Fitness Seller

Bench press vs dumbbell press. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

LiLDragon

Cool Novice
Lid geworden
30 dec 2012
Berichten
223
Waardering
5
Lengte
1m76
Massa
72kg
Vetpercentage
12%
Wat is volgens jullie de betere?
En verschilt dit ook nog voor julli met flat/incline?
Voordelen/nadelen?
 
Met een dumbbell press zullen de stabiliserende spiergroepen meer moeten werken, wat de reden is dat de meeste mensen met een dumbbell press niet het totaalgewicht halen waarmee ze bankdrukken. Het voordeel van dumbbell presses, als ik voor mezelf spreek, is dat de bewegingsvrijheid groter is, waardoor de kans op blessures van de rotator cuffs (in de schouders) kleiner is.

Voordeel van bankdrukken is dat je voor een hoger max gewicht kunt gaan, met alle gevolgen van dien. Kortweg gezegd bouw ik met banken sneller massa op dan met dumbbell presses.

Een oude fitness wiijsheid is 'variation is key', dus ik zou lekker kiezen voor een mix van beide. Hetzelfde geldt voor incline (waarmee je meer 't bovenkantje borst pakt) en vlak banken. Afwisselen!
 
Met een dumbbell press zullen de stabiliserende spiergroepen meer moeten werken, wat de reden is dat de meeste mensen met een dumbbell press niet het totaalgewicht halen waarmee ze bankdrukken. Het voordeel van dumbbell presses, als ik voor mezelf spreek, is dat de bewegingsvrijheid groter is, waardoor de kans op blessures van de rotator cuffs (in de schouders) kleiner is.

Voordeel van bankdrukken is dat je voor een hoger max gewicht kunt gaan, met alle gevolgen van dien. Kortweg gezegd bouw ik met banken sneller massa op dan met dumbbell presses.

Een oude fitness wiijsheid is 'variation is key', dus ik zou lekker kiezen voor een mix van beide. Hetzelfde geldt voor incline (waarmee je meer 't bovenkantje borst pakt) en vlak banken. Afwisselen!

Thanks voor je reactie!
 
Eigenlijk is de voornaamste reden dat je meer met bankdrukken pakt, dat er bij bankdrukken de 'uit elkaar trekkende' kracht is; dit is zegmaar de kracht die ontstaat doordat je de stang richting de uiteinden uit elkaar trekt en draagt voor zo'n 20% bij.
Het argument dat bankdrukken beter is omdat je zwaarder kan is te simpel gezegd omdat blijkt dat de borstspier zelf meer stimulatie ontvangt (ook afhankelijk van de grip) met de dumbbell press. Je triceps dragen immers bij aan de groter geproduceerde ABSOLUTE kracht, inclusief bovenstaande kracht. Belangrijk is: omdat beide oefeningen je borst (en triceps) net iets anders stimuleren, moet je ze allebei doen. En dan bedoel ik niet persé allebei in dezelfde workout, maar bijv. de ene maand dumbbells, en de andere maand stang
 
Stabilisatorspieren is onzin in mijn optiek. Bij dumbbells heb je het nadeel dat het omhoog brengen van het gewicht aan het begin van je set zwaarder is dan met de barbell, daardoor zijn dumbbells vermoeiender (dus zwaarder). Voordeel van dumbbells is de grotere ROM. En uiteraard is de grootste beperking in de meeste gyms het gewicht van de dummbells. Nadeel van de barbell is dat je schouders en triceps meer werk verrichten dan met dumbbells.

Voor incline/flat zie ik in veel gyms dat de bank in een veel te hoge hoek staat. In mijn gym rond de 45 graden, terwijl 30 eigenlijk de max is. Daarom doe ik altijd incline dumbbell press.

Zoals gezegd is afwisseling de sleutel. Als je dumbbells afwisselt met de barbell is het zo goed als onmogelijk dat je op één van beiden vastloopt, tenzij je voeding ruk is. Ik wissel altijd af wanneer ik merk dat de vooruitgang in één van beide stagneert.
 
Voor sommige mensen spreekt dumbbell press de borst beter aan, onder andere vanwege de wat grotere ROM. Bovendien is het makkelijker voor de schouders, want je zit niet vast aan de bar.

