AndroidHealthClinic

beinvloedt krachttraining je sprintsnelheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

johnny24

Novice
Lid geworden
12 mrt 2014
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
80kg
Vetpercentage
12%
hallo dbb'ers


De laatste tijd ben ik mijn benen aardig aan het kracht trainen d.m.v squatten (bijna 3x8 100kg) . lungen (3x16 stappen 80kg) deadliften (3x8 130kg) daarna nog wat isolatie oefeningen en een kuit oefening.

Verder loop ik nog hard waar ik stukjes tussen lantaarn palen sprint.

Nu vraag ik me af. Bevorderen sterke benen nu ook je sprintsnelheid. of wordt je er alleen maar trager van naarmate je steeds sterker wordt?

Ik doe de oefeningen wel vrij explosief (alleen het lungen gaat wat traag).
 
De sprinter Ben johnson drukte meer dan 150 kg en squatte 2x6x270 kg en liep de 100 meter onder de 10 sec dus denk wel dat je er sneller van wordt.

Nineteen eighty-six found Ben bench pressing 3 x 3 x 365 and bench squatting 2 x 6 x 550. By 1987 his continued progress was evident: 2-3 x 2 x 385 in the bench press and 2 x 6 x 600 in the bench squat.

Bron:http://www.fitflex.com/ben-johnson-training.html
 
Jep, hoe meer force per stap je kunt genereren hoe sneller je kan lopen. Btw wil heel sterk zijn niet per definitie zeggen dat je ook heel snel bent. Vooral explosief trainen met een goede basis kracht.
 
kan zowel positief als negatief effect hebben

als jij wel veel sterker wordt maar al reps retetraag zijn (zoals bij mij) wordt je er eerder trager van.. dan kun je beter focussen op cleans/snatches/speed werk

als je zorgt dat je reps snel/explosief zijn, dan zul je er sneller van worden
 
Heb zelf gemerkt toen ik nog op voetbal zat afgelopen seizoen dat mn sprints wel hoger waren. Was op gegeven moment de snelste sprinter uit mn team kwa sprints en explosiviteit. Alhoewel ik niet specifiek lette op mn explosiviteit bij het oefenen van bijv. squats/lunges/dl's etc. lijkt me persoonlijk ook niet bepaald makkelijk om explosief omhoog te komen wanneer je meer dan 120kg gaat squatten na meerdere sets achter de rug te hebben gehad.
 
Ik ben door trainen veel trager geworden tijdens het lopen/sprinten.. Niet dat ik dat erg vind, gewoon weer opbouwen :)
 
De sprinter Ben johnson drukte meer dan 150 kg en squatte 2x6x270 kg en liep de 100 meter onder de 10 sec dus denk wel dat je er sneller van wordt.



Bron:http://www.fitflex.com/ben-johnson-training.html
tja. zou je wel zeggen dan. maar die top atleten doen er denk ik nog wel wat knal oefeningetjes bij

---------- Toegevoegd om 06:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:26 ----------

kan zowel positief als negatief effect hebben

als jij wel veel sterker wordt maar al reps retetraag zijn (zoals bij mij) wordt je er eerder trager van.. dan kun je beter focussen op cleans/snatches/speed werk

als je zorgt dat je reps snel/explosief zijn, dan zul je er sneller van worden
inderdaad. Ik denk dat het er op neer komt dat kracht niet verkeerd is maar dat je er zeker ook lichtere explosie oefeningen bij moet doen
 
tja. zou je wel zeggen dan. maar die top atleten doen er denk ik nog wel wat knal oefeningetjes bij

---------- Toegevoegd om 06:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:26 ----------


inderdaad. Ik denk dat het er op neer komt dat kracht niet verkeerd is maar dat je er zeker ook lichtere explosie oefeningen bij moet doen


Je snap natuurlijk dat ze niet op hypertrofie maar op snelheid trainen.
 
Je snap natuurlijk dat ze niet op hypertrofie maar op snelheid trainen.

Belangrijke training daarin zijn uiteraard de echte explosieve oefeningen zoals cleans en myelin training.
 
Hoe meer massa je krijg hoe meer je mee moet zeulen als je rent/sprint.

Ik ben er alleen maar trager van geworden.
 
Belangrijke training daarin zijn uiteraard de echte explosieve oefeningen zoals cleans en myelin training.

