MuscleMeat

Beheer van Spierverhoudingen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 feb 2003
Berichten
2.026
Waardering
5
Hoe kan je het beste verhoudingen beheren? Het gebeurd wel vaker dat er iemand zegt dat hij al enkele jaren traint maar dat een of andere spiergroep achter staat. Deze wil mn natuurlijk in verhouding wat opkrikken. Nu komt de vraag.. Hoe kun je je spierverhoudingen het beste beheren? Je mag de "achterlopende" spiergroep niet meer trainen, maar minder trainen ziet men ook niet echt als een oplossing.. Hang er nat van af hoe vaak je ze al traint.. Dus je moet de intensiteit opvoeren, er zit niets anders op.. Of moet je juist de intensiteit van de vooropliggende spieren afnemen.. Moet je dan enkele weken stoppen met de andere spiergroepen te trainen zodat je je verhoudingstekort kan inlopen? Als je een spier wilt hebben die tov andere moet groeien, wil toch zeggen dat je de andere spieren wat moet "verwaarlozen".. Stel... Je traint alle spieren 100%.. Hoe kan je dan een voorsprong krijgen? Dan moet je toch om winstmarge te krijgen de andere spiergroepen op 80% trainen?

Of zijn er betere truukjes om tekorten in spierverhoudingen op te halen?
 
als je spieren niet in verhouding zijn kan je ze alleen terug in verhouding brengen door een hele tijd niet te trainen. en dan proberen ze echt 100% gelijk te trainen (reps/gewicht).

als je dit al vanaf t begin gedaan hebt en er is TOCH een verschil.. dan kan je hier vrijweinig aan doen.. dit is dan genetisch bepaald...
 
Je kan bv ook je zwakste spiergroep aan het begin van de week trainen wanneer je meer uitgerust bent. Hierdoor train je em beter.

Of je kunt wat meer accent leggen op een spier door je schema erop aan te passen. Las spiergroepen achterliggen en je traint ze goed dan trekken ze meestal wat sneller bij.
 
Originally posted by Johny
Je kan bv ook je zwakste spiergroep aan het begin van de week trainen wanneer je meer uitgerust bent. Hierdoor train je em beter.

Of je kunt wat meer accent leggen op een spier door je schema erop aan te passen. Las spiergroepen achterliggen en je traint ze goed dan trekken ze meestal wat sneller bij.

Ach, ik dacht dat je spiergroepen die je wil laten groeien op het einde van de week moest trainen.. Zodat ze in het weekend volledige rust krijgen toegesmeten..

???
 
Originally posted by Bracke


Ach, ik dacht dat je spiergroepen die je wil laten groeien op het einde van de week moest trainen.. Zodat ze in het weekend volledige rust krijgen toegesmeten..

???

heb je het alweer :D

weer verschillende ideeen :)

lijkt mij dat je gewoon verschillende dingen moet uitproberen en kijken wat het beste voor je werkt..
 
Als je prioriteit aan een spiergroep wil geven kan je deze het best NA een rustdag doen, en de dag erna ook een rustdag inlassen of een spiergroep trainen die een heel ander gebied belast.
 
Originally posted by 3XL
Als je prioriteit aan een spiergroep wil geven kan je deze het best NA een rustdag doen, en de dag erna ook een rustdag inlassen of een spiergroep trainen die een heel ander gebied belast.

precies, die training voor die spiergroep isoleren in de week.
rust ervoor om op te laden en erna om te herstellen. borst ligt bijv. achter, dan pak je je rust de dag erna of de benen. maar t best kan je dus in t begin van de week die spiergroep aanpakken.

maar dit zal weer een aardige discussie wordne aangezien er veel bb'ers zijn die van mening zijn dat je elke spiergroep voorde volle 100% trainen en zodoende je achterliggende spiergoep moet zien op te trekken. maar dan wil ik van hun wel eens weten hoe je dat dan doet aangezien deze trainingswijze nu net het probleem heeft veroorzaakt.

verrek, de oplossing heb ik net gegeven...hoop ik ;)
 
Originally posted by dandyman


precies, die training voor die spiergroep isoleren in de week.
rust ervoor om op te laden en erna om te herstellen. borst ligt bijv. achter, dan pak je je rust de dag erna of de benen. maar t best kan je dus in t begin van de week die spiergroep aanpakken.

maar dit zal weer een aardige discussie wordne aangezien er veel bb'ers zijn die van mening zijn dat je elke spiergroep voorde volle 100% trainen en zodoende je achterliggende spiergoep moet zien op te trekken. maar dan wil ik van hun wel eens weten hoe je dat dan doet aangezien deze trainingswijze nu net het probleem heeft veroorzaakt.

verrek, de oplossing heb ik net gegeven...hoop ik ;)

Juist.. Je moet dus je "achterlijke" spiergroep op 100% trainen.. Andere spieren op 95%.. En tevens isoleren, goed warm inpakken met rustdagen ;)

BB die menen dat je alle spieren 100% moet trainen zitten er naast.. Je zit namelijk met spieren die ekls afzonderlijk apart groeien. Sommigen groeien gemakkelijker borsten, andere schouders, andere weer benen.. Stel dat elke spiergroep een relatieve groeiquota heeft bv; borst 85%, benen 90%, schouder 60%.. Dan moet je toch je schouders harder en intensiever trainen?? Anders zit je met een C cup opgescheept, en heb je schouders van een 11 jarige..

???
 
Originally posted by Bracke


Juist.. Je moet dus je "achterlijke" spiergroep op 100% trainen.. Andere spieren op 95%.. En tevens isoleren, goed warm inpakken met rustdagen ;)

BB die menen dat je alle spieren 100% moet trainen zitten er naast.. Je zit namelijk met spieren die ekls afzonderlijk apart groeien. Sommigen groeien gemakkelijker borsten, andere schouders, andere weer benen.. Stel dat elke spiergroep een relatieve groeiquota heeft bv; borst 85%, benen 90%, schouder 60%.. Dan moet je toch je schouders harder en intensiever trainen?? Anders zit je met een C cup opgescheept, en heb je schouders van een 11 jarige..

???

Voor dit probleem is er een hele efeciente trainingsmethode genaamd; proriteitstraining dat houdt in dat je zwakke spiergroepen als eerst traint wanneer je nog fris en krachtig bent dus aan de begin van de training.Je moet de zwakke spiergroepen ook soms schockeren met verschillende trainingsmethode.Ik ben nu ook bezig met met me schouders,,
 
Originally posted by Levrone@


Voor dit probleem is er een hele efeciente trainingsmethode genaamd; proriteitstraining dat houdt in dat je zwakke spiergroepen als eerst traint wanneer je nog fris en krachtig bent dus aan de begin van de training.Je moet de zwakke spiergroepen ook soms schockeren met verschillende trainingsmethode.Ik ben nu ook bezig met met me schouders,,

Vindt het zo lelijk.. Bodybuilders met een grote borst, grote armen, en kleine schoudertjes... Laatst zag ik nog zo'n BB'er op een strand in Spanje.. Ik vind brede schouders veeel mooier.. Op wat kan ik zoal letten om mn schouders te verbreden?

- Schouders in het begin van de week, met rust voor en na??
- Schouders schockeren?
- Schouders intensief trainen?
- Schouderoef beginnen met Lateral delts ??
 
Paar tips uit eigen ervaring...

De zwakke spiergroep trainen NA 2 dagen rust of zelfs een week rust.
De zwakke spiergroep appart trainen (dit wil zeggen geen andere groepen tijdens die training.)
Enkel massaoef doen voor die groep maar proberen om te focussen op de contractie van de doelspieren. Zelfs sommige isolatieoef kunnen massa oef worden als je mits beetje cheaten een zwaar gewicht gebruikt.
Genoeg rust na de dag van de zwakke groep of een heel andere groep trainen die geen steun van de achterliggende groep nodig heeft.
De training met een andere oefening beginnen die meer de spieren isoleerd van de andere spieren in een groep. (Bijv beginnen met incline ipv flat press of beginnen met SLD voor de hams en daarna pas legpress/squat bijv.
Shockschema toepassen waarin je een bepaalde periode alleen maar de zwakke groepen traint (eventueel met compound oef die toch andere groepenbetrekken)
Dit kan een periode van 2 weken zijn waarin voor bijv schouders dit doet

Dag1 (Standing) military presses 4*5-10 (seated) dumbbell presses 4*5-10
Dag2 Rust
Dag3 Bent over rows to chest (wide grip) 4*5-10 reverse mashine flyes 4*5-10
Dag4 Rust
Dag5 Supersets upright rows/lateral sides 8*5-10
Dag6 Rust
Dag7 Herhaling schema

Maar er zijn natuurlijk zat technieken om nieuwe groei te stimuleren.
 
Originally posted by Bracke


Vindt het zo lelijk.. Bodybuilders met een grote borst, grote armen, en kleine schoudertjes... Laatst zag ik nog zo'n BB'er op een strand in Spanje.. Ik vind brede schouders veeel mooier.. Op wat kan ik zoal letten om mn schouders te verbreden?

- Schouders in het begin van de week, met rust voor en na??
- Schouders schockeren?
- Schouders intensief trainen?
- Schouderoef beginnen met Lateral delts ??

