Fitness Seller

Ben ik hardcore of niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Heb straks een paar traantjes in de douche gelaten omdat mijn zowat bevroren tenen zich ontdooiden in het hete water....

Ondanks wollen sokken, thermo sokken en een plastic zakje over de tenen (of had het over de sokken gemoeten) bevroren tenen na 15 km fietsen... en morgenochtend weer in die snijdende oostenwind ... :(

Maar wel lekker weer meer gelegpresst etc. dan voorheen, ook de eerste sumo squat (vrij gewicht) ging goed.. maar de front squat laat ik maar zitten.. te moeilijk! Zelfs met smith machine ging ie niet goed (slecht voor knieeën)
 
Hardcore, of misschien een beetje gek?:D
 
je moet je tenen dan niet onder de HETE doesj doen man gek !

da moet je onder gewoon kraanwater doen.. :

men pakt een bakje, vult t met gewoon koud water. doe je bevroren voeten erin voor een minuut of 10 en tadaa :) tis al een stuk minder.

als je meteen onder de hete doesj gaat is de temp verschil veelste hoog vergeleken met de temp buiten.

hardcore? tja je kan ook met de auto gaan he? ;)
 
Wat perfect werkt: nylon sokjes onder je gewone sokken aandoen (die zorgen dat je sokken niet klam worden, of beter gezegd: dat je klamme sokken niet direct tegen je voeten zitten) en RUIME schoenen. en ik kan het weten, want ik ben net heen en weer geweest naar Ede .. Weliswaar minder ver dan naar Lienden maar toch in totaal een km of 20.

Enne, met de auto? Da's erger dan :fart: die milieuvervuiling :finger: Stond vandaag nog in de krant: 3000 mensen per jaar dood door stof onstaan bij verbranding (vooral dus uitlaatgassen). Geef mij de fiets maar, als ik 1 of 2 dagen na bovenstaande rit mijn benentraining doe, merk ik het daar ook nog eens dubbel en dwars in terug (betere conditie).
 
Bwa met een katalisator en/of brandstofcel en zuinige motor heb je al 95% minder uitstoot, en als je elektriciteit rijd is het helemaal goed...
No way dat ik zogezegd hardcore ga doen en dan met een dubbele chronische longontsteking en bevroren tenen thuis ga liggen nietsen en niet kunnen trainen of werken.
En idd.. geleidelijk ontdooien, koud water zal eerst zelfs warm aanvoelen als je tenen bevroren zijn ...
 
Jup, het is waar dat de auto's van tegenwoordig wat dat betreft minder rampzalig zijn dan bijv. 20 jaar geleden (nu zijn vooral de vrachtwagens nog goor).

Maar fietsen is gewoon heerlijk, zeker als het mooi weer is. Nou ja, nu eigenlijk net iets te koud, maar aangezien ik in Zweden heb gewoond, ben ik niet echt bang voor een beetje vrieskou (daar zelfs nog met -17 C gefietst). Wel goed aankleden, dat wel ja ... Ga ik geen longontsteking van oplopen hoor, het is alleen maar gezond :)

En er is ook een niet te onderschatten voordeel t.o.v. auto of OV als het koud is: je DOET wat. Auto kun je eerst 10 minuten stationair laten draaien (dat is dus WEL echt goor :finger: ) en anders vries je vast aan het stuur en je stoel. Bij de bushalte vriezen je voeten vast aan de grond. Bij de fiets is de eerste halve km wat koud en dan is het prima te doen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal, maar de temp. boeit geen ruk, meer de gevoelstemp. en die is hier in ned. momenteel erger als noorwegen..

Zelf fiets ik ook dagelijks heen en weer naar Ede, maar leuk?? Niks leuk met dit weer..
 
Dat gedoe over gevoelstemperatuur heb ik vaak gehoord en doe ik als als je reinste kolder. In Uppsala, waar ik heb gezeten, was met -5C dezelfde gevoelstemperatuur als nu hier (aangenomen dat het niet harder waaide, want anders voelde het nog kouder). Voelde echt niet minder koud aan. Welke temperatuur het daar nu is, vind ik er niet toe doen, omdat het gemiddeld gezien veel kouder is (en voelt!) in Noorwegen en Zweden dan hier. Dus wat jij bedoelt met dat 'leuke verhaal' begrijp ik niet zo goed.

Als je trouwens elke dag heen en weer moet fietsen, snap ik wel dat je ervan baalt .. Moest ik in Zweden ook, en op de middelbare school (in Nederland) ook. Maar dan nog vond ik regen en wind vele malen vervelender dan dit weer.
 
