Fitness Seller

Bench Press gewicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

als je sterker wil worden is dat nou niet echt de juiste mind set.



zou niet in kg's maar % denken. Zou 10-15% aanhouden. Dus op 60kg zou dat 7.5kg zijn.
Oke bedankt :)
En moet ik die benchpresses allebei paused doen zowel op kracht (zoals het schema aangeeft)? en zelf hypertrophy op de paused manier?
 
als je sterker wil worden is dat nou niet echt de juiste mind set.


Wel waneer je op de lange termijn leert denken ipv week tot week, dus macro cycles ipv micro
 
Oke bedankt :)
En moet ik die benchpresses allebei paused doen zowel op kracht (zoals het schema aangeeft)? en zelf hypertrophy op de paused manier?

maakt verder niet heel veel uit of je ze t&g of paused doet.

Wel waneer je op de lange termijn leert denken ipv week tot week, dus macro cycles ipv micro

dat is voor de beginnende/intermediate trainnee juist helemaal niet nodig. En juist door ook weer deloads te doen maak je juist een soort van macro cycles. Hoe zou je op gevoel dan zon macro cycle moeten doen?
 
Stel je doel op bv een jaar ipv een maand. Denk niet dat je iedere training meer kan dan de keer er voor (voorkomt een hoop teleurstelling)
 
Stel je doel op bv een jaar ipv een maand. Denk niet dat je iedere training meer kan dan de keer er voor (voorkomt een hoop teleurstelling)
Mensen zeiden juist dat ik me doel niet op een jaar moet stellen omdat dat ze zeggen dat dat niet te voorspellen valt. 90% van de trainingen moet progressie zijn al is het maar een rep.
En wat zou ik volgens jou moeten doen als ik een training geen progressie zou kunnen boeken?
 
Stel liever geen concreet doel als 'ik wil zoveel % of kg sterker' worden binnen x aantal weken. Je kunt beter gemotiveerd blijven en plezier hebben, hoe dit voor jou werkt is kwestie van jezelf leren kennen. En dat leer je door te DOEN. Sterker proberen te worden kan overigens in vele opzichten; qua gewicht (1RM/3RM enz), qua volume (per set OF totaal), uithouding (bepaald volume x gewicht binnen bepaalde tijd), tijd, door technische verbeteringen, met meer of minder rust etcetera.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Stel liever geen concreet doel als 'ik wil zoveel % of kg sterker' worden binnen x aantal weken. Je kunt beter gemotiveerd blijven en plezier hebben, hoe dit voor jou werkt is kwestie van jezelf leren kennen. En dat leer je door te DOEN. Sterker proberen te worden kan overigens in vele opzichten; qua gewicht (1RM/3RM enz), qua volume (per set OF totaal), uithouding (bepaald volume x gewicht binnen bepaalde tijd), tijd, met meer of minder rust etcetera.
I know maar als je bench bijv maar 60kg is zou die in het begin sneller omhoog moeten gaan?
 
I know maar als je bench bijv maar 60kg is zou die in het begin sneller omhoog moeten gaan?
Als je geen beperkingen hebt en de basis op orde is (voeding/ rust/ motivatie/ richtlijnen m.b.t. trainingen) dan gaat dit omhoog ja. Laat sneller/ langzamer los. Ik heb gasten gezien met een progressie die je niet zou geloven als ik het opschreef, en heb gasten gezien die amper zichtbare progressie maakte en pas later op gang leken te komen. Kijk eens naar de diverse topics op dit forum die over doelen gaan (100kg bankuh binnen 3mnd jonguh!), vrijwel niemand haalt ze binnen de voor zichzelf gestelde tijd. Wat ze meestal wel halen is teleurstelling en een krampachtig beeld van wat anderen wel lukt.
 
Mensen zeiden juist dat ik me doel niet op een jaar moet stellen omdat dat ze zeggen dat dat niet te voorspellen valt. 90% van de trainingen moet progressie zijn al is het maar een rep.
En wat zou ik volgens jou moeten doen als ik een training geen progressie zou kunnen boeken?


Mensen zeggen zoveel. Ik raad beginners aan zich te richten op techniek/uitvoering, niet op hoeveel gewicht je verplaatst, dat komt wel als je het beginnersstadium voorbij ben. Sterker nog, je als beginner blind staren op iedere keer ...kg erbij of een rep meer kan er voor zorgen (zorgt er meestal voor) dat de techniek naar de achtergrond wordt gedreven omdat er met alle geweld "progressie" moet zijn.

Leer te trainen in cycles en bepaal dan een cycle waarin je kracht wil winnen. Hoe je dat dan doet is je eigen keus, maar als je aan de meer conventionele manieren denk zou ik eerder gaan voor undulated (wave) dan lineair.
 
Mensen zeggen zoveel. Ik raad beginners aan zich te richten op techniek/uitvoering, niet op hoeveel gewicht je verplaatst, dat komt wel als je het beginnersstadium voorbij ben. Sterker nog, je als beginner blind staren op iedere keer ...kg erbij of een rep meer kan er voor zorgen (zorgt er meestal voor) dat de techniek naar de achtergrond wordt gedreven omdat er met alle geweld "progressie" moet zijn.