Bro, ik hoop dat ik je hiermee kan helpen

Train je schouders 1 keer in de week, in het begin van je training met meer setjes en extra oefeningen.En veel intisiteit

Probeer zo veel mogelijk schockingsmethodes(er zijn er vele) 1 voorbeeld die ook voor mij heel goed werkt is de stripping methode;na een goede opwarming begin je met de zwaarste gewicht wat je aankan, en bij elke set minder je je gewicht.

Bij raises moet je zo strict mogelijk zijn, raise de gewicht zonder te cheaten en laat het zakken met volledige controle, hoe stricter jij bent des te meer de effeciviteit op je schouders.

Voor de Lateral delts moet je rekening houden met het volgende;
Meer oefeningen in je programma
In alle reases moet je je vuist houden alsof je water uit een kan schenkt, dus je moet je pols zodanig houden dat je pink wat hoger is dan je duim,dit helpt de delts te isoleren.

EN nog een kleine tipje , die wel kan helpen
Burns;na je laterals neem je lichte gewichten en houd ze met totaal gestrekte armen vanaf je benen in de lucht-maar minstens 30 sec, wel pijnlijk maar effecient,,

Ik ben de jongste bodybuilder bij mij op de sporstschool, maar wel één met de meeste ervaring, ik train elke dag zij aan zij met de echte die- hards, dus ik kan wel weten hoe je je shouders kan vergroten, als je deze richtlijnen volgt mag je na een tijdje nieuwe t-shirts aanshaffen
:D :D
 
THNX BRO!! Zal je systeem vanaf morgen zekers uitproberen!!
 
Re: Paar tips uit eigen ervaring...

Originally posted by admin
De zwakke spiergroep trainen NA 2 dagen rust of zelfs een week rust.
De zwakke spiergroep appart trainen (dit wil zeggen geen andere groepen tijdens die training.)
Enkel massaoef doen voor die groep maar proberen om te focussen op de contractie van de doelspieren. Zelfs sommige isolatieoef kunnen massa oef worden als je mits beetje cheaten een zwaar gewicht gebruikt.
Genoeg rust na de dag van de zwakke groep of een heel andere groep trainen die geen steun van de achterliggende groep nodig heeft.
De training met een andere oefening beginnen die meer de spieren isoleerd van de andere spieren in een groep. (Bijv beginnen met incline ipv flat press of beginnen met SLD voor de hams en daarna pas legpress/squat bijv.
Shockschema toepassen waarin je een bepaalde periode alleen maar de zwakke groepen traint (eventueel met compound oef die toch andere groepenbetrekken)
Dit kan een periode van 2 weken zijn waarin voor bijv schouders dit doet

Dag1 (Standing) military presses 4*5-10 (seated) dumbbell presses 4*5-10
Dag2 Rust
Dag3 Bent over rows to chest (wide grip) 4*5-10 reverse mashine flyes 4*5-10
Dag4 Rust
Dag5 Supersets upright rows/lateral sides 8*5-10
Dag6 Rust
Dag7 Herhaling schema

Maar er zijn natuurlijk zat technieken om nieuwe groei te stimuleren.
Wow goede tips! hier kan ik wat mee tnx bro
 
Re: Re: Paar tips uit eigen ervaring...

Originally posted by BBIG

Wow goede tips! hier kan ik wat mee tnx bro

idem hierro:thumb: :thumbup:

zelfde geld voor Levrones tips

gister die burns geprobeerd.man, wat een killer zeg.
had eerder soortgelijk iets gedaan door te draaien met je armen vanuit je schouders met een licht gewicht in je hand na lateral, maar dit voelde zkers beter.
 
Laatst bewerkt:
Re: Re: Re: Paar tips uit eigen ervaring...

Originally posted by dandyman


idem hierro:thumb: :thumbup:

zelfde geld voor Levrones tips

gister die burns geprobeerd.man, wat een killer zeg.
had eerder soortgelijk iets gedaan door te draaien met je armen vanuit je schouders met een licht gewicht in je hand na lateral, maar dit voelde zkers beter.

Wist wel dat jij er ook gedient mee zou zijn dandyman.. Wat de schouders betreft.. Ben ik ook hard mee bezig.. Heb gisteren ook de burns geprobeerd, maar heb vooral veel lateral raises geprobeert...

Deed best goed.. :thumbs:
 
Re: Re: Re: Re: Paar tips uit eigen ervaring...

Originally posted by Bracke


Wist wel dat jij er ook gedient mee zou zijn dandyman.. Wat de schouders betreft.. Ben ik ook hard mee bezig.. Heb gisteren ook de burns geprobeerd, maar heb vooral veel lateral raises geprobeert...

Deed best goed.. :thumbs:


Ik zei het toch,,,:D :D
 
Back
Naar boven