XXL Nutrition

Belt zie bomen bos niet meer.. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kidmonster

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
4.251
Waardering
124
Lengte
1m80
Massa
88kg
Vetpercentage
10%
Hallo,

Ik heb hier al eerder een topic over gemaakt maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik snap niet wanneer je nu wel een belt moet gebruiken en wanneer niet.

Ik gebruik er momenteel geen. En heb het ook nog nooit geprobeerd.
Maar ik begin nu op een punt te komen dat squads/dl 100kg+ gaan worden. en heb ooit eens vernomen dat je dan langzaam kunt denken aan een belt.

Nu heb ik dus voor 100% verduidelijking een aantal vragen:
Voor verduidelijking, ik heb een verkeerde houding waardoor ik mijn kont naar achter en buik naar voren steek om het zo maar te zeggen. Dus een erg holle rug. Hierdoor heb ik vaker wat last van onderrug naar mijn idee.

Buikspieren zijn niet sterk genoeg wat een belt gebruik kan verergeren zover ik weet. Hier word ook aan gewerkt.

-Moet ik voor deze reden een belt juist wel/niet gebruiken. los van gewichten.

-Als ik een belt ga gebruiken alleen met DL/Squat verder niks?

-Welke belt moet ik gebruiken, bbing of powerlifting?

-Een belt zorgt er niet voor dat ik beschermd ben tegen blessures, waar zijn ze dan wel goed voor? alleen meer kg of zit er meer achter?

-Wanneer moet ik nu een belt gebruiken? speciale redenen of is het in princiepe nergens voor nodig?

Zoals ik hierboven al aangeef is dat mijn houding niet optimaal is, hierdoor krijg ik vaak moeite met mijn rug in goede positie te houden. Ik zorg er voor dat ik juist te bol sta of ik trek mijn rug hol. Als ik hol trek is dit meestal door te hoge gewichten.

Zorgt een belt er voor dat ik mijn rug niet te hol trek maar op zijn plaats houdt hoe het zou moeten?

Hoop dat de vragen te beantwoorden zijn, ik raak namelijk helemaal door de war.

alvast bedankt! ;)
 
Gebruik om je rug vanwege zwakte/pijn te ondersteunen zou tijdelijk moeten zijn, doel moet zijn om ondersteunende spieren en houding te versterken en verbeteren uiteindelijk. Ik gebruik hem eigenlijk nooit, voor records misschien wel maar doe ik zelden. Misschien heeft iemand hier nog een aanvulling op...
 
Gebruik om je rug vanwege zwakte/pijn te ondersteunen zou tijdelijk moeten zijn, doel moet zijn om ondersteunende spieren en houding te versterken en verbeteren uiteindelijk. Ik gebruik hem eigenlijk nooit, voor records misschien wel maar doe ik zelden. Misschien heeft iemand hier nog een aanvulling op...

dus als ik het ga gebruiken beter tijderlijk, dus bijv als ik een 6 weken trainingsschema heb evt de laatste 2 weken om kracht wat op te krikken. begrijp ik het zo goed?
 
Gebruik hem zelf alleen als ondersteuning als ik de dag ervoor zwaar gedeadlift heb oid en de oefening anders niet prettig aanvoelt.
 
Heb er laatst een aangeschaft voor ondersteuning bij de squats en deadlifts, vindt het maar niks. Wellicht als je de techniek goed aangeleerd kan krijgen door iemand kan het je goed helpen. Tot nu toe gewoon bij het deadliften en squatten "een blokkade" gebruikt en geen last.
 
Ik gebruik mn belt alleen bij max dagen (als in 1-2rm pogingen)
Daarvoor vind ik persoonlijk juist dat je rug het zelf moet kunnen.
 
Met sq en dl gebruik ik juist geen riem, maar bijvoorbeeld bij mp en bor weer juist wel.
 
Met sq en dl gebruik ik juist geen riem, maar bijvoorbeeld bij mp en bor weer juist wel.
hmm ja daar heb ik ook weleens aan gedacht, sq en dl niet voor core versterking bedoel je toch, krijg zelf met bor wel last van rug vaker als ik minimaal gewicht ga gooien omdat het anders niet meer lukjt.
 
Als powerlifter ga je belt gebruiken voor je zware sets (max pogingen of zware werksets). abs kan je 5 tot 7 keer per week vrij uitgebreid trainen zonder dat ze overtrained geraken.

Doe 4 keer per week 50a100 reps staande crunches (met bands of een kabel machine voor weerstand), 50 reps leg raises en wat planks. Na een weekje of 4 zal je al snel voelen dat je core veel sterker wordt.
 
Ikzelf heb er pas een gekocht, had hem niet nodig en gebruik hem alleen voor zware (pr) sets. of 1RMax
 
Als powerlifter ga je belt gebruiken voor je zware sets (max pogingen of zware werksets). abs kan je 5 tot 7 keer per week vrij uitgebreid trainen zonder dat ze overtrained geraken.