Vaak hoor je het argument dat barbell bench beter zou zijn omdat je meer gewicht kan gebruiken. Als je die redenering volgt zou een weight plated chest press machine nog beter moeten zijn, omdat je daar nog meer gewicht kan gebruiken. Dit is niet noodzakelijk waar. Een spier kan maar wat een spier kan, en met barbell kan je meer omdat je geen energie verliest doordat de spieren continu de dumbbells in bedwang moeten houden. Waarschijnlijk zie je daarom bij de EMG-studies dat er meer activiteit is bij dumbbells. Of dit dan ook de spieren beter traint, dat weet ik niet.
 
Prefereer Dumbbell press puur omdat ik met schouderprobs zit (wel bijna weg). Heb dan minder irritaties. Maar wat nu beter is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Voor incline/flat zie ik in veel gyms dat de bank in een veel te hoge hoek staat. In mijn gym rond de 45 graden, terwijl 30 eigenlijk de max is. Daarom doe ik altijd incline dumbbell press.

De ideale hoek voor bovenkant borst is onderzocht, hieruit kwam naar voren dat de ideale hoek op 45 graden is, dus die mensen zijn zo gek nog niet;)
 
De ideale hoek voor bovenkant borst is onderzocht, hieruit kwam naar voren dat de ideale hoek op 45 graden is, dus die mensen zijn zo gek nog niet;)

Die onderzoekers zijn bijdehande ecto's in witte stofjas. 180 graden onder de grond is de beste hoek
 
De ideale hoek voor bovenkant borst is onderzocht, hieruit kwam naar voren dat de ideale hoek op 45 graden is, dus die mensen zijn zo gek nog niet;)
Dan blijf jij lekker drukken op 45 graden, even goede vrienden. Er zijn namelijk ook zat studies die concluderen dat de ideale hoek tussen de 15 en 30 graden is, omdat de voorste schouderkop bij 45 graden de meeste arbeid verricht. I'll stick with 30 :mrgreen:.
 
Dan blijf jij lekker drukken op 45 graden, even goede vrienden. Er zijn namelijk ook zat studies die concluderen dat de ideale hoek tussen de 15 en 30 graden is, omdat de voorste schouderkop bij 45 graden de meeste arbeid verricht. I'll stick with 30 :mrgreen:.

dit.

En die gasten die er verstand van hebben, hebben waarschijnlijk nog nooit ijzer aangeraakt. Schijthekel aan al die onderzoekjes.
 
dit.

En die gasten die er verstand van hebben, hebben waarschijnlijk nog nooit ijzer aangeraakt. Schijthekel aan al die onderzoekjes.

dus jij denkt dat het betrouwbaarder is om het zelf proberen te ontdekken ipv een onderzoek door goed opgeleide professoren en vaak zelf krachttrainers met al hun apparatuur? alright...
 
dus jij denkt dat het betrouwbaarder is om het zelf proberen te ontdekken ipv een onderzoek door goed opgeleide professoren en vaak zelf krachttrainers met al hun apparatuur? alright...

Nope, wel door te luisteren naar de mensen die het al jaren doen.

Maar daar ging het topic niet over, laten we on topic blijven
 
dus jij denkt dat het betrouwbaarder is om het zelf proberen te ontdekken ipv een onderzoek door goed opgeleide professoren en vaak zelf krachttrainers met al hun apparatuur? alright...
denk dat voor de gemiddelde "gevorderde" uitproberen het beste werkt, ieder lichaam is anders en denk dat bij deze sport je eerder af kunt gaan waar je goed op gaat dan gelove wat beweerd word. anders zou iedere pro bber hetzelfde trainen.
los wat beter is voor je lichaam(bedoel blessure en alles wat er op lijkt)

ga persoonlijk voor de DB variant omdat ik met een barbell last krijg van schouders, kan ook mogelijk kome dat mijn techniek dan niet optimaal is
 
Zoals je ziet neemt de belasting voor het claviculaire deel van de borst wel toe naarmate de hoek stijler word, maar neemt de belasting van de voorkant schouder in grotere mate toe terwijl het verschil tussen 28gr en 44gr voor het claviculaire deel van de borst klein is. Vandaar dat gezegd wordt dat boven de 30gr het accent naar de voorkant schouder verschuift.



An electromyography analysis of 3 muscles surrounding the shoulder joint during the performance of a chest press exercise at several angles.
Trebs AA, Brandenburg JP, Pitney WA.


Source

Department of Kinesiology and Physical Education, Northern Illinois University, DeKalb, Illinois, USA.


Abstract

This study compared the activation of the clavicular head and the sternocostal head of the pectoralis major and the anterior deltoid when performing the bench press at several different angles.

Fifteen healthy male subjects participated in this study. Subjects performed the chest press exercise at 0 (flat bench), 28, 44, and 56 degrees above horizontal using 70% of their respective 1 repetition maximum for each angle.

Electromyographic activity was recorded during each repetition. Activation of the clavicular head of the pectoralis major was significantly greater at 44 degrees compared to 0 degrees (p = 0.010), at 56 degrees compared to 0 degrees (p = 0.013), and at 44 degrees compared to 28 degrees (p = 0.003). Activation of the sternocostal head of the pectoralis major was significantly greater at 0 degrees compared to 28 degrees (p = 0.013), at 0 degrees compared to 44 degrees (p = 0.018), at 0 degrees compared to 56 degrees (p = 0.001), at 28 degrees compared to 56 degrees (p = 0.003), and at 44 degrees compared to 56 degrees (p = 0.001). Activation of the anterior deltoid was significantly greater at 28 degrees compared to 0 degrees (p = 0.002), at 44 degrees compared to 0 degrees (p = 0.012), and at 56 degrees compared to 0 degrees (p = 0.014). To optimize recruiting the involved musculature, it would seem that performing both the flat and incline chest press exercises is necessary.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20512064
 
Zoals je ziet neemt de belasting voor het claviculaire deel van de borst wel toe naarmate de hoek stijler word, maar neemt de belasting van de voorkant schouder in grotere mate toe terwijl het verschil tussen 28gr en 44gr voor het claviculaire deel van de borst klein is. Vandaar dat gezegd wordt dat boven de 30gr het accent naar de voorkant schouder verschuift.



An electromyography analysis of 3 muscles surrounding the shoulder joint during the performance of a chest press exercise at several angles.
Trebs AA, Brandenburg JP, Pitney WA.


Source

Department of Kinesiology and Physical Education, Northern Illinois University, DeKalb, Illinois, USA.


Abstract

This study compared the activation of the clavicular head and the sternocostal head of the pectoralis major and the anterior deltoid when performing the bench press at several different angles.

Fifteen healthy male subjects participated in this study. Subjects performed the chest press exercise at 0 (flat bench), 28, 44, and 56 degrees above horizontal using 70% of their respective 1 repetition maximum for each angle.

Electromyographic activity was recorded during each repetition. Activation of the clavicular head of the pectoralis major was significantly greater at 44 degrees compared to 0 degrees (p = 0.010), at 56 degrees compared to 0 degrees (p = 0.013), and at 44 degrees compared to 28 degrees (p = 0.003). Activation of the sternocostal head of the pectoralis major was significantly greater at 0 degrees compared to 28 degrees (p = 0.013), at 0 degrees compared to 44 degrees (p = 0.018), at 0 degrees compared to 56 degrees (p = 0.001), at 28 degrees compared to 56 degrees (p = 0.003), and at 44 degrees compared to 56 degrees (p = 0.001). Activation of the anterior deltoid was significantly greater at 28 degrees compared to 0 degrees (p = 0.002), at 44 degrees compared to 0 degrees (p = 0.012), and at 56 degrees compared to 0 degrees (p = 0.014). To optimize recruiting the involved musculature, it would seem that performing both the flat and incline chest press exercises is necessary.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20512064

En wat lijkt jou beter? Dumbbells of barbell?
 
Het een is niet beter dan het ander. Afwisselen dus.

Zoekfunctie trouwens gebruikt? Dit onderwerp wordt hier heel vaak gepost.
 
Het een is niet beter dan het ander. Afwisselen dus.

Zoekfunctie trouwens gebruikt? Dit onderwerp wordt hier heel vaak gepost.

Ja , maar ik was niet opzoek naar een antwoord, vind het leuk om meningen te horen!
 
Ik druk evenveel met de dumbbellpress als de benchpress. Schijnbaar doe ik iets verkeerd dan.
 
Back
Naar boven