MuscleMeat

Belangrijkste maaltijden? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RougeMonkey

King of the hill
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
6.263
Waardering
2
Op welke tijden is het het belangrijkst dat je goed eet. Het is natuurlijk het beste om iedere 2 uur goed te eten maar welke maaltijden zijn het belangrijkst. Hiermee doel ik op bijvoorbeeld voor of na de training of ontbijt. Als je bijvoorbeeld zou moeten kiezen tussen de whey + dextrose shake pal na de training of de maaltijd binnen een uur na de training met complexe kh en eiwitten die langzamer op worden opgenomen. Misschien een rare thread, maar ik vroeg het me gewoon af .
 
-ontbijt
-maaltijd na de training (ik heb niet eerst een shake en een uur later wat eten)
-eiwitten voor het slapen gaan
 
- Ontbijt
- pre workout
- post workout (shake)
- Volledige maaltijd na de shake
- Maaltijd voor het slapen gaan
;) M.a.w. het belangrijkste is het totaalplaatje. Maaltijden die je zeker niet mag missen zijn het ontbijt en postworkout.
 
postworkout, ontbijt, pre-workout, pre-night, en dan de rest...

Het totaal is inderdaad belangrijker.
 
Originally posted by Robin
postworkout, ontbijt, pre-workout, pre-night, en dan de rest...

Het totaal is inderdaad belangrijker.

maar tijdens t cutten is t toch van belang om niets voor t slapen gaan te eten. Ik eet zon 2 uur voor t slapen gaan mn laatste maaltijd.
 
Originally posted by dandyman


maar tijdens t cutten is t toch van belang om niets voor t slapen gaan te eten. Ik eet zon 2 uur voor t slapen gaan mn laatste maaltijd.

Eiwitten zijn dan wel belangrijk
 
Originally posted by Snielz


Eiwitten zijn dan wel belangrijk

ja uiteraard. mijn laatste maaltijd bestaat dan vrijwel uit alleen maar eiwitten.:)
alhoewel iedreen kwark afraad bestaat die meestal uit kipfilet met kwark.
 
Originally posted by dandyman


ja uiteraard. mijn laatste maaltijd bestaat dan vrijwel uit alleen maar eiwitten.:)
alhoewel iedreen kwark afraad bestaat die meestal uit kipfilet met kwark.

Heb je een reden waarom je dan alleen nog eiwitten eet?
 
Omdat ik voor mezelf dan geen nut zie in veel koolhydraten voordat je naar bed gaat. Een beetje het idee van ontbijt als een koning.... maar dan voor koolhydraten. ik heb de energie toch niet nodig, de proteine wel. Ik eet wel een beetje spinazie of zo erbij maar wel een geringe hoeveelheid.

ben benieuwd naar je comment, Burn:)
 
Originally posted by dandyman
Omdat ik voor mezelf dan geen nut zie in veel koolhydraten voordat je naar bed gaat. Een beetje het idee van ontbijt als een koning.... maar dan voor koolhydraten. ik heb de energie toch niet nodig, de proteine wel. Ik eet wel een beetje spinazie of zo erbij maar wel een geringe hoeveelheid.

ben benieuwd naar je comment, Burn:)

Ik dacht dat het je misschien om de gh afgifte ging. Ik ben sowieso geen voorstander om bijv. een maaltijd alleen eiwit te eten. Vet vertraagd de opname en koolhydraten zorgen ervoor dat er meer aminozuren overblijven.
Maar ik vroeg het me gewoon af. Er zijn ook mensen die beweren dat koolhydraten 's avonds naar vet worden omgezet.
 
Maar t ging mij om mn cutfase waarin de kh-inname zowiezo minder is, dus dan lijkt dit me t geschikste moment om zo min mogelijk koolhydraten tot je te nemen.
Qua gh duid je op de bulkfase neem ik aan?
maar is t dan nog verstandig om veel kh te nemen voor t slapen gaan?
 
Originally posted by dandyman
Maar t ging mij om mn cutfase waarin de kh-inname zowiezo minder is, dus dan lijkt dit me t geschikste moment om zo min mogelijk koolhydraten tot je te nemen.
Qua gh duid je op de bulkfase neem ik aan?
maar is t dan nog verstandig om veel kh te nemen voor t slapen gaan?

