Fitness Seller

Bench press rechte lijn naar boven vs schuin omhoog drukken (over je schouders heen)

Bezoekers in dit topic

walnootje

Novice
Lid geworden
5 sep 2021
Berichten
8
Waardering
2
Lengte
1m88
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
Je leest vaak dat je bench press nooit recht vooruit moet drukken, dat het belastend voor je schouders is.

maanden drukte ik de stang naar achter, over me schouders heen ipv recht vooruit. Altijd kreeg ik last van me nek/schouders/bovenrug met bankdrukken. Op een gegeven moment komt er een buffed gast naar me toe die zegt dat ik rechte lijn naar boven moet drukken.

dat doe ik en ik voel inens veel meer activatie in me borst en de last van me nek/traps is weg. wat is jullie mening hierover?
 
Je moet natuurlijk benchen op de manier dat je geen pijn ervaart en de meeste contractie voelt.

Je vorm beoordelen is lastig zonder beeldmateriaal. Ik zou zeggen film het eens..
 
Je 'moet' helemaal niet in een rechte lijn naar boven drukken.
Hoe je bar path* er uit ziet op de bench press is afhankelijk van bijvoorbeeld de lengte van je armen, je gripwijdte, de mate waarin je je ellebogen tuckt** of juist laat flaren***, hoe stevig en hoog je arch**** is, etc.
Voor het overgrote deel van de lifters geldt dat het verstandig is om tijdens de negatieve fase de halter in een licht schuine lijn te laten zakken vanaf een positie die net iets boven de borst / net onder de schouders zit tot een positie rondom het borstbeen. Vervolgens laat je de halter in de positieve fase van de lift in een soort J-bocht omhoog gaan, waarbij je de ellebogen gedurende het omhoog duwen van de halter laat flaren.
Let op: we kunnen hier alleen algemene tips geven. Als je wilt dat die tips geïndividualiseerd worden dan zul je een filmpje van jezelf moeten posten.

* de bewegingsbaan van de halter
** het naar binnen draaien van de ellebogen, richting het torso
*** het naar buiten draaien van de ellebogen, van het torso af
**** de spanningsboog die je als onderdeel van je setup maakt voor het bench pressen
 
Back
Naar boven