Fitness Seller

Bench press zonder hulp

Bezoekers in dit topic

michachael

Novice
Lid geworden
12 mrt 2019
Berichten
16
Waardering
4
Lengte
1m79
Massa
74kg
Hallo,

Ik train zonder spotter en bench press is een belangrijk onderdeel van mn schema.

Het probleem is dat ik de limieten niet volledig durf op te zoeken, uit vrees dat ik de bench press niet ga kunnen houden.

Smith machine is ook niet ideaal, maar daar zou je alleen wel sneller wat meer gewicht kunnen plaatsen.

Wat raden jullie aan? Zelf ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dat je thuis traint (hélemaal alleen) of zonder trainingspartner in de fitnesszaal?
Ik train ook zonder trainingspartner, en als ik na m'n eerste of tweede max-set voel dat de volgende setjes tot failure dreigen te gaan, spreek ik vriendelijk een van de mensen aan die net zelf tussen twee sets zitten om even te spotten.
Heeft tot nu toe nog nooit iemand gestoord.
 
Je hoeft niet elk setje tot falen te gaan. Kan zelfs averechts werken.
 
Geen klemmetjes erop kan je je gewichten eraf gooien.
 
Train je thuis? Dan een powerrack aanschaffen.
In de gym? Een spotter vragen.
Beiden niet eens noodzakelijk. Het is mij meerdere keren voorgekomen dat ik faal, de bar komt dan rustig op de borst te liggen en je rolt hem naar je bovenbenen en het probleem is opgelost. Je gaat niet dood, en raakt ook niet gewond. Het is natuurlijk wel een grappig moment in de gym en wie weet sta je de volgende dag op youtube.
 
Los van wat hierboven al als tips is gegeven (in squatrack met safety bars of in noodgevallen BB van je af rollen), kun je ook gewoon strikte reps hanteren en in noodgevallen 'cheaten'. Ikzelf druk vaak 5x5 zonder spotter en ga ook max. Als ik de laatste rep niet meer strikt haal, 'arc' (buig) ik mijn rug en cheat ik een beetje door mijn kont los van de bench te doen, waarbij ik meer kracht kan zetten. In een echt noodgeval zijn er altijd wel anderen in de gym die me uit kunnen helpen.
 
Aan je stats te zien kan je ook nog wel een tijdje vooruit met losse dumbels hier kan je makkelijker je grenzen opzoeken zonder spotter.
 
Waarom een schouder blessure, ik doe het zelf ook zo en heb nog nooit ergens last van gehad...
Ik weet natuurlijke niet welke gewichten jullie hanteren tijdens het bankdrukken, kan me best voorstellen dat het tot 60/70kg prima te doen is. Maar ik kan je vertellen dat het op ten duur niet heel fijn is voor je schouders als je 100kg bankdrukt, en je dan de gewichten eraf moet laten vallen.
 
Ik weet natuurlijke niet welke gewichten jullie hanteren tijdens het bankdrukken, kan me best voorstellen dat het tot 60/70kg prima te doen is. Maar ik kan je vertellen dat het op ten duur niet heel fijn is voor je schouders als je 100kg bankdrukt, en je dan de gewichten eraf moet laten vallen.

Je hoeft niks te laten vallen. Een zwaarder gewicht over je lijf laten rollen voelt wel klote, helemaal bij het heupbot is het pijnlijk.

Niet in paniek raken, de bar gewoon goed vast blijven houden aan beide kanten en rollen maar. Zie de pijn als straf voor het falen.
 
Je hoeft niks te laten vallen. Een zwaarder gewicht over je lijf laten rollen voelt wel klote, helemaal bij het heupbot is het pijnlijk.

Niet in paniek raken, de bar gewoon goed vast blijven houden aan beide kanten en rollen maar. Zie de pijn als straf voor het falen.
Klopt, dat zou ik in het ergste geval ook zo doen. Maar hier boven word geschreven dat je geen klemmetjes erop moet doen, en dan de gewichten eraf laten schuiven. Lijkt mij persoonlijk niet heel fijn voor de schouders en andere spieren omdat met hoge gewichten te gaan doen.
 
Klopt, dat zou ik in het ergste geval ook zo doen. Maar hier boven word geschreven dat je geen klemmetjes erop moet doen, en dan de gewichten eraf laten schuiven. Lijkt mij persoonlijk niet heel fijn voor de schouders en andere spieren omdat met hoge gewichten te gaan doen.

Snap ook niet waarom iemand dat zegt.
Als je in de gym je gewichten er af laat flikkeren ben je echt een staatsmongool, rolt straks een schijf tegen iemand aan die naast je bezig is.
In de gym/homegym kan je gewoon safety bars of een spotter gebruiken.

Verder hoef je praktisch nooit tot fail te gaan. Gewoon lekker tot RPE7-9 gaan.
 
Snap ook niet waarom iemand dat zegt.
Als je in de gym je gewichten er af laat flikkeren ben je echt een staatsmongool, rolt straks een schijf tegen iemand aan die naast je bezig is.
In de gym/homegym kan je gewoon safety bars of een spotter gebruiken.

Verder hoef je praktisch nooit tot fail te gaan. Gewoon lekker tot RPE7-9 gaan.
Precies, en tegenwoordig staat de spotter ook nog 10 reps mee te helpen nadat ze hem zelf niet meer omhoog krijgen. En dan pas hebben ze een voldaan gevoel op de bench.
 
Precies, en tegenwoordig staat de spotter ook nog 10 reps mee te helpen nadat ze hem zelf niet meer omhoog krijgen. En dan pas hebben ze een voldaan gevoel op de bench.
:roflol: hahaha true!
Kunnen ze combineren met een rugtraining. Deadlift en benchpress in 1.

Dus in de sportschool een spotter vragen, die niet je training overneemt, maar in kan springen als het nodig is om net even die extra reps te doen.
 
De bench in mijn sportschool heeft ook een soort van kleine safety bar onder de haakjes, is ff wennen omdat het door de hoogte niet heel rustig gaat dus de eerste keer dat het gebeurt lijkt het alsof je de stang op je hoofd gooit, maar je kan er dan wel gewoon onder vandaan en de bar leeghalen.
 
Ik weet natuurlijke niet welke gewichten jullie hanteren tijdens het bankdrukken, kan me best voorstellen dat het tot 60/70kg prima te doen is. Maar ik kan je vertellen dat het op ten duur niet heel fijn is voor je schouders als je 100kg bankdrukt, en je dan de gewichten eraf moet laten vallen.

Met hogere gewichten lukt dat bij mij ook, laatste keer dat het bij mij voor kwam was met 115, omdat de stang al op je borst ligt, hebben je schouders niet zo heel veel meer te verduren.
 
Precies, en tegenwoordig staat de spotter ook nog 10 reps mee te helpen nadat ze hem zelf niet meer omhoog krijgen. En dan pas hebben ze een voldaan gevoel op de bench.

Tegenwoordig???

:D
 
Back
Naar boven