Leer te trainen in cycles en bepaal dan een cycle waarin je kracht wil winnen. Hoe je dat dan doet is je eigen keus, maar als je aan de meer conventionele manieren denk zou ik eerder gaan voor undulated (wave) dan lineair.
Ik weet echt wel nu hoe je oefeningen moet uitvoeren, en ik ga geen reps doen (vooral niet bij bankdrukken) als het tenkoste gaat van m'n form. Dat doe ik sowieso niet bij kracht want dan heb ik niet genoeg tijd om volledig te herstellen voor de volgende krachttraining. En het is toch niet zo moeilijk om 1 rep meer te krijgen per training? Zelfs als dat niet lukt zonder tot failure te gaan gewoon weer het gewicht verlagen en vanuit daar weer opbouwen.

En wat bedoel je met trainen in cycles? En undulated waves en lineair?
 
En wat bedoel je met trainen in cycles? En undulated waves en lineair?

Denk dat 3XL daarmee bedoelt dat je een deload fase hebt en een fase waarin je kracht wilt winnen. Dit is dus een vorm van undulated (wave), omdat je niet steeds meer gewicht/reps probeert te pakken, maar ook soms weer terug gaat in gewicht (deload fase). Verschil tussen undulated en lineair is dus dat je bij lineair elke training/week vooruitgang probeert te maken (door middel van gewicht en/of reps) en bij undulated ook lichtere trainingsperiodes hebt.

Correct me if i'm wrong!
 
Denk dat 3XL daarmee bedoelt dat je een deload fase hebt en een fase waarin je kracht wilt winnen. Dit is dus een vorm van undulated (wave), omdat je niet steeds meer gewicht/reps probeert te pakken, maar ook soms weer terug gaat in gewicht (deload fase). Verschil tussen undulated en lineair is dus dat je bij lineair elke training/week vooruitgang probeert te maken (door middel van gewicht en/of reps) en bij undulated ook lichtere trainingsperiodes hebt.

Correct me if i'm wrong!
Wat ik wil doen is liniair progressie maken en dan om de 6-12 weken deloaden en dan vanaf daar weer rustig opbouwen. En wat is het nut van undulated?
 
undulated betekent een wave-like form. Als jij zegt dat je voor 6-12 weken lineaire progressie wilt maken en vervolgens wilt deloaden, is dit volgens mij undulated. Je bouwt eerst op en daarna zak je weer iets (zoals een golf), maar ik kan er nu volledig naast zitten ???
 
undulated betekent een wave-like form. Als jij zegt dat je voor 6-12 weken lineaire progressie wilt maken en vervolgens wilt deloaden, is dit volgens mij undulated. Je bouwt eerst op en daarna zak je weer iets (zoals een golf), maar ik kan er nu volledig naast zitten ???
Deloaden doe je sowieso om de 6-12 weken om blessures, overtraining tegen de gaan en voor herstel van het zenuwstelsel.
 
Deloaden doe je sowieso om de 6-12 weken om blessures, overtraining tegen de gaan en voor herstel van het zenuwstelsel.
ja ik weet het, maar ik denk dat 3XL misschien iets anders bedoelt met undulated en lineair. Even wachten op de uitleg dan maar, ik ben ook best wel benieuwd nu :p
 
Deloaden doe je sowieso om de 6-12 weken om blessures, overtraining tegen de gaan en voor herstel van het zenuwstelsel.
Wat een onzin. Mensen op dit forum 'deloaden' te snel, te vaak. Als beginner hoef je helemaal niet te deloaden, pas wanneer je een gevorderde trainee bent. Maar goed ik besef dat het begrip deload verkracht is in de loop der jaren. Daarom ga ik het over herstel van zenuwstelsel en overtraining niet eens hebben.
 
Wat een onzin. Mensen op dit forum 'deloaden' te snel, te vaak. Als beginner hoef je helemaal niet te deloaden, pas wanneer je een gevorderde trainee bent. Maar goed ik besef dat het begrip deload verkracht is in de loop der jaren. Daarom ga ik het over herstel van zenuwstelsel en overtraining niet eens hebben.
Ik heb het ook alleen maar van Student Aesthetics.. die zal echt geen bullshit gaan lullen
 
Ter aanvulling:
Als je af en toe wat rustiger aandoet, gas terugneemt of wat variatie in de trainingen aanbrengt, is dit meestal afdoende om weer fris en fruitig verder te trainen. Dit is geen deload, dit is gewoon jezelf wat rust gunnen.
 
undulated betekent een wave-like form. Als jij zegt dat je voor 6-12 weken lineaire progressie wilt maken en vervolgens wilt deloaden, is dit volgens mij undulated. Je bouwt eerst op en daarna zak je weer iets (zoals een golf), maar ik kan er nu volledig naast zitten ???
Ik heb het gegoogeld kwam ik op een video uit op youtube dat Undelated Waves een oefening met van die dikke touwen is? haha
 
Ter aanvulling:
Als je af en toe wat rustiger aandoet, gas terugneemt of wat variatie in de trainingen aanbrengt, is dit meestal afdoende om weer fris en fruitig verder te trainen. Dit is geen deload, dit is gewoon jezelf wat rust gunnen.
Ik heb liever gewoon een week volledig rust (dus een deloadweek) dan dat ik rustiger ga trainen zonder progressie.
 
Back
Naar boven