Fitness Seller

België: regering Di Rupo (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lork

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
22 mei 2007
Berichten
4.272
Waardering
404
Lengte
1m78
Massa
99kg
media_xl_4507300.jpg


DEMOCRATIE FAIL

De 12 werken van de regering Di Rupo I

1. BHV splitsen
Brussel-Hoofstad wordt een apart kiesdistrict, Halle-Vilvoorde komt bij Vlaams-Brabant.
Vervelende bijwerking: de Brusselse Vlamingen kunnen niet langer voldoende stemmen halen om in de Kamer te belanden.
Ook het gerechtelijke arrondissement wordt gesplitst. Franstaligen kunnen nog altijd kiezen om in hun eigen taal berecht te worden.
De Franstaligen in de zes faciliteitengemeenten kunnen nog steeds op Brusselse lijsten stemmen.
De tweetalige algemene vergadering van de Raad van State bemiddelt over weerspannige burgemeesters in de rand.

2. Het geld herverdelen
Er komt meer fiscale autonomie: de regio’s krijgen voor 2012 de controle over 10,7 miljard euro extra, wat hen tot een beter beleid moet inspireren.
Voor Vlaanderen komt dat neer op een fiscale autonomie van 6,5 miljard. Via op- en afcentiemen kan het de belastingen verhogen of verlagen.
Het verschil in welvaart in Wallonië wordt maar voor tachtig procent meer weggewerkt.
Dat wordt tien jaar lang gecompenseerd met een solidariteitsmechanisme waarbij Wallonië jaarlijks 500 en Brussel 50 miljoen krijgt. In de tien jaar daarna verdwijnt deze regeling geleidelijk.


3. Meer Vlaanderen, Wallonië en Brussel
De gewesten en gemeenschappen krijgen extra bevoegdheden ter waarde van 16,9 miljard euro.
De volledigste transfer is die van het beleid op de arbeidsmarkt. Vlaanderen krijgt de kans om haar werklozen strenger te controleren, of het kan de aanwerving van schoolverlaters en ouderen aanmoedigen met premies.
De kinderbijslag gaat naar de gemeenschappen.
Ook Justitie, onder meer het jeugdsanctierecht, wordt voor een stuk gesplitst.


4. Politieke vernieuwing
Vanaf 2014 vallen de verkiezingen in principe samen. De federale Kamer is dan net als het Vlaamse Parlement voor vijf jaar lang verkozen.
In zijn huidige vorm wordt de Senaat afgeschaft. Ze zal in de toekomst uit vijftig vertegenwoordigers van de taalgroepen en tien gecoöpteerden bestaan.
Een federale kieskring zal bestudeerd worden door een werkgroep, een klassieke truc om ze af te blokken.


5. Gezocht en gevonden: 11,3 miljard
In 2012 moet het tekort 2,8 procent bedragen, in 2015 moet de begroting in evenwicht zijn.
Di Rupo doet dat in 2012 met een combinatie van 42 procent besparingen en 34 procent extra belastingen. Daarna zakt het belastingsaandeel.
Er komt geen vermogens- of een meerwaardebelasting, althans voor privé-personen, maar de roerende voorheffing stijgt tot 21 procent. Tot 25 procent zelfs voor mensen die meer dan 20.000 euro uit dividenden en intresten verdienen.
Dienstencheques en bedrijfswagens worden duurder.
Een aantal groene premies verdwijnen, onder meer voor auto’s en op energiezuinige investeringen in privé-huizen.


6. Langer werken
Het brugpensioen wordt pas mogelijk op 60, in plaats van 58, en na een carrière van 40 jaar.
Bij een collectief ontslag wordt de leeftijd de komende jaren 55 in plaats van 52.
Vanaf 2013 verhoogt de leeftijd voor vervroegd pensioen elk jaar met een half jaar, tot 62 in 2016.
Gepensioneerden kunnen straks vanaf 65 onbeperkt bijverdienen.