Wanneer je de kh neemt maakt weinig verschil, het gaat om het totaal. Het enigste wat je kunt doen is proberen de insuline afgifte zoveel mogelijk gelijk te houden door de maaltijden gelijkmatig te verdelen(behalve post-workout).
Koolhydraten voor het slapen gaan zijn juist nadelig voor de gh afgifte. Alleen gh doet zonder insuline eigenlijk vrij weinig, maar misschien verbrand je net iets meer. Insuline komt weer voornamelijk vrij door koolhydraten, vandaar ook dat gh en insuline elkaars 'tegenhangers' zijn.
In de bulk zou ik ook gewoon de maaltijden gelijkmatig verdelen.
 
ja daar ben ik me bewust van en probeer dat ook gelijkmatig te verdelen, maar ik probeer nu een stuk droger te worden en mn laatste maaltijd is vaak mn postworkoutmaaltijd. eerst na het trainen een weightgainer gemixt met een proteineshake en halfuur tot drie kwartier later is dan mn laatste maaltijd. deze bstaat dus voornamelijk uit kip met weinig groente (spinazie of bonen) en 150 gram magere kwark (11g eiwit per 100 gram). dit maakt volgens mij rond de 40 gram eiwit maar de koolhydraten weet ik niet, maar t is niet veel.

Alleen gh doet zonder insuline eigenlijk vrij weinig, maar misschien verbrand je net iets meer. Insuline komt weer voornamelijk vrij door koolhydraten, vandaar ook dat gh en insuline elkaars 'tegenhangers' zijn.

zou je dit willen uitleggen. snap t niet helemaal :rolleyes:
 
Is niet echt belangrijk. Ik legde alleen uit dat insuline een tegenhanger is van gh(groeihormoon). Dus als insuline stijgt dan daalt gh. Insuline wordt voornamelijk gestimuleerd door glucose(koolhydraten). Vandaar dat koolhydraten de gh afgifte tegenwerken. GH doet opzichzelf niet veel, behalve dat je misschien net iets meer verbrandt.
Gh+ insuline daarentegen heeft een grote anabolische werking, vandaar ook dat het een favoriete stack is.
 
Maar t is toch zo dat insuline de opname van aminozuren stimuleert wardoor de spieren weer beter gaan groeien?
oftewel, insuline is toch een anabool hormoon?

Gh+ insuline daarentegen heeft een grote anabolische werking, vandaar ook dat het een favoriete stack is.

dus apart werkt t elkaar tegen maar in combinatie met elkaar dan is t de "perfecte" combinatie. ik vind t zo tegenstrijdig klinken:dunno:
 
Originally posted by dandyman

1)Maar t is toch zo dat insuline de opname van aminozuren stimuleert wardoor de spieren weer beter gaan groeien?
oftewel, insuline is toch een anabool hormoon?

2)dus apart werkt t elkaar tegen maar in combinatie met elkaar dan is t de "perfecte" combinatie. ik vind t zo tegenstrijdig klinken:dunno:

1) Insuline is anabolisch wanneer er genoeg kcal. en aminozuren aanwezig zijn. Op andere momenten is het anti-catabolisch. Om vet te verliezen moet je systematisch catabolisch zijn. Vandaar ook dat vet verliezen en spier winnen niet reeel is.
Het is eigenlijk ook heel logisch als je het gehele plaatje bekijkt.
Koolhydraten zorgen voor een stijging van insuline. Insuline werkt o.a. anti-catabolisch. Insuline heeft ook een remmende werking op de vetverbranding. Op dat moment ga je meer koolhydraten verbranden. Dat is ook logisch want je hebt net koolhydraten gegeten en dus is er nu meer glucose aanwezig (grotendeels favoriete brandstof).
Wanneer je koolhydraten eet verbrand je dus minder vet.

2) Ja het werkt tegenstrijdig. Eigenlijk is gh een soort bescherming. In stressituaties wordt de afgifte gestimuleerd om zo het spierweefsel te sparen. Wanneer jij voor een lange tijd niets eet dan gaat de gh afgifte omhoog. Eet je nu weer wat, dan daalt gh en stijgt insuline. Gh is op dat moment niet echt meer nodig, omdat het 'gevaar'(stress) geweken is.
 
