XXL Nutrition

Stelling Belastingen zijn diefstal

  • Topic starter Big-T
  • Startdatum
  • Reacties 141
  • Weergaven 7K
  • Volgers 16

Stelling Belastingen zijn diefstal

  • Eens, en niet noodzakelijk

    Stemmen: 20 16,3%
  • Eens, maar noodzakelijk

    Stemmen: 46 37,4%
  • Oneens (en noodzakelijk)

    Stemmen: 49 39,8%
  • Anders

    Stemmen: 8 6,5%

  • Totaal stemmers
    123

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Stelling: belastingen zijn diefstal, eens of oneens?
 
Zolang het gebruikt wordt waar het voor bedoeld is niet. Maar ik heb soms het gevoel van niet...
 
Belastingen zijn alleen diefstal wanneer het onnodig besteed wordt.
Is de besteding in belang van de burger (in de ruimste zin van het woord), is het geen diefstal.
 
Je betaald nergens zoveel belasting als in Nederland.
 
Uiteindelijk krijgt de burger al zijn belastingscenten terug, in de vorm van voorzieningen. Je moet bv eens weten hoe duur het in praktijk kost, om de brandweer voor je deur te krijgen.
 
Noodzakelijk kwaad maar zeker geen diefstal. Er zou zeker wel beter omgesprongen mogen worden met hetgene wat binnengehaald worden maar een moderne maatschappij laten draaien zonder belastingsinkomsten is gewoon onmogelijk.
 
Je betaald nergens zoveel belasting als in Nederland.

Nou, in België ligt het anders nog hoger

OT: anders

Eens dat er belastingen zijn, maar niet in de mate dat het hier is
 
Uiteindelijk krijgt de burger al zijn belastingscenten terug, in de vorm van voorzieningen. Je moet bv eens weten hoe duur het in praktijk kost, om de brandweer voor je deur te krijgen.

Naief
 
Hoop mensen die het allemaal verkeerd zien of niet Eric?
Mijn mening kan natuurlijk niet uit blijven.

De huidige belasting is diefstal en afpersing omdat het niet op vrijwillige basis gebeurd en ruim meer afgeperst word dan nodig is, je raakt meer kwijt dan je overhoud en dat word dan het steen(tje) bijdragen genoemd.

Als je ziet dat er in ieder geval geprobeerd word om het belastinggeld nuttig te besteden en niet meer gevraagd dan strict noodzakelijk, betaal ik het met plezier om een bijdrage aan de maatschappij te leveren.
Nu is het meer een moeten met het besef dat ik de hobby van een politicus financier.

Deze hoogleraar fiscale economie loopt niet voor niks rood aan.

http://www.youtube.com/watch?v=EByzptsHeGg
 
Uiteindelijk krijgt de burger al zijn belastingscenten terug, in de vorm van voorzieningen. Je moet bv eens weten hoe duur het in praktijk kost, om de brandweer voor je deur te krijgen.

Militaire steun in afganistan/iraq ?

Al het geld dat in die kansloze EU landen word gepompt ?

dont think so...
 
Militaire steun in afganistan/iraq ?

Al het geld dat in die kansloze EU landen word gepompt ?

dont think so...


ik denk dat de realiteit net iets te complex is om dit te kunnen zeggen, of om met ja of nee te antwoorden op de stelling
 
Zolang het gebruikt wordt waar het voor bedoeld is niet. Maar ik heb soms het gevoel van niet...

Belastingen zijn nergens voor "bedoeld" ... het is gewoon een bron van inkomsten voor een overheid om dingen te kunnen doen. Wegenbelasting wordt niet specifiek gebruikt om wegen te onderhouden.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Dec 2011 om 11:16 ----------

Je betaald nergens zoveel belasting als in Nederland.

Volgens mij staan we in ieder geval nog onder Zweden (en Tsjaad. .. pffffrtt)
 
Zou wel willen weten hoe degenen die belasting gelijkstellen aan diefstal hoe ze een moderne maatschappij voor ogen hebben waarbij het voorzieningsniveau minimaal gelijk is aan de niveau wat we nu kennen.