7. Minder werklozen
Werkloosheidsuitkeringen dalen sterker na zekere tijd.
Werklozen kunnen verplicht worden een job te aanvaarden binnen 60 kilometer van hun woonplaats.
De wachtuitkering wordt hervormd en beperkt in de tijd.
De kloof tussen werken en een uitkering moet groter worden door het optrekken van de belastingvrije som voor lage inkomens.
Snellere en intensievere begeleiding.


8. Slagen voor vertrouwenstest
De financiële markten bekeken België de voorbije maanden met groeiend wantrouwen. De rente steeg tot bijna 6 procent en België kwam in de buurt van de absolute probleemlanden. Een nieuwe regering moet het land terug uit het vizier van de speculanten halen.
Europa besliste de voorbije maanden dat de begrotingen van de lidstaten veel strenger zouden bekeken worden. België kreeg al herhaaldelijk een waarschuwing omdat het geen regering en dus ook geen begroting had. De hoge schuld zorgt er sowieso al voor dat Europa ons kritisch bekijkt. Ook hier moet het vertrouwen hersteld worden.


9. Asiel en migratie
Eén minister om het volledige beleid te coördineren.
Binnen de zes maanden een beslissing over asielaanvragen.
Strengere regels rond veilige landen, gezinshereniging en nationaliteit die al door het parlement werden goedgekeurd, worden verder uitgevoerd.
In de strijd tegen de sociale en fiscale fraude komt er specifieke aandacht voor buitenlandse werknemers, vooral Oost-Europeanen, die hier in schimmige constructies komen werken.


10. Hervorming justitie
De deelstaten worden voor hun eigen bevoegdheden meer betrokken bij het beleid van Justitie.
Halvering van het aantal gerechtelijke arrondissementen.
Enkelbanden en andere alternatieve straffen moeten ervoor zorgen dat ook korte straffen worden uitgevoerd.
De wet Lejeune wordt verstrengd.


11. Overheid op dieet
De werkingskosten voor de administratie moeten naar omlaag. Niet alle ambtenaren die met pensioen gaan, zullen vervangen worden.
De ministers leveren loon in, de hervorming van de Senaat zorgt voor een vermindering van het aantal parlementsleden met veertig.
De dotatie voor de koning wordt bevroren.


12. Nederlands leren
Di Rupo I heeft geen meerderheid aan Vlaamse kant. De grootste Vlaamse partij zit niet in de regering, terwijl de Franstaligen voor het eerst in bijna 30 jaar opnieuw een premier leveren. Die zal niet anders kunnen dan zijn uiterste best doen om ook Vlaanderen te overtuigen.
Het Nederlands van Di Rupo blijft rampzalig. Blijven oefenen en hopen dat het betert, lijkt de boodschap.


bron: nieuwsblad
 
Laatst bewerkt:
media_xl_4507300.jpg


D

2. Het geld herverdelen
Er komt meer fiscale autonomie: de regio’s krijgen voor 2012 de controle over 10,7 miljard euro extra, wat hen tot een beter beleid moet inspireren.
Voor Vlaanderen komt dat neer op een fiscale autonomie van 6,5 miljard. Via op- en afcentiemen kan het de belastingen verhogen of verlagen.
Het verschil in welvaart in Wallonië wordt maar voor tachtig procent meer weggewerkt.
Dat wordt tien jaar lang gecompenseerd met een solidariteitsmechanisme waarbij Wallonië jaarlijks 500 en Brussel 50 miljoen krijgt. In de tien jaar daarna verdwijnt deze regeling geleidelijk.





bron: nieuwsblad

500 en 50???
 
Vlaamse middenklasse betaalt, structureel geen veranderingen, onderliggen problemen blijven bestaan. En daar moeten we dan +500 dagen op wachten.
 
Zal niet lang duren.
De Walen krijgen nu nog meer geld i.p.v. minder.
Lekker regeren met een VLaamse minderheid net zoals de vorige regering trouwens.
Hopelijk worden deze landverraders afgestrafd bij de volgende FEDRALE verkiezingen.
 
Goed gewerkt van de regering.
 
Gewerkt? LOL de regering heeft nog niet gewerkt.
 