Originally posted by burn

2) Wanneer jij voor een lange tijd niets eet dan gaat de gh afgifte omhoog. Eet je nu weer wat, dan daalt gh en stijgt insuline. Gh is op dat moment niet echt meer nodig, omdat het 'gevaar'(stress) geweken is.


Maar als ik bovenstaande kort en bondig samenvat is het dus beter om (wat jij geloof ik al eerder ergens aangaf) meer in minder maaltijden te eten. Aangezien je dus lange tijd niets consumeert stijgt het groeihormoon zodat je dus een betere omgeving creeert voor spiergroei. Ik heb dan geen idee hoeveel tijd jij bedoelt met de eerste zin, maar ik ga dan uit van 4 maaltijden op een dag waar zon 4 uur tussen de maaltijden zit. Ik meen dat Zwier ook zon benadering gebruikt en ook groeit als kool. Indien ik t bij t juiste eind heb, duid dit dus op een beter eetpatroon voor bulken en juist meer maaltijden in kortere tijd (2,5 a 3 uur) is een beter schema voor t cutten.

Ps. welke opleiding heb jij hiervoor genoten?
 
Originally posted by dandyman



Maar als ik bovenstaande kort en bondig samenvat is het dus beter om (wat jij geloof ik al eerder ergens aangaf) meer in minder maaltijden te eten. Aangezien je dus lange tijd niets consumeert stijgt het groeihormoon zodat je dus een betere omgeving creeert voor spiergroei. Ik heb dan geen idee hoeveel tijd jij bedoelt met de eerste zin, maar ik ga dan uit van 4 maaltijden op een dag waar zon 4 uur tussen de maaltijden zit. Ik meen dat Zwier ook zon benadering gebruikt en ook groeit als kool. Indien ik t bij t juiste eind heb, duid dit dus op een beter eetpatroon voor bulken en juist meer maaltijden in kortere tijd (2,5 a 3 uur) is een beter schema voor t cutten.

Ps. welke opleiding heb jij hiervoor genoten?

Nee die gh stijging is te verwaarlozen. Daarnaast doet gh op zichzelf niks m.b.t. de spiergroei. GH stijgt wanneer er geen voedingsstoffen meer voorhanden zijn. Je bent op dat moment dus catabool. Dan kan het nooit gunstig zijn voor de spiergroei. Niemand is bijv. groot geworden van een maand lang vasten.


Grappig dat je de conclusie trekt dat je juist tijdens cutten meerdere maaltijden moet eten. Ik zou dan eerder andersom denken als je weet dat gh de vetverbranding stimuleert. Maar of je nu om de 2 of om de 4 uur eet, maakt weinig verschil in de gh afgifte. En ook al zou de gh afgifte iets meer stijgen dan zou je misschien 10 cal meer verbranden. Daar ga je ook geen voordelen van beleven.
Enige moment dat je een duidelijkere gh afgifte ziet is wanneer je slaapt. Dan eet je voor een langere tijd niks en stijgt gh. Vandaar ook mijn allereerste vraag waarom je geen koolhydraten eett voor je gaat slapen.
 
Originally posted by dandyman
ik probeer nu een stuk droger te worden en mn laatste maaltijd is vaak mn postworkoutmaaltijd. eerst na het trainen een weightgainer gemixt met een proteineshake en halfuur tot drie kwartier later is dan mn laatste maaltijd.
Leg uit please?
 
Ja, weet t klinkt tegnstrijdig, ben ook blij met je opmerking hierover BOS, maar aangezien ze bij ons op de sportschool alleen weightgainer hebben en proteineshake dacht ik dus beide te combineren. het merk is promax en volgens mij bevat de proteineshake daarvan realtief weining koolhydraten.
om toch de nodige koolhydraten na de training te krijgen heb ik voor deze combinatie gekozen. de maaltijd die daaropvolgt en tevens mijn laatste maaltijd bestaat zoals gezegd uit vrijwel alleen eiwitten. weet niet of t de slimste zet is vandaar dat ik ook wel een opmerking had verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven