1. Ontzet Notitie

Bench press stagnatie

Topic in 'Oefeningen' gestart door Mr_Orry, 16 okt 2018.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. Mr_Orry

Mr_Orry Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m78
    Massa:
    79kg
    Vetpercentage:
    20%
    Goedemorgen allemaal,

De laatste tijd begin ik mijn borst training met de flat dumbbell bench press. Nadat ik lange tijd vooruitgang boekte, blijf ik nu weer op een niveau hangen waar ik niet doorheen lijk te breken. Waar ik met 38kg dumbbells circa 3 sets van 10 "mooie" herhalingen wegduw, lijkt de balans en continuïteit bij 40kg dumbbells volledig weg. De ene keer haal ik 8 herhalingen en hoop ik er op voort te borduren, maar vervolgens zakt dit de week erna weer naar 7 herhalingen. Dit probleem ben ik al is eerder tegen gekomen toen ik de flat barbell chest press deed, dit was overigens rond hetzelfde gewicht (circa 80kg). Heeft iemand tips of zijn er wellicht redenen? Ik heb wel is begrepen dat je lengte en gewicht ermee te maken heeft? Ik ben circa 178 en weeg 79kg. Alvast bedankt.

Groet!

Laatst bewerkt: 16 okt 2018
  2. SvP0501

SvP0501 Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    463
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m85
    Massa:
    80kg
    Vetpercentage:
    14%
    probeer eens ipv met 40 kg dumbbells , terug te gaan naar bijv 36 kg dumbbells ,
    Zorg dat uitvoering / balans goed is en ga daarna weer terug naar 38 of 40 kg

Wat ik zelf doe als ik tegen een punt aanzit dat ik niet verder kom is overstappen naar 4 sets

in jouw geval zou ik terug gaan naar bijv

4 x 8 x 36 kg
    2 x 8 x 36 daarna 2 x 8 x 38 kg
    4 x 8 38 kg
    2 x 8 x 38 daarna 2 x 8 x 40 kg
    4 x 8 x 40

Doe je iedere keer bij deze training je DB benchpress als eerste ? of heb je ook weleens dat je de DB BP als laatste doet of ergens tussendoor en bijv eerst Triceps press / extension ?

3. Mr_Orry

Mr_Orry Novice Topic Starter

Leuk Bevonden:
    1
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m78
    Massa:
    79kg
    Vetpercentage:
    20%
    Ik beging er altijd mee, omdat ik het persoonlijk een zware oefening vind. Overigens vergeten te melden dat ik na 7 á 8 herhalingen met 40kg er per direct relatief eenvoudig 4 met 38kg er achter aan kan doen.

4. Starx6673

Starx6673 Huge Freak

Leuk Bevonden:
    6.246
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    93kg
    Je lengte en gewicht hebben er niet persé mee te maken. Het is meer een kwestie van programmeren. Probeer het een beetje te periodiseren, zodat je jezelf de kans geeft om kracht te bouwen.

Week 1 3x10x34
    Week 2: 3x8x36
    Week 3: 4x6x38
    Week 4: 5x5x40
    Week 5: 7x3x42
    Hierna overal 2 kg bij en opnieuw beginnen, dus zoiets:
    Week 6: 3x10x36
    Week 2: 3x8x38
    Week 3: 4x6x40
    Week 4: 5x5x42
    Week 5: 7x3x44

mat vindt dit leuk.
  5. Kyoshi

Kyoshi Dutch Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    159
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    78kg
    Vetpercentage:
    16%
    Vraagje, doe je dit op basis van %-en of gewoon omdat 2kg verschil kan met dumbels? Zit met een zelfde soort probleem op Bench Press rond 80kg. Zou dan 'deload' naar 3x10x70 wenselijk zijn? Week 2 72,50 , Week 3 75, met rep-range die jij hierboven noemt. Of is er een standaard vastregel voor periodiseren?

Thanks alvast.

6. Starx6673

Starx6673 Huge Freak

Leuk Bevonden:
    6.246
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m80
    Massa:
    93kg
    Nee, dit is een snel voorbeeld puur op basis van de info die ik kreeg. Met percentages werkt ook, maar dan moet je wel een redelijk goede inschatting van je 1 RM hebben. Met bench zou wat jij hierboven omschrijft prima kunnen werken, al hangt progressie natuurlijk altijd af van meerdere factoren: je voeding, je recovery en je totale trainingsvolume. Met één keer een bench variant in de week maken de meesten dan ook niet zo snel progressie.

Verder zijn er verschillende stijlen om te programmeren, dit is slechts een hele simpele opzet.

Kyoshi vindt dit leuk.
  7. Schwarzeneggertje

Schwarzeneggertje Competitive Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    1.243
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m87
    Massa:
    110kg
    Vetpercentage:
    15%
    Dit herken ik!

Zelf doe ik dan teveel, af en toe (in 2018 al 3 keer) kom ik mezelf tegen als ik te hard train voor mijn capaciteiten op dat moment.

Het advies is dit tijdig te onderkennen en de intensiteit dan wat te minderen (ik hoop dat ik dat advies zelf ook ga opvolgen).

8. Alfadhir heitir

Alfadhir heitir Senior Moderator Super Mod +15 jaar member

Leuk Bevonden:
    1.693

Probeer je zwakste schakel te vinden. In tegenstelling tot barbell press vormen je romp/armen/stang geen gesloten circel en spelen je armen een grotere rol. Meestal als ik mensen op de DBP zie stagneren is het achterblijvende triceps.

Japio vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie