MuscleMeat

Nieuws Belgische instanties: Nederland zwakke schakel in bestrijding anabolenhandel

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Belgische instanties: Nederland zwakke schakel in bestrijding anabolenhandel

Als je vanavond om negen uur niets te doen hebt, kijk dan op Nederland 2 naar Reporter. Het KRO-programma praat met Belgische politieagenten en medewerkers van Justitie, die zeggen dat hun Nederlandse collega's een potje maken van de bestrijding van de handel in anabolen, groeihormoon en andere dopingmiddelen.

Aan het woord komt onder meer Francis Clarysse, Advocaat-generaal van het Gentse Hof van Beroep. Hij vertelt dat er in Nederland inmiddels acht ondergrondse werkplaatsen anabolen produceren. Twee jaar geleden waren dat er nog vier. Clarysse maakt deel uit van de Multidisciplinaire Hormonencel, een speciale Belgische overheidsdienst die de handel in doping en hormonen bestrijdt. [favv.be]

Reporter sprak ook met Roy van Cauwenberghe, een collega van Clarysse. Volgens hem zijn de Nederlandse anabolen 'een gevaar voor de volksgezondheid'. Zo'n twintig websites, waarschijnlijk gerund door Nederlanders, verkopen nederdoping. De Belgen willen graag die websites uit de lucht halen en de labs ontmantelen, 'maar het schort aan samenwerking met Nederland', aldus Van Cauwenberghe.

Herman Ram, directeur van de Nederlandse Dopingautoriteit, [dopingautoriteit.nl] vertelt dat de toename van het aantal ondergrondse anabolenlaboratoria hem verrast. 'De vraag is aan de orde of de opsporing van dopinghandel geen grotere prioriteit moet krijgen bij onze opsporingsinstanties', zegt hij.

Naar aanleiding van de KRO reportage zal de discussie over de aanpak van de handel in anabolen waarschijnlijk weer oplaaien. Eigenlijk zou iedereen die zich in die discussie mengt eerst het stuk moeten lezen dat de Amerikaanse economen Gary Becker, Kevin Murphy en Michael Grossman publiceerden in 2006 in de Journal of Political Economy. [[Link niet meer beschikbaar].]

Dat artikel heet The Economic Theory of Illegal Goods: The Case of Drugs, maar het is volgens de auteurs ook van toepassing op anabolen. Het stuk vertelt waarom het inzetten van politie tegen producenten en handelaren van drugs en doping niet werkt. De figuur hieronder vat het betoog van de Amerikanen samen.

legaliseren.gif



Je kijkt naar het gebruik van verboden middelen. De lijn toont het gebruik van verboden middelen. Op de Y-as zie je de prijs (P), op de x-as de hoeveelheid (Q) die handelaren afzetten.

Bij f zie je de situatie waarin de overheid niets doet; bij w komt de overheid wel in actie. Dat wil in dit geval zeggen dat agenten labs oprollen, handelaren arresteren en websites uit de lucht halen.

Door de acties vermindert het aanbod en het gebruik, maar stijgt de prijs. De inkomsten van de producenten die op vrije voeten blijven nemen toe. Ze krijgen meer budget, dus meer mogelijkheden. Het wordt makkelijker voor ze om agenten om te kopen.

In Zuid-Amerika kun je zien waar de te agressieve aanpak van drugs in extreme gevallen toe kan leiden: corruptie en anarchie. Daar hebben producenten van drugs, dankzij de Amerikaanse War On Drugs, [Wikipedia] meer geld kunnen besteden dan de overheid. Saillant detail: dankzij die War on Drugs is de prijs van cocaïne in de VS een factor 40 hoger dan die zou zijn zonder justitieel ingrijpen.

De Amerikaanse economen zeggen niet dat de overheid op zijn krent kan blijven zitten. Ze pleiten voor legalisering van verboden middelen, maar dan wel op een goede manier. BTW moet ervoor zorgen dat de prijs hoog blijft en het gebruik zo laag mogelijk. De BTW moet niet zo hoog worden dat het voor producenten en handelaren meer geld kunnen verdienen als ze in het illegale circuit duiken.

Uiteraard blijft er een rol weggelegd voor de politie en Justitie. Producenten en handelaren die slechte kwaliteit middelen verkopen riskeren arrestatie, boetes en celstraf, net als handelaren die geweld gebruiken.

Het geld dat de overheid dankzij die BTW binnenkrijgt moet vervolgens terechtkomen bij instellingen die het gebruik met zachte hand verminderen. Voorlichting over de risico's van anabolengebruik kan het gebruik verminderen. Als het gaat om verslavende middelen, zou het geld besteed moeten worden aan laagdrempelige afkickprogramma's. Je kunt ook denken aan medische begeleiding van gebruikers, waardoor die a. kunnen voorkomen dat ze hun gezondheid schaden en b. zien wat de middelen in hun lichaam aanrichten, en uit eigen beweging stoppen. Je kunt ook denken aan onderzoek naar alternatieven voor doping.