Laatst bewerkt:
Als je een auto hebt met eigen verwarming dan boeit dat stationair draaien niet want dan heb je metteen warme lucht...
Maar de koude vind ik het ergste nog niet, vooral de kans op ziekte doordat je meer blootgesteld bent aan de buitenlucht.
 
Oh maar daar wordt je toch niet ziek van? Van slecht gekleed blootgesteld worden aan (de huidige) buitenlucht, daar kun je wel ziek van worden. Of als het regent zonder regenbroek fietsen en dan nog uren met een klamme spijkerbroek zitten. Ik heb heel wat kilometertjes gefietst in mijn leven (wel minder dan espi ;)), ook in rotweer, en ik kan me niet herinneren dat ik 1x daardoor ziek ben geworden. Eerder gezond gebleven denk ik, want een goede conditie is goed voor je afweersysteem.
 
Originally posted by Esperantisto
Zelfs met smith machine ging ie niet goed (slecht voor knieeën)

Kan niet meer meepraten over julie koude verhaaltjes ( :D ), maar wwaarom zeg je dat smith machine squats niet goed zijn voor je knieen?
Misschien niet voor jou knieen, maar steeds meer mensen gebruiken de smith machine naarmate ze zwaarder squatten, omdat de pezen en het kapsel-band apparaat die zware gewichten niet meer kunnen stabiliseren.
Ook mensen met knieblessures beginnen juist eerst op Smith machine om kapselbandapparaat meer te ontzien in het begin.

Maar ik vind je toch hardcore met je traantjes en bevroren teentjes hoor.
Ik vond mezelf ook hardcore toen ik gisteren wat italaiaans ijs uit de vriezer pakte, maar bleek dat het ijs helemaal achterin de vriezer zat. Dat was wel het langste in jaren dat ik aan de vrieskou werd blootgesteld :mad:
Maar mijn traantjes weggegeten met mijn italiaans ijs :)
 
Re: Re: Ben ik hardcore of niet?

Originally posted by bestoldschool


Kan niet meer meepraten over julie koude verhaaltjes ( :D ), maar wwaarom zeg je dat smith machine squats niet goed zijn voor je knieen?
Misschien niet voor jou knieen, maar steeds meer mensen gebruiken de smith machine naarmate ze zwaarder squatten, omdat de pezen en het kapsel-band apparaat die zware gewichten niet meer kunnen stabiliseren.
Ook mensen met knieblessures beginnen juist eerst op Smith machine om kapselbandapparaat meer te ontzien in het begin.

Maar ik vind je toch hardcore met je traantjes en bevroren teentjes hoor.
Ik vond mezelf ook hardcore toen ik gisteren wat italaiaans ijs uit de vriezer pakte, maar bleek dat het ijs helemaal achterin de vriezer zat. Dat was wel het langste in jaren dat ik aan de vrieskou werd blootgesteld :mad:
Maar mijn traantjes weggegeten met mijn italiaans ijs :)

He BOS, vind je niet dat de smith met squatten je in een onnatuurlijke positie houdt? vind het namelijk helemaal niks.:(
 
Originally posted by wateengedoe2
Dat gedoe over gevoelstemperatuur heb ik vaak gehoord en doe ik als als je reinste kolder. In Uppsala, waar ik heb gezeten, was met -5C dezelfde gevoelstemperatuur als nu hier (aangenomen dat het niet harder waaide, want anders voelde het nog kouder). Voelde echt niet minder koud aan. Welke temperatuur het daar nu is, vind ik er niet toe doen, omdat het gemiddeld gezien veel kouder is (en voelt!) in Noorwegen en Zweden dan hier. Dus wat jij bedoelt met dat 'leuke verhaal' begrijp ik niet zo goed.

Als je trouwens elke dag heen en weer moet fietsen, snap ik wel dat je ervan baalt .. Moest ik in Zweden ook, en op de middelbare school (in Nederland) ook. Maar dan nog vond ik regen en wind vele malen vervelender dan dit weer.

Mijn baas is net gister teruggekoen uit Wenen en mijn collega uit Noorwegen, en het is daar veel kouder qua temp. maar qua gevoelstemp. vonden ze het beide hier veel erger..
 
Re: Re: Re: Ben ik hardcore of niet?

