MuscleMeat

Bench press stuk zwaarder thuis

Bezoekers in dit topic

Skyfe

Cool Novice
Lid geworden
4 nov 2016
Berichten
32
Waardering
1
Lengte
1m88
Massa
71kg
Hallo,

Ik heb sindskort een kleine "home gym" met power rack, bench, stang (30mm kwam ik later achter) en schijven. Op een of andere manier voelt het benchen veel zwaarder aan dan in de gym (letterlijk elke rep). Daarnaast kan ik er 12kg minder voor het zelfde aantal reps...

Nu is mijn vraag kan dit puur door de setup komen? Of kan de (goedkope) 30mm stang hier aanzienlijke invloed op hebben t.o.v. de 50mm stang van de gym? (i.v.m. grip bijv.)

Misschien een gekke vraag maar kom er maar niet uit aangezien m'n andere lifts wél ong. hetzelfde zijn, en ik het idee heb dat m'n techniek er ook prima is. Heb ook verschillende gripbreedtes en setups geprobeerd, maar geen grote verschillen.
 
Misschien is je barbell zwaarder dan in de gym
 
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan maar is maar een 7kg barbell die ik heb, en in de gym 20kg. Ook gaan m'n andere lifts wel (ongeveer) hetzelfde.
 
Hoe breed is de bank tov die in de sportschool. Weet uit ervaring dat tussen een brede of een smalle bank nog wel eens verschil kan zitten als je nog moet wennen.

Ook de uittilhoogte kan een rol spelen. Als je alkracht kwijt ben. Om de stang uit te tillen scheelt dat reps.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Het bankje dat ik thuis heb is idd wat breder (en verstelbaar, waar die in de gym 1 geheel is). De uittilhoogte is geloof ik ook anders bij de gym. Bij mij thuis heb ik 'm denk ik iets hoger zitten, aangezien ik vernomen had dat je dan minder schouders gebruikt bij het uittillen (alleen triceps). Het uittillen lijkt wel iets zwaarder. 12kg verschil vond ik echter wel heel veel, of kan dit echt zoveel verschil maken?
 
Ik ervaar hetzelfde. Bij mij thuis is de stang wel een stuk korter dan in de gym. Ik denk dat dit ook scheelt ?
 
Het bankje dat ik thuis heb is idd wat breder (en verstelbaar, waar die in de gym 1 geheel is). De uittilhoogte is geloof ik ook anders bij de gym. Bij mij thuis heb ik 'm denk ik iets hoger zitten, aangezien ik vernomen had dat je dan minder schouders gebruikt bij het uittillen (alleen triceps). Het uittillen lijkt wel iets zwaarder. 12kg verschil vond ik echter wel heel veel, of kan dit echt zoveel verschil maken?

Veel kleine dingen bij elkaar kan idd veel uitmaken maar trekt vanzelf bij door gewenning.
 
Brede of smalle bank kan veel uitmaken.
Ook de hoogte kan verschil geven ivm schrapzetten van je voeten. Ik heb ooit een bp gedaan op een bench waarbj ik de voeten niet plat op de grond kon zetten. Dan kan je een stuk minder gewicht aan.
 
Wtf is dat voor bench dan? Een seal row station? :roflol:
fitness-company-matrix-aura-multi-adjustable-bench-bench-bankje.png
Was deze volgens mij. En ben maar 1,68m :o. Scheelde maar 5 cm met de andere benches maar genoeg om niet lekker stabiel te liggen.
Zitting was ook smal en wiebelig (te dikkke schuimrubberlaag)
 
Als eens op een verstelbare bank gelegen met wiebelende scharnieren. Ideaal om balans te trainen :D
 
Ik ervaar hetzelfde. Bij mij thuis is de stang wel een stuk korter dan in de gym. Ik denk dat dit ook scheelt ?

Misschien dat ook, bij mij is de stang echter geloof ik juist weer iets langer dan in de gym xd

Veel kleine dingen bij elkaar kan idd veel uitmaken maar trekt vanzelf bij door gewenning.

Ah misschien dat dat het dan toch gewoon is. Heb al het idee dat ik steeds iets zwaader kan thuis, dus inmiddels alweer iets dichter bij het gewicht van in de sportschool zit.

Thanks voor de reacties, ik verwacht dat het met gewenning zal verbeteren. Vond het verschil alleen zodanig groot dat ik mij afvroeg of dit wel door zulke (ogenschijnlijk) relatief "kleine" factoren kan komen.
 
Back
Naar boven