XXL Nutrition

Belgische rechter wijst protest Google af

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
18 Sep 2006
Google in België veroordeeld voor auteursrechtenschending
Er dreigen dwangsommen tot 1.100.000 euro per dag.


De Belgische auteursrechtenvereniging Copiepresse, die de Franstalige en Duitstalige kranten in België vertegenwoordigt, heeft een rechtzaak gewonnen in Eerste Aanleg voor de rechtbank van Brussel. Die werd aangespannen tegen Google omdat ze het herpubliceren van nieuwsartikels en foto’s via Google News en de ‘cache’-pagina’s van de zoekmotor een schending van het auteursrecht vindt.

De Brusselse rechtbank heeft geoordeeld voor dat het reproduceren van persartikels in elektronische vorm het auteursrecht (wet 1994-2005) en de wet op de databanken (1998) onverminderd van toepassing is. Ze volgt daarbij een expertise van dhr Luc Golvers, die stelt dat Google News werkt als een nieuwsportaal, eerder dan als een zoekmotor. Het vonnis stelt bovendien dat de uitgevers inkomsten mislopen doordat Google oudere artikels – die enkel tegen betaling te bekijken zijn – via de cache-pagina’s toch toegankelijk maakt en doordat de artikels worden afgebeeld zonder de bijhorende reclame.

Google is zelf blijkbaar niet komen opdagen voor de rechtzaak en heeft de verplichting om het vonnis gedurende vijf dagen op zijn homepage te publiceren op het eerste zicht ook nog niet ingewilligd. Anderzijds zijn de verwijzingen naar de Copiepresse-kranten sinds vanmorgen onvindbaar. Ook in de Nederlandse versie van Google News zijn de Vlaamse krantenartikels plots onvindbaar. De Vlaamse kranten zijn nochtans niet aangesloten bij Copiepresse, maar wel bij een vergelijkbare zusterkoepel.

In de zoekresultaten van Google zijn meteen alle pagina’s van grote Franstalige kranten zoals Le Soir en La Dernière Heure plots totaal onvindbaar.

Jan-Frans Lemmens
Newspage home
 
sorry maar dit vind ik weer echt nergens over gaan
 
Dat gezeik over auteursrechten ook altijd, lijkt wel typisch Belgisch. Nergens anders hoor je iemand erover zeuren wat Google doet. En natuurlijk weer de Franstaligen die dwars gaan liggen :shoot:
 
Dat gezeik over auteursrechten ook altijd, lijkt wel typisch Belgisch. Nergens anders hoor je iemand erover zeuren wat Google doet. En natuurlijk weer de Franstaligen die dwars gaan liggen :shoot:

Erg genuanceerde mening;) .
 
Is toch gewoon zo? Kreeg zelf ook al die auteursrechtenonzin over me toen iemand hier een foto gepost had van een fotograaf, die wilde er meteen geld voor. Wat een onzin, gaat veel te ver die auteursrechten.
 
Natuurlijk is dat zever, maar om dat onmiddellijk met België en specifiek de Walen te relateren, vind ik een beetje overdreven:).
 
BigT is zelf belg;)
en het klopt wel dat het altijd de walen zijn die moeilijk doen, die mannen zijn echt een blok aan ons been:o
 
wat een gelul. en 1.1 miljoen per dag dan ook he, alsof ze dat anders mislopen. rot op
 
Natuurlijk is dat zever, maar om dat onmiddellijk met België en specifiek de Walen te relateren, vind ik een beetje overdreven:).
Vlaamse kranten doen er dan ook niet moeilijk over, zijn altijd Walen of Brusselse Walen die geld willen kloppen uit Vlaamse of buitenlandse ondernemingen. Die rechter was volgens mij gewoon politiek gekleurd (PS).
 
Back
Naar boven