MuscleMeat

Bench press tot waar je stang houden? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Alincane

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
26 jan 2022
Berichten
563
Waardering
766
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
18%
Hallo beesten,

Gisteren heb ik met mijn neef een lekkere workout gehad. Hij wees me tijdens bankdrukken op dat hij het volgende aanraad:
- Laat de stang zakken tot op je borst, en laat hem daar even op liggen 2 sec en daarna pas weer omhoog.
- Hij zegt dat je in prencipe de stang echt los kan laten, en dan pas weer omhoog kan drukken.

Is dit een goede manier? Of is het beter om die spanning erop te laten en hem dan 2 seconden op je borst laten om vervolgens weer omhoog te drukken?

Alvast bedankt.
 
Die versie heet paused BP. Dat is niet nodig. Gewoon rustig laten zakken tot vlak boven je borst, en dan uitdrukken.
 
tot vlak boven je borst

Gewoon borst aantikken wat mij betreft. In het algemeen geldt, hoe groter je range of motion, des te efficiënter de oefening.

Een paused benchress, waarbij de stang eventjes op je borst 'blijft liggen' is echt voor powerlifters. Voor bodybuilding doeleinden heeft dat geen meerwaarde. En ook powerlifters houden gewoon spanning als de stang even stil ligt.
Je wil geen stang met 100kg+ dood op je borst hebben liggen. :roflol:

Altijd spanning houden dus. En paused bench alleen als powerlifting je doel is.
 
Gewoon borst aantikken wat mij betreft. In het algemeen geldt, hoe groter je range of motion, des te efficiënter de oefening.

Een paused benchress, waarbij de stang eventjes op je borst 'blijft liggen' is echt voor powerlifters. Voor bodybuilding doeleinden heeft dat geen meerwaarde. En ook powerlifters houden gewoon spanning als de stang even stil ligt.
Je wil geen stang met 100kg+ dood op je borst hebben liggen. :roflol:

Altijd spanning houden dus. En paused bench alleen als powerlifting je doel is.
Dat korte stukje heeft geen enkele invloed, ook al is even aantikken niet erg. Het moet niet bouncen worden wat je vaak ziet.
 
Dat korte stukje heeft geen enkele invloed, ook al is even aantikken niet erg.

En waarom zou je die centimeter niet even meepakken maar boven de borst stoppen? Even aantikken weet je zeker dat je de volledige ROM haalt.
Niet aantikken en boven de borst stoppen is in mijn ogen smokkelen, om meer gewicht te kunnen pressen. Maar dat extra gewicht traint alleen maar je ego..
 
Persoonlijk doe ik ook touch and go op de borst zodat je zeker weet je eerlijke reps hebt. Zie gasten de ene rep 5cm van de borst af en hoe zwaarder het word hoe meer dat word met als laatste rep dat ie gewoon 15cm van je borst af zit en ze al de bar omhoog pushen. Touch en go is makkelijkst om alles bij te houden, vergeet de “arch” niet met benchen.
 
Lol dankjewel ;p
 
hoe raad jij hem aan dan?
Touch and go en wellicht de laatste rep paused als je net dat extra beetje energie hebt. Maar je houding met benchen is wel super belangrijk. Die gast die zegt dat je de bar los kan laten is waarschijnlijk een dommerik aangezien als je serieus bankdrukt je de bar echt stevig continue vasthoud en als je hem loslaat niet snel meer zo stevig vast kunt houden.

Hoe te bankdrukken kan je beter googlen, maar een arch / bracen / hand positie / en bar path zijn wel heel belangrijk voornamelijk als je straks een machine bent en je lichaamsgewicht voor reps drukt…
 
Touch and go en wellicht de laatste rep paused als je net dat extra beetje energie hebt. Maar je houding met benchen is wel super belangrijk. Die gast die zegt dat je de bar los kan laten is waarschijnlijk een dommerik aangezien als je serieus bankdrukt je de bar echt stevig continue vasthoud en als je hem loslaat niet snel meer zo stevig vast kunt houden.

Hoe te bankdrukken kan je beter googlen, maar een arch / bracen / hand positie / en bar path zijn wel heel belangrijk voornamelijk als je straks een machine bent en je lichaamsgewicht voor reps drukt…
Oke thanks.

Ohja en ik probeerde gisteren ook het verschil met mijn rug. Ik doe altijd dus die arch. Maar druk je dan meer de bovenkant van rug of druk je vanuit je schouders? Snap je wat ik bedoel?
 