Dat de belastinginkomsten beter besteed kunnen worden in een aantal gevallen ben ik het mee eens. Maar libertarische visies zoals die Toine Manders hebben gaan gewoon nergens over, leuk op papier maar net zo onuitvoerbaar als gestoorde systemen als het communisme. Hersenspinsels waar je weinig mee kan.
 
Oneens. Op vrijwillige basis of loyaliteit alleen is een verzorgingsstaat helaas niet mogelijk.

Betaal graag wat meer belasting, als zaken dan beter geregeld zijn. En dat zijn ze wel degelijk in Nederland. Maar mag je inderdaad best wat kritiek hebben op wat er met het geld gedaan wordt!
 
Zou wel willen weten hoe degenen die belasting gelijkstellen aan diefstal hoe ze een moderne maatschappij voor ogen hebben waarbij het voorzieningsniveau minimaal gelijk is aan de niveau wat we nu kennen.

Dat de belastinginkomsten beter besteed kunnen worden in een aantal gevallen ben ik het mee eens. Maar libertarische visies zoals die Toine Manders hebben gaan gewoon nergens over, leuk op papier maar net zo onuitvoerbaar als gestoorde systemen als het communisme. Hersenspinsels waar je weinig mee kan.

Hierin werd alles al gezegd.Sluit ik mij bij aan.
 
ik ben het hier alleen mee eens op de faculteitsborrel.

Voor de rest sluit ik me bij ericr aan.
 
Belasting is zeker geen diefstal, al vind ik wel dat door de hoge belasting schalen werken niet altijd loont. Als ik kijk naar mijn belasting uitgave van mijn maandsalaris onderhoud ik daarvan 1 bijstand gezin. En ik werk me de tyfus en hun krijgen de ene subsidie na de andere, dat vind ik nou diefstal. Werken moet lonen, hoe wil je al die mensen uit de uitkering krijgen pfff soms denk ik ook wel eens kan net zo goed een uitkering hosselen en zwar
 
Zou wel willen weten hoe degenen die belasting gelijkstellen aan diefstal hoe ze een moderne maatschappij voor ogen hebben waarbij het voorzieningsniveau minimaal gelijk is aan de niveau wat we nu kennen.

Dat de belastinginkomsten beter besteed kunnen worden in een aantal gevallen ben ik het mee eens. Maar libertarische visies zoals die Toine Manders hebben gaan gewoon nergens over, leuk op papier maar net zo onuitvoerbaar als gestoorde systemen als het communisme. Hersenspinsels waar je weinig mee kan.

Je kan belasting diefstal vinden en tegerlijkertijd beseffen dat belasting wel zijn nut heeft en een hoop goede dingen doet en daarom er belasting moet zijn.
Doet niks af van de mening en gevoelens die je erover kan hebben.
 
Ik snap die gestapelde loonbelasting niet, ik bedoel 30% van 2000 is toch al meer dan van 1000 euro, waarom moet ik dan boven een bepaalde grens ineens 42% of 52% betalen?

verder kan je je afvragen hoeveel belasting er nodig is en waar aan we die willen uitgeven.
 
Je kan belasting diefstal vinden en tegerlijkertijd beseffen dat belasting wel zijn nut heeft en een hoop goede dingen doet en daarom er belasting moet zijn.
Doet niks af van de mening en gevoelens die je erover kan hebben.

Dat is wat mij betreft nogal paradoxaal, als je belasting ziet als diefstal kan je moeilijk de bestedingen van dat roofgeld zien als iets nuttig. Als je er van overtuigd bent dat belasting er moet zijn kan je het toch moeilijk als diefstal zien. Meer als een noodzakelijk kwaad om een bijdrage te kunnen leveren aan het in stand houden van onze samenleving.

Maar draai het eens om, is mee eten uit de ruif zonder enige concrete bijdrage te leveren ook geen diefstal? Want zo'n Toine Manders wil wel zijn bedrijfje voeren in deze maatschappij maar is tegelijkertijd groot voorstander van het zoveel mogelijk ontduiken van belastingen. Of wat te denken van uitkeringstrekkers die klagen over belastingen terwijl ze zelf in feite hun belasting alleen maar betalen omdat ze zelf stelen uit de door andere opgebrachte ruif.
 
Back
Naar boven