Fitness Seller

Belachelijke spierpijn traps na deadliften?

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
Sinds 3 weken heb ik deadliften weer in mijn schema geplaatst, kon voorheen weinig doen wegens langdurige rugklachten en heb daardoor veel met isolatie oefeningen mijn rug aangepakt. Sinds 2 maanden zijn alle pijntjes weg en heb dan ook besloten of gewoon weer volle bak te gaan. Mijn onderrug en traps pakte ik dus wel gewoon mee, onderrug (wegens de klachten die ik had) ontzettend veel en zwaar aangepakt, rest van de rug is wel prima qua wijdte, maar de dikte ontbreekt. Ook lopen mijn traps ook echt wel achter, vandaar de wens om deadliften er gewoon weer bij te doen.

Na de eerst 3 weken zijn mijn ervaringen simpelweg kut. Ik warm goed op en rek en strek (hamstrings, schouders, lats, etc. probeer alles goed los te krijgen) voordat ik begin. Vervolgens ziet het er zo uit:

12x 0 kg (alleen stang)
12x 20 kg
12x 40 kg
12x 60 kg
12x 80 kg
8x 100 kg
8x 100 kg

Tijdens het trainen heb ik nergens last van, mijn traps voelen prima en bij de laatste setjes pers ik echt alles wat ik heb uit mijn rug, de spierpijn die in mijn rug komt is dan ook een 'gewone' spierpijn zoals ik dat in elke andere spier voel, alleen mijn traps doen verschrikkelijk veel pijn!

De eerste keer was vlak na de tentamenweek, ik dacht een combinatie van veel stress wat ineens tot stop komt na mijn laatste tentamen zal er voor hebben gezorgd (terwijl ik dat nog nooit eerder had gehad, maarja ik zocht een verklaring). Ik had zo ongelovelijk veel hoofdpijn wat uit mijn nek vandaan kwam dat ik op bed ben blijven liggen tot 1 uur, daarna even gegeten, beetje game, 2 asprines heb genomen en de rest van de dag niet uit bed ben gekomen. Week erop vergelijkbaar (zit overigens 1 dag tussen, train ik rug op woensdag dan krijg ik vrijdag de hoofdpijn), en afgelopen week weer. Wel minder, maar toch teveel om normaal mijn dag mee te starten.

Mijn probleem, ik moet dus letterlijk rekening houden met het niet normaal functioneren door de hoofdpijn/spierpijn. Wanneer ik minder gewicht erop doe, dan belast ik de overige spieren niet genoeg. Daarbij komt weet ik niet wanneer ik de grens qua gewicht over ga, want tijdens het trainen heb ik nergens last van. Ook toen ik traps met isolatie trainde heb ik niet iets dergelijks meegemaakt. Wat kan ik hieraan doen?
 
Kan je misschien een filmpje plaatsen met je deadlift? Misschien shrug je teveel?

Edit: ik zou deze opwarming weglaten:

12x 0 kg (alleen stang)
12x 20 kg
12x 40 kg

Niet nodig en veel reps.
60kg en 80kg kan je ook beter minder reps doen.
 
Niet zo gek he als je traps achter lopen.

lifts-deadlift.jpg
 
Snap ik, daarom doe ik dit juist ook. Maar tijdens het trainen nergens last van. En de hoofdpijn als gevolg is niet normaal, terwijl ik het bij isolatie oefeningen nooit had, gewoon normale spierpijn.

Moet ik nu lager gewicht pakken? Meer/minder herhalingen? Meer/minder reps?
 
Wen je vanzelf aan.
Logisch dat je tijdens het trainen geen last hebt van spierpijn.
 
Tuurlijk snap ik dat ik tijdens het geen trainen geen last heb van spierpijn, ik bedoel meer dat ik met deze gewichten gewoon prima kan trainen en niet overdreven zwaar train, en toch zoveel spierpijn heb ik dat ik 2 dagen erna niet normaal kan functioneren en verschrikkelijk hoofdpijn heb. Hoe kan ik hier het beste naar toe werken? Veel reps? Of lager gewicht? Hoe weet ik hoe zwaar ik ze wel kan belasten zodat ik progressie boek maar geen hoofdpijn krijg 2 dagen erna?
 
