig gradaties) en een heel klein percentage wordt uiteindelijk zo groot en/of sterk dat je van advanced spreekt.

Dat is als je gains als uitgangspunt neem voor je bsginners/gevorderd/enz indeling.

Ik (en anderen) gaan uit van kennis/wijsheid.
Kennis en wijsheid zijn waardevol, maar niet meetbaar. En zijn daarom dus geen betrouwbare indicatie of iemand nou wel of niet "gevorderd" is. Veel van die kennis en wijsheid kan je zelfs ook nog eens gewoon van internet plukken, zonder het zelf te ervaren. Dus tenzij je iemand min of meer persoonlijk kent valt er bar weinig over iemands ervaring te zeggen.
 
Kennis en wijsheid zijn wel degelijk meetbaar alleen niet in kilos.

Zolang iemand niet weet hoe een oefening werkt en het bv heeft over zaken als binnenkant borst en onderkant biceps ben je een beginner ongeacht het aantal meetbare kilos je kan verplaatsen.

Iemand die geleerd heeft hoe en oefening werkt kan deze optimaliseren, gericht inzetten en schuift daardoor door naar gevorderd.

Edt :) : maar laten we deze eerder gevoerde discussie eventueel in en appart topic verder voeren en dit topic weer teruggeven aan de TS.
 
Kennis en wijsheid zijn wel degelijk meetbaar alleen niet in kilos.

Zolang iemand niet weet hoe een oefening werkt en het bv heeft over zaken als binnenkant borst en onderkant biceps ben je een beginner ongeacht het aantal meetbare kilos je kan verplaatsen.

Iemand die geleerd heeft hoe en oefening werkt kan deze optimaliseren, gericht inzetten en schuift daardoor door naar gevorderd.
Maar close grip benchpress is toch voor de binnenkant borst? :eek:

Maar goed, ik blijf erbij dat onze vriend in dit topic prima af is met een standaard beginners programma.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Ik had het gelezen dus en ik weet niet zeker of ik het goed heb maar ik neem er van uit dat je borst benen rug 3x pw moet trainen als je in je novice fase zit?
 
Ik had het gelezen dus en ik weet niet zeker of ik het goed heb maar ik neem er van uit dat je borst benen rug 3x pw moet trainen als je in je novice fase zit?
2 a 3 keer per week. En er is ook nog veel overlap: een benchpress en overhead press gebruiken veel van dezelfde spiergroepen bijvoorbeeld.
 
Back
Naar boven