Nee de sprinttraining is het belangrijkst.
Geen enkele squat of clean maakt een sprinter van je.
 
jaa als echt wil sprinten moet je zo'n riem om doen die vast aan de muur zit met een elastisch touw of een riem met een parachute er aan. alleen zie ik me niet door de stad heen rennen met zo'n ding.

ik denk dat als je genoeg sprint. je ook zwaarder kan kracht trainen. beetje afgeleid van dat verhaal van ben johnson
 
Nee de sprinttraining is het belangrijkst.
Geen enkele squat of clean maakt een sprinter van je.
+1
De sprinttraining zal ervoor zorgen dat je sneller wordt. De kracht die je ontwikkeld bij de oefeningen zal je hier gewoon bij helpen.
Ik heb het gemerkt bij voetballen, ik werd wel iets zwaarder en sterker maar bleef tussendoor mijn best doen op de voetbaltrainingen. Ik heb hier geen nadelen van ondervonden tijdens het voetballen, sprinten ging beter en mijn conditie ging ook niet achteruit, won vaker luchtduels (ook deels vertrouwen door KT). Als sprinter is het volgens mij ook niet de bedoeling om 120kg te wegen bij 180 :p
 
Bij 8 reps zit er niet zo veel explosiviteit meer in. Kan je beter wat minder reps doen en zwaarder.
 
+1
De sprinttraining zal ervoor zorgen dat je sneller wordt. De kracht die je ontwikkeld bij de oefeningen zal je hier gewoon bij helpen.
Ik heb het gemerkt bij voetballen, ik werd wel iets zwaarder en sterker maar bleef tussendoor mijn best doen op de voetbaltrainingen. Ik heb hier geen nadelen van ondervonden tijdens het voetballen, sprinten ging beter en mijn conditie ging ook niet achteruit, won vaker luchtduels (ook deels vertrouwen door KT). Als sprinter is het volgens mij ook niet de bedoeling om 120kg te wegen bij 180 :p

Merk je verschil in schotkracht?
 
Ik ben door trainen veel trager geworden tijdens het lopen/sprinten.. Niet dat ik dat erg vind, gewoon weer opbouwen :)

Can confirm

Ik was standaard de snelste, ik heb het idee dat ik nu trager ben. Kan uiteraard zijn omdat ik elke training squat, en dus de volgende dag misschien nog niet volledig hersteld ben.
 
In combo met mijn voetbal (vroegert) werd ik alleen maar sneller...
zorg inderdaad wel dat je goed hersteld want dat kan je niveau(snelheid) aardig naar beneden halen..
 
Die sprinters bij de olympische spelen zijn niet voor niets de top van de top en zien er ook niet uit zoals ze eruit zien door hele dagen te sprinten. Er is bijna niets te verzinnen wat net zo veel overdracht heeft naar andere sporten als krachttraining.

Nog een voorbeeld is de NFL combine die elk jaar gehouden wordt. Zoek maar es een paar filmpjes op van de 40 yard sprint.

306 lbs, 40 yards (~37m) in 4.65s
http://www.youtube.com/watch?v=i6IEnIV6EzA

De sprinter Ben johnson drukte meer dan 150 kg en squatte 2x6x270 kg en liep de 100 meter onder de 10 sec dus denk wel dat je er sneller van wordt.



Bron:http://www.fitflex.com/ben-johnson-training.html

Zou dit wel met een korreltje zout nemen. Atleten staan er nogal om bekend om te Estatten over hun lifts en te half squatten. Nog steeds hartstikke sterk natuurlijk.
 
Imo lees alles wat je kan vinden over Charlie Francis! Beste man is een van de meest succesvolle sprint coaches in the bizz.
 
In combo met mijn voetbal (vroegert) werd ik alleen maar sneller...
zorg inderdaad wel dat je goed hersteld want dat kan je niveau(snelheid) aardig naar beneden halen..
idd, zeker zien dat je goed hersteld. Ik kan je uit ervaring zeggen dat je zo redelijk snel blessures krijgt :/

Merk je verschil in schotkracht?
Heb er in het algemeen veel kracht bij gewonnen, ook goed voor duels etc. Maar idd schotkracht is toegenomen, en vrij enorm eerlijk gezegd :) Moet wel zeggen dat ik ben begonnen met KT toen ik net ook wat aan het groeien/uitzetten was van mezelf, dus daar is ook wel een deel kracht van :p Maar merk het wel dat er wel degelijk een krachtverschil is door de KT. Omdat je sterker wordt, win je ook meer duels enzo, waardoor (bij mij iig) mijn zelfvertrouwen een grote boost kreeg. Helpt ook veel ;)
 
Back
Naar boven