Doe 4 keer per week 50a100 reps staande crunches (met bands of een kabel machine voor weerstand), 50 reps leg raises en wat planks. Na een weekje of 4 zal je al snel voelen dat je core veel sterker wordt.
ben nu zelf ook bezig met wat core workout gedoe :) een keer in de week paar oefeningen is voor mij meer dan genoeg lijkt me

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 17:10 ----------

Ikzelf heb er pas een gekocht, had hem niet nodig en gebruik hem alleen voor zware (pr) sets. of 1RMax
dus over algemeen is belt dus niet echt nodig lijkt me dan. probeer wss toch nooit max 1rm
 
Als powerlifter ga je belt gebruiken voor je zware sets (max pogingen of zware werksets). abs kan je 5 tot 7 keer per week vrij uitgebreid trainen zonder dat ze overtrained geraken.

Doe 4 keer per week 50a100 reps staande crunches (met bands of een kabel machine voor weerstand), 50 reps leg raises en wat planks. Na een weekje of 4 zal je al snel voelen dat je core veel sterker wordt.

;)
 
ben nu zelf ook bezig met wat core workout gedoe :) een keer in de week paar oefeningen is voor mij meer dan genoeg lijkt me

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 17:10 ----------


dus over algemeen is belt dus niet echt nodig lijkt me dan. probeer wss toch nooit max 1rm

Nee bij mij was hij achteraf gezien niet nodig nee, je kunt hem ook voor triplets of zo gebruiken waar het om gaat is dat je zwaar gaat.
 
Het is niet de bedoeling dat als je een belt draagt je gelijk je buikspieren en rug niet meer aanspant tijdens de oefening hé, ik draag eigenlijk tijdens het squatten en sldl een belt, niks mis mee en ik heb ook geen zwakke core, het is maar net hoe je het aangeleerd krijgt;) En het zorgt toch net wel voor ietsje meer veiligheid/versteviging. En ook niet dat je hem continue tijdens je training gebruikt.
Maar zoveel mensen, zoveel meningen.
Dat gelummel iedere keer over je verzwakt je core ermee blablabla..ja als je als een zoutzak in die belt gaat hangen wel ja, maar als je gewoon goed je abs aanspant en rug goed houd zie ik er alleen maar voordeel in.
 
Het is niet de bedoeling dat als je een belt draagt je gelijk je buikspieren en rug niet meer aanspant tijdens de oefening hé, ik draag eigenlijk tijdens het squatten en sldl een belt, niks mis mee en ik heb ook geen zwakke core, het is maar net hoe je het aangeleerd krijgt;) En het zorgt toch net wel voor ietsje meer veiligheid/versteviging. En ook niet dat je hem continue tijdens je training gebruikt.
Maar zoveel mensen, zoveel meningen.


Dat gelummel iedere keer over je verzwakt je core ermee blablabla..ja als je als een zoutzak in die belt gaat hangen wel ja, maar als je gewoon goed je abs aanspant en rug goed houd zie ik er alleen maar voordeel in.

Het is wel makkelijker terug te zakken in de belt, vooral bij beginners.
 
Hou wou je je rug en buik dan niet aanspannen tijdens het squatten lol.
 
Een belt kan je core ook juist versterken als je m goed gebruikt.
 
Hou wou je je rug en buik dan niet aanspannen tijdens het squatten lol.

Moet je maar eens om je heen kijken;)

---------- Post toegevoegd Wed 12 Dec 2012 om 20:08 ----------

Het is wel makkelijker terug te zakken in de belt, vooral bij beginners.

Wat ik al zei, mits je het goed aangeleerd krijgt;) Sommige "sporters" gebruiken hem te pas en te onpas.
En erin terugzakken betekend dus niet je rug en buikspieren aanspannen dus verkeerd gebruik belt.
 
Een belt kan je core ook juist versterken als je m goed gebruikt.

Dit ook ja.
Als je je spanning extra goed kan behouden met welke lift dan ook met een belt dan heeft dit weer een positieve invloed op je training.
 
dus een belt kan handig zijn, mits je het goed doet. dus uitvoering moet gewoon goed zijn. opzich iets waar ik laatste tijd erg mee bezig ben

als ik het ga gebruiken alleen bij bor en stdl omdat ik er wel eens minimale pijn van krijg in rug maar dit komt doordat ik ietsje te veel gooi. dit is meestal alleen in de laatste 2 hh en omdat ik mogelijk mijn rug juist iets te hol maak. maar dit is puur eigen inbreng geen idee of het klopt moet ik eens na vragen.

en evt bij sq en dl de laatste 2 sets ofzo? ben vooral met dl bezig met piramide gewicht steeds omhoog dus hiermee zou ik het nog meer kunnen verhogen weet niet of dit aan te raden is.

correct if wrong plz ;)
 
Back
Naar boven