Is de nieuwe minister van integratie en gelijke kansen,ik heb er weinig vertrouwen in. Ook niet in de hele nieuwe regering,ik denk dat Di Rupo na Wallonie Vlaanderen ook naar beneden gaat trekken. We'll see,we gaan de komende tijd veel slappe excuses in slecht Nederlands horen denk ik.
 
iemand een side bet wanneer deze regering valt?
 
2. Het geld herverdelen
Er komt meer fiscale autonomie: de regio’s krijgen voor 2012 de controle over 10,7 miljard euro extra, wat hen tot een beter beleid moet inspireren.
Voor Vlaanderen komt dat neer op een fiscale autonomie van 6,5 miljard. Via op- en afcentiemen kan het de belastingen verhogen of verlagen.
Het verschil in welvaart in Wallonië wordt maar voor tachtig procent meer weggewerkt.
Dat wordt tien jaar lang gecompenseerd met een solidariteitsmechanisme waarbij Wallonië jaarlijks 500 en Brussel 50 miljoen krijgt. In de tien jaar daarna verdwijnt deze regeling geleidelijk.
Dus mensen meer geld geven leidt tot beter beleid???


En ik snap echt niet die nadruk op het splitsen van Vlaanderen, Wallonië en Brussel. België is 1 land met Belgen en al dat gezeik van de politiek ligt er vooral in dat er niet gedacht wordt over Belgen, maar ze werken met Walen en Vlamingen.
De publieke opinie die af en toe zegt van van Wallonië bij Frankrijk en Vlaanderen bij Nederland werkt dit ook lekker in de hand. Maar ik weet zeker dat er heel veel moet veranderen binnen Vlaanderen als ze überhaupt bij Nederland willen komen (is gewoon een heel andere manier van denken en werken). Dus in plaats van samenvoegen, krijg je dan dat Vlaanderen 1 land wordt, en Wallonië 1 land. Totaal nutteloos, behalve dat misschien dan Brussel een neutrale stad wordt en speciaal de hoofdstad van Europa?
 
't Is weer niet raar dat Corleone het een baas vindt :p
 
Heb hem nog niet veel gehoord maar das al genoeg voor mij.
Begin me al te ergeren als ik hem hoor.
 
IPV geen regering heeft België nu een homofiele president met een strikje.

Ik hoop oprecht dat het probleem tussen Walingen en Vlaanderenezen nu opgelost wordt.
 
IPV geen regering heeft België nu een homofiele president met een strikje.

Ik hoop oprecht dat het probleem tussen Walingen en Vlaanderenezen nu opgelost wordt.

:lol:

En de charmes van Di Rupo zullen daar wel voor zorgen.
 
iemand een side bet wanneer deze regering valt?
Als België Nederland zou zijn (of elk ander normaal land) dan zou ik zeggen het eerste jaar nog bij de eerste moeilijke nieuwe onderhandeling. Maar in België kan een slechte regering die totaal niet werkt, en waarin iedereen elkaar haat toch jaren bestaan. Al was het maar om de schijn van stabiliteit aan de bevolking te vertonen. Ook gunnen ze het N-VA niet, en dus is het goed mogelijk dat de regering niet valt, omdat dat kunstmatig tegengehouden wordt. Maar het zal denk ik afhangen van de media en publieke opinie of dat trucje zal werken of niet. Dit alles onder voorbehoud dat er geen onverwachte belangrijke gebeurtenissen de regering verder onder druk gaan zetten.

Dus hoewel ik totaal geen vertrouwen heb in deze regering, en je normaal zou zeggen dat de kans groot is dat ze de termijn niet uitdoen, gok ik in dit geval toch dat ze niet gaat vallen. Ik denk dat we vooral een regering gaan zien die weinig doortastend is, die de zaken niet op orde gaat krijgen, en op het einde door Vlaanderen totaal uitgespuugd gaat worden. Ik denk ook dat het één van de laatste Belgische regeringen zal zijn. Maar over dat laatste zou ik geen echte gok willen doen.
 
Back
Naar boven