Originally posted by RichardV
He BOS, vind je niet dat de smith met squatten je in een onnatuurlijke positie houdt? vind het namelijk helemaal niks.:(
Vind de smith ideaal als je alleen traint zoals ik (helaas!!). Zo durf ik tenminste nog max. zwaar te gaan, hoewel bij 1RM bepalen liever toch iemand erbij.
Originally posted by bestoldschool
Ik vond mezelf ook hardcore toen ik gisteren wat italaiaans ijs uit de vriezer pakte, maar bleek dat het ijs helemaal achterin de vriezer zat. Dat was wel het langste in jaren dat ik aan de vrieskou werd blootgesteld
Maar mijn traantjes weggegeten met mijn italiaans ijs :)
maar 1 reaktie: F.U.!! :D :D
 
Fietsen met dit weer, jullie zijn niet helemaal gezond. :D
Ik ben niet zo'n winterliefhebber. Ik zit 'smorgens dus gewoon met handschoenen in de auto, die gelukkig in de garage staat, zodat ik de ruiten nooit schoon hoef te krabben.

BOS, kan ik niet bij jou komen overwinteren?
 
Originally posted by wateengedoe2
Oh maar daar wordt je toch niet ziek van? Van slecht gekleed blootgesteld worden aan (de huidige) buitenlucht, daar kun je wel ziek van worden. Of als het regent zonder regenbroek fietsen en dan nog uren met een klamme spijkerbroek zitten. Ik heb heel wat kilometertjes gefietst in mijn leven (wel minder dan espi ;)), ook in rotweer, en ik kan me niet herinneren dat ik 1x daardoor ziek ben geworden. Eerder gezond gebleven denk ik, want een goede conditie is goed voor je afweersysteem.
Ik heb het over de koude buitenlucht natuurlijk..het is die lucht die je inademd wat je ziek maakt doordat er meer virussen doordringen in het slijmvlies in de neus en keel. In warme en gefilterde lucht komen deze minder voor en hebben ze minder kans door te dringen.
Meestal is een sjaal niet voldoende om hetzelfde te bereiken.
 
Hebben jullie ook meer last van de kou naarmate je BF daalt? Heb zelf wel die indruk (al kan dat ook tussen de oren zitten natuurlijk, heb een vreselijke hekel aan de temperaturen).
 
Dat klopt..een hoger vet% beschermd tegen de koude omdat het beter isoleert.
 
GVD... ik word ff niet goed.. wat is er met die rotpc aan de hand.. al de 2e keer een antwoord naar de ....

1. dikke mensen hebben vaak een veel tragere stofwisseling en hebben het daardoor sneller koud
2 het voelt kouder aan naarmate het harder waait en naarmate de lucht vochtiger is (en ooik warmer als de lucht vochtig is).. heeft met dauwpunt te maken meen ik te herinneren van een paar lesjes weerkunde (middelb. school en uni hier)
3. ben weer opgewarmd door lopen omdat mijn fietssleutel bij AH kwijt is geraakt en ik nu naar huis ben gekomen om de reserve sleutel op te halen (gelukkig hier in Wageningen gebeurd)
4. ik ben lid van de sportschool in Lienden omdat dat in de wijde omtrek de enige school bleek te zijn die spinning lessen gaf en rookvrij was.. helaas blijken rookvrije sportscholen niet altijd vanzelfsprekend te zijn
5. ik heb geen auto en die sportschool is niet/nauwelijks met OV te bereiken.. voordeel is: ik maak automatisch 30 trainingskm's per dag en heb bijna nooit last van kramp omdat ik dat door rustig terugfietsen wegtrap
6. zal de tip van langzaam ontdooien onthouden
7... o ja.. echt hardcore was ik in 1996, mijn eerste randonneursjaar.. toen stelde een fietsmaatje met een bijzonder snelle stofwisseling (die het dus nooit koud heeft) voor om ieder vanaf de eigen woonplaats naar Duitsland te fietsen (hij vanuit Maastricht, ik vanuit Boxmeer).. nou het was -20 C en de afstand was 200km.. strandde na 150 km.. ik was helemaal bevroren en kwam aan in een ziekenhuis om even op te warmen.. de klojo's achter de balie lieten niet toe dat ik ff mijn ogen dicht deed om een dutje te doen. (het was 4 uur 's nachts). Dat maatje strandde op bijna de zelfde plek omdat zijn dynamo was bevroren...

Dat soort grappen haal ik met mijn trage stofwisseling dus niet uit.. gelukkig kan ik hem genadeloos pesten omdat ik daarentegen wel goed tegen hitte kan (kon).. bij 40 C fietsen is geen probleem.. hij legt het af.. gna, gna.. gna..

En nu kijken of de fiets niet gestolen is... :(
 
Laatst bewerkt:
PS 1: de sleutel paste, gelukkig! Want van de andere fiets is een voorband lek.. te hard opgepompt racebinnenbandje (20mm) en een dikke buitenband (32 mm) gingen niet samen
PS2: de speklaag beschermt wel, maar die zit bij mij dus op de buik.. er zit bijkans geen vet op mijn handen/voeten.. dus die bevriezen wel.
 
Back
Naar boven