Ik vind paused wel meerwaarde hebben voor bodybuilding omdat er dan geen momentum en bounce meer mee kan spelen, de spieren moeten onderin meer spanning genereren bij hetzelfde gewicht. (en er kan nog wel eens nep progressie plaatsvinden waarbij je cijfers op papier toenemen enkel door steeds meer te bouncen terwijl de spieren nog steeds evenveel werk verrichten)

Maar er zit ook een nadeel aan namelijk minder gewicht kunnen gebruiken en minder reps kunnen doen terwijl de hoeveelheid spanning van het gewicht en de hoeveelheid reps met die spanning samen ook sterk bepalend zijn voor de stimulans.

Wil het dus eigenlijk beiden gebruiken. Wellicht wekelijks afwisselen, of verschillende trainingen in de week, of door periodes/cycles heen.
 
Oke thanks.

Ohja en ik probeerde gisteren ook het verschil met mijn rug. Ik doe altijd dus die arch. Maar druk je dan meer de bovenkant van rug of druk je vanuit je schouders? Snap je wat ik bedoel?
Je drukt absoluut niet met je rug en al helemaal niet met je schouders. Je rug en schouders zitten gedurende de hele set vast van positie. Zodra je schouders gaan bewegen word het spannend!
Google ff hoe het moet staan duizenden filmpjes online, maar wel zeer raadzaam om te kijken aangezien bankdrukken bekend staat voor blessures.
 
Ik vind paused wel meerwaarde hebben voor bodybuilding omdat er dan geen momentum en bounce meer mee kan spelen, de spieren moeten onderin meer spanning genereren bij hetzelfde gewicht. (en er kan nog wel eens nep progressie plaatsvinden waarbij je cijfers op papier toenemen enkel door steeds meer te bouncen terwijl de spieren nog steeds evenveel werk verrichten)

Is de snelheid van de negatieve beweging dan niet het probleem? Dan is de oplossing namelijk niet boven de borst stoppen, maar het verlagen van het tempo.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Is de snelheid van de negatieve beweging dan niet het probleem? Dan zit de oplossing namelijk niet in het borst de borst stoppen, maar in het verlagen van het tempo.
Ja en die tempo is het laagste en helpt dus het minste mee wanneer de bar even niet meer beweegt tot ook alle vering uit het weefsel en de whip uit de bar is vertrokken, ook wel een pause genoemd :P

Ik denk dat je altijd in meer of mindere mate nog wat baat uit het momentum kunt halen. Zelfs wanneer je de borst aanraakt en de bar op je neerlegt kun je die krachten een moment door laten trekken en weer als een springveer op laten komen.

Wat dat betreft is ook niet elke pauze gelijk.
 
Die versie heet paused BP. Dat is niet nodig. Gewoon rustig laten zakken tot vlak boven je borst, en dan uitdrukken.
Dat korte stukje heeft geen enkele invloed, ook al is even aantikken niet erg.

Als je naar EMG onderzoek kijk dan is dat laatste stuk juist heel belangrijk voor de pectoralis. Hoe hoger je gaat des te meer de belasting naar armen/schouders verschuift.

OT: onderaan de beweging stoppen is prima als het onderste deel je zwakste deel van de ROM I maar ik zou dan eerder voor pin Pressers kiezen (zeker als je zonder spotter train of flink wat gewicht op de stang heb hangen)

Voor normale ontwikkeling is touch&go benadering prima.
 
Eerlijk gezegd kom je niet tot op je borst, maar meer naar onder. je moet je voorarm 90gr houden. Ligt ook aan de lengte van je arm, en soms raak je net onder je tepel. of je aantikt of net(dus vlak en niet 5cm of meer !!) Maakt niets uit, en verleg je niet naar je schouders. Dan voor je de BP niet correct uit, en heb je je elleboog vaak teveel naar buiten. Ook liggen de meeste mensen gewoon dood op de bank ipv aangespannen lats en je voeten niet goed geplaatst.
 
Eerlijk gezegd voel ik de borst pas bij de laatste centimeters. Ik heb ook wat om de stang gedaan in het midden van plm 1 cm dik. Als dat mijn borst raakt stoot ik weer uit. Maar ja, het is voor iedereen verschillend denk ik, sommigen voelen de borst nooit.
 
Back
Naar boven