In 1998 publiceerde DopingAutoriteit het rapport Handel in Doping. Dat schatte dat er in Nederlandse sportscholen en fitnesscentra jaarlijks voor zo'n veertig miljoen euro omging. Het dopinggebruik in de reguliere sport is bij dat bedrag niet inbegrepen. In het tegenaan van het gebruik van doping gaan jaarlijks in Nederland, inclusief de controles, enkele luizige miljoenen om.

Wij wensen de politici, bestuurders en beleidsmakers veel wijsheid toe.

Bron: KRO Reporter. Dopingdealers. Uitzending: 28 februari 2013, 21:05 uur op Nederland 2.
Artikel komt van Ergogenics.
 
Ik wil het wel zien maar ga echt niet samen met mijn vriendin kijken. Zal wel weer vol zitten met vooroordelen en overdreven verhalen.
 
Voorlichting over de risico's van anabolengebruik?
ok

De huidige bangmakerij, leugens en fallacies uit de ideologische mindset ze het voor de gezondheid van het volk en de sport doen.
FUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARK NO
 
Ik wil het wel zien maar ga echt niet samen met mijn vriendin kijken. Zal wel weer vol zitten met vooroordelen en overdreven verhalen.

Gezien ze naar mijn mening in belgie al zijn doorgeslagen met hun beleid, verwacht ik hier niks dan negativiteit in. Ga het dan ook niet kijken. De kans op een toegevoegde waarde voor mij is nihil

Voorlichting over de risico's van anabolengebruik kan het gebruik verminderen. Als het gaat om verslavende middelen, zou het geld besteed moeten worden aan laagdrempelige afkickprogramma's. Je kunt ook denken aan medische begeleiding van gebruikers, waardoor die a. kunnen voorkomen dat ze hun gezondheid schaden en b. zien wat de middelen in hun lichaam aanrichten, en uit eigen beweging stoppen. Je kunt ook denken aan onderzoek naar alternatieven voor doping.

Ik heb niet het idee dat je voor 90% van de gebruikers anabolengebruik in hetzelfde hokje moet plaatsen als een cokeverslaving bijvoorbeeld. Wat willen ze gaan doen in en afkickkliniek? Mensen vertellen dat groter worden helemaal niet hoeft? Dat met een zak friet voor de tv ook een prima manier van leven is? Dat is natuurlijk een k*tvoorbeeld en een waardeloze vergelijking, maar een deel van de gebruikers doet het gewoon bewust om hun doel te bereiken. Je hebt met elk middel een groep sjonnies die een strip d-bol naar binnen werken om groter te worden en achteraf pas de consequenties zien, maar naar mijn mening wordt er veel verstandiger omgesprongen met AAS dan ik zie bij de meest XTC/speed/coke gebruikers.
 
Laatst bewerkt:
In 2001 schreef ik, als student, hierover een paper. Titel was iets als: "legalisering van hard drugs noodzakelijk in strijd tegen het internationaal terrorisme en georganiseerde criminaliteit." (in opdracht van professor Dr. Decorte. Mijn medestudenten verklaarden me gek, maar ik kreeg toch een mooi cijfer van een belachelijk veeleisende prof. k ben blij dat dit idee steeds meer weerklank vindt.
 
Ik vraag me af waarom deze stoffen anders behandeld zouden moeten worden dan geneesmiddelen.
In die zin zijn de Belgen met niets anders bezig dan het voorkomen dat geneesmiddelen illegaal verkocht en gebruikt worden.

Er wordt vaak vergeleken met alcohol en roken, maar die veroorzaken meestal geen gezondheidsproblemen na een paar weken of een paar maanden. Daarentegen heb ik op het forum toch al voorbeelden gezien van mensen die na een kuurtje wel problemen kregen.

Kom nu niet met "ja maar die zijn dan stom bezig geweest". Als je zo zou redeneren kun je ook meteen alle geneesmiddelen vrijgeven.
 
Ik vraag me af waarom deze stoffen anders behandeld zouden moeten worden dan geneesmiddelen.
In die zin zijn de Belgen met niets anders bezig dan het voorkomen dat geneesmiddelen illegaal verkocht en gebruikt worden.

Er wordt vaak vergeleken met alcohol en roken, maar die veroorzaken meestal geen gezondheidsproblemen na een paar weken of een paar maanden. Daarentegen heb ik op het forum toch al voorbeelden gezien van mensen die na een kuurtje wel problemen kregen.

Kom nu niet met "ja maar die zijn dan stom bezig geweest". Als je zo zou redeneren kun je ook meteen alle geneesmiddelen vrijgeven.

Dan moet men er gewoon goede voorlichting over geven, je kan ook gezondheidsproblemen krijgen in een erg korte tijd als je potjes vitaminepillen achterover gaat tikken of slecht omspringt met alle vrije verkoop pijnstillers of dit of dat. Er wordt geacht dat we bijna allemaal wel over een gezond verstand beschikken (valt toch vies tegen vaak) dus laat ons dan ook zelf over ons lichaam beslissen met alle gevolgen van dien.
 