Niet zo gek he als je traps achter lopen.

lifts-deadlift.jpg

het plaatje klopt niet echt vind ik.

activiteit van de soleus en de gastronomius is minimaal.
en lats en onderarmen worden behoorlijk aangepakt terwijl dit plaatje het niet vermeld.

verder heb je gelijk, deadlift pakken de traps behoorlijk hard aan, als je ze nooit getraind hebt en deadlift eens zwaar is het vrij normaal dat je er spierpijn hebt.
 
Ik had ook zoiets vroeger, vooral nadat ik mijn traps trainde.
Dag of 2 later, als ik mijn bovenrug en/of nek aanspande of verkeerd bewoog kreeg ik direkt helse "hoofdpijn".
Ik dacht aan alles, zenuw die klem zat ergens daar, verrekte trapezius enzovoort.
Kreeg het meestal na trainen van traps, dus uiteindelijk na beetje googlen kwam het neer op: traps of semispinalis capitis of splenius capitis.
Na verder zoeken en dingen afschrijven die niet bij je situatie passen kwam ik uiteindelijk uit op:

The most common cause of muscle tension headache (MTH) results from inflammatory changes at the site of muscular attachment on the occipital ridge. In the adult, this occurs most often at the attachment of the Splenius Capitis and Semispinalis Capitis Muscles. As inflammation develops, entrapment and irritation of Greater Occipital Nerve results. The typical symptom complex results from muscle spasm as well as from neuralgia.
Causes of Splenius Capitis Syndrome result of trauma to the back of the head, pinching of the nerves by overly tight neck muscles, and compression of the nerve as it leaves the spine due to osteoarthritis.

Denk dat ik zelf de dikgedrukte heb.
Dit zijn allemaal mijn eigen speculaties, dus neem het voor wat het is.
 
Kan je misschien een filmpje plaatsen met je deadlift? Misschien shrug je teveel?

Edit: ik zou deze opwarming weglaten:

12x 0 kg (alleen stang)
12x 20 kg
12x 40 kg

Niet nodig en veel reps.
60kg en 80kg kan je ook beter minder reps doen.

Maar goed, dat is mijn mening.
 
Ik had ook zoiets vroeger, vooral nadat ik mijn traps trainde.
Dag of 2 later, als ik mijn bovenrug en/of nek aanspande of verkeerd bewoog kreeg ik direkt helse "hoofdpijn".
Ik dacht aan alles, zenuw die klem zat ergens daar, verrekte trapezius enzovoort.
Kreeg het meestal na trainen van traps, dus uiteindelijk na beetje googlen kwam het neer op: traps of semispinalis capitis of splenius capitis.
Na verder zoeken en dingen afschrijven die niet bij je situatie passen kwam ik uiteindelijk uit op:

The most common cause of muscle tension headache (MTH) results from inflammatory changes at the site of muscular attachment on the occipital ridge. In the adult, this occurs most often at the attachment of the Splenius Capitis and Semispinalis Capitis Muscles. As inflammation develops, entrapment and irritation of Greater Occipital Nerve results. The typical symptom complex results from muscle spasm as well as from neuralgia.
Causes of Splenius Capitis Syndrome result of trauma to the back of the head, pinching of the nerves by overly tight neck muscles, and compression of the nerve as it leaves the spine due to osteoarthritis.

Denk dat ik zelf de dikgedrukte heb.
Dit zijn allemaal mijn eigen speculaties, dus neem het voor wat het is.

Wat heb je eraan gedaan dan? Neem aan dat je niet bent gestopt met het trainen van je traps?

Maar goed, dat is mijn mening.

Ja ik overweeg om korter te gaan trainen en wel goed qua gewicht te gaan zitten, en dan kijken hoe dat gaat. Eigenlijk train ik met de meeste oefeningen 1 setje opwarmen, 3 sets daarna. Kijken wat dat doet.
 
Back
Naar boven