Hollands kind dommer dan v l a a m s
Door onze redactie onderwijs
AMSTERDAM, 19 JUNI.
Vlaamse kinderen scoren veel beter op een intelligentietest dan Nederlandse.
Zijn Vlaamse kinderen slimmer dan Nederlandse? Of zijn de scholen in Vlaanderen beter? Zeker is dat Vlaamse kinderen beter scoren op de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), een mondiaal gebruikte intelligentietest die toetst op zaken als redeneerkunst, opnemen en verwerken van informatie en logisch denken. De WISC-test werd onlangs door een v l a a m s - n e d e r l a n d s onderzoeksteam afgenomen onder 1.700 Vlaamse en Nederlandse kinderen tussen zes en zestien jaar.
Het bleek dat de Vlaamse kinderen in vrijwel alle testonderdelen het best scoren, vooral als het om feitenkennis gaat. Zo weet bijvoorbeeld veertig procent van de Vlaamse kinderen in welke richting de zon ondergaat. Van de Nederlandse kinderen weet maar 23 procent dat. Ook weten twee keer zoveel Vlaamse kinderen waarom je donderslagen hoort bij een onweersbui. En wie Copernicus was.
De Nederlandstalige WISC-test is door onderzoekers van de Universiteit van Gent en het n e d e r l a n d s Instituut van Psychologen gemoderniseerd: de vorige versie was twintig jaar oud. De test bevat praktische vraagstukken als doolhoven en puzzels en `talige opdrachten'.
Bij het uitproberen van de gemoderniseerde test bleek dat de Vlaamse kinderen over een grotere woordenschat beschikken. Een moeilijk woord als `mecenas' kent zes procent van de Vlaamse kinderen. Geen enkel n e d e r l a n d s kind kent het. Het woord `ezel' is bij tien procent van de Vlaamse kinderen onbekend. Bij de Nederlandse kinderen is dat twintig procent.
Van de dertien testonderdelen is er maar één waarop de Nederlandse kinderen beter scoren: `doolhoven'. Volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de grotere verstedelijking van Nederland.
Er is ook één testonderdeel waarop de Nederlandse kinderen bijna even goed scoren als de Vlaamse. Dat is het onderdeel `begrijpen', met vragen als `waarom hebben we parlementsleden?' De Vlaamse kinderen beantwoordden dit soort vragen alleen als het zeker wisten. Zoniet, dan gaven ze geen antwoord en kregen ze dus ook geen punt. De Nederlandse kinderen gaven ook antwoord als ze het maar half wisten.
De onderzoekers schrijven dit soort verschillen toe aan de wederzijdse schoolsystemen. Marc Schittekatte, docent psychologie aan de Universiteit Gent: ,,Het lesprogramma op Vlaamse scholen is meer gericht op het verwerven van kennis. Nederlandse kinderen worden gestimuleerd hun mening te geven. Ze zijn mondiger. Dat zie je terug in de testresultaten.''
Zijn de Vlaamse scholen ook beter dan de Nederlandse? Die vraag vindt de onderzoeker lastiger te beantwoorden. Schittekatte: ,,Zelf vind ik feitenkennis belangrijk, je hebt als kind een zekere bagage nodig. Op Nederlandse scholen blijft die achter.'' Maar assertiviteit is ook belangrijk, vindt Schittekatte: ,,Als ik voor een collegezaal met 500 Vlaamse studenten en tien Nederlanders sta, komen alle vragen van de Nederlanders. Soms is dat een beetje veel. Maar wij Vlamingen zijn misschien ook wel een beetje doorgeschoten.''