Dus ook zelf de artsen betalen als het misgaat?

Uiteraard, ik vind het ook bespottelijk dat ik mee moet betalen aan de tietjes-operaties van mannen die slecht hebben lopen kuren. Net zoals je de gevolgen van alcohol moet accepteren als je jezelf dagelijks klem zuipt, moet je ook de gevolgen van kuren accepteren.
 
Nederland is de zwakke schakel dat is het belangrijkste dat we hier moeten uit onthouden :)
 
Uiteraard, ik vind het ook bespottelijk dat ik mee moet betalen aan de tietjes-operaties van mannen die slecht hebben lopen kuren. Net zoals je de gevolgen van alcohol moet accepteren als je jezelf dagelijks klem zuipt, moet je ook de gevolgen van kuren accepteren.

Maar hoe ga je controleren of mensen wel/niet gezondheidsproblemen hebben gekregen van aas?
Om je "tietjes" aan te halen, er zijn ook mannen die dat van zichzelf hebben.
Laag testosteron kan door kuren komen maar ook door andere oorzaken.
Daar zit je met een probleem. Je kan niet simpelweg zeggen: jij hebt gekuurd dus betaal je zelf.
 
Volgens het televisieprogramma Brandpunt Reporter heeft de Belgische politie een criminele organisatie in kaart gebracht die jarenlang ongestoord in Nederland in doping kon handelen, en dat waarschijnlijk nog steeds doet omdat de Nederlandse autoriteiten er niets aan doen. De verslaggever confronteerde de vermeende leider van die groep met die informatie. Het is de krachttrainer van kickbokser Badr Hari - Özden Tekcandan (50). De Apeldoornse sportschoolhouder, die ook verbonden is aan de Nederlandse Body Building en Fitness Bond reageerde not amused.

Leidinggevende figuren in de Belgische politie en Justitie zeggen in het KRO programma dat Nederland een 'zwakke schakel' is in de internationale bestrijding van de dopinghandel. In België wordt volop doping verhandeld die afkomstig is uit ondergrondse laboratoria in Nederland. In Nederland heeft het Openbaar Ministerie nooit echt een prioriteit gemaakt van bestrijding van handel in middelen zoals anabole steroïden.

De Belgische politie spoorde een netwerk op dat vanuit Nederland opereert en de Nederlandse markt op 'gewelddadige wijze' controleert. De Nederlanders deden op verzoek van de Belgen een inval maar lieten het er verder bij zitten. Alleen een laborant werd opgepakt en vervolgd, de vermeende leiders bleven ongemoeid.

De KRO-verslaggever confronteerde Tekcandan in zijn sportschool met een verklaring van iemand die aan de politie heeft verteld dat Tekcandan de grote motor achter het dopingnetwerk zou zijn. "Papa Mike" Tekcandan heeft tot nu toe slechts verschillende kleinere veroordelingen in verband met doping, en ook poging tot afpersing, achter zich.

Tekcadan presenteerde zich tijdens het proces tegen Badr Hari als steun en toeverlaat voor Estelle Cruijff en haar familie. Hij haalde Badr Hari ook af bij het huis van bewaring.

Tegenover de KRO wilde Tekcandan wel spreken over zijn adviezen over doping die hij aan krachtsporters geeft. Maar toen hij werd ondervraagd over het merk Generic Supplements onderbrak hij het interview.

Brandpunt Reporter, Nederland 2, 21.05.
 
Uiteraard, ik vind het ook bespottelijk dat ik mee moet betalen aan de tietjes-operaties van mannen die slecht hebben lopen kuren. Net zoals je de gevolgen van alcohol moet accepteren als je jezelf dagelijks klem zuipt, moet je ook de gevolgen van kuren accepteren.

Laten we dan ook voetballers die hun been breken zelf betalen?
Of als iemand gezondheid klachten heeft van een slechte voeding?
Of iemand met longkanker die rookt ook maar zelf laten betalen?
 
Laten we dan ook voetballers die hun been breken zelf betalen?
Of als iemand gezondheid klachten heeft van een slechte voeding?
Of iemand met longkanker die rookt ook maar zelf laten betalen?

Wat is er aan het vetgedrukte niet terecht dan? Maar dit best wel oftopic geneuzel
 
Oh boy, straks eens lezen!
 
Maar hoe ga je controleren of mensen wel/niet gezondheidsproblemen hebben gekregen van aas?
Om je "tietjes" aan te halen, er zijn ook mannen die dat van zichzelf hebben.
Laag testosteron kan door kuren komen maar ook door andere oorzaken.
Daar zit je met een probleem. Je kan niet simpelweg zeggen: jij hebt gekuurd dus betaal je zelf.

Hoe ga je controleren of die verdoete lever komt door overmatig alcoholgebruik?
Grote kans dat het daardoor komt, maar toon het maar eens aan, misschien komt het wel door verkeerd medicijngebruik of dit of dat, komt die persoon dan wel met voorrang in aanmerking op een donorlever of niet.
 
Back
Naar boven