AndroidHealthClinic

Gevonden Bench shirt: Titan maat 46

Bezoekers in dit topic

Rik76

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
7 okt 2014
Berichten
4.598
Waardering
3.013
Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in equipped powerlifting en zou mijn eerste stappen eens willen wagen in het equipped benchen.
Ik heb de kans gehad om eens enkele shirts te passen van vrienden en daaruit bleek een redelijk gebruikte Super Katana AS 46 me het meest te bevallen. Ik heb enkele grotere shirts geprobeerd maar dat was verre van ideaal.
Dus ik denk dat een Titan maat 46 redelijk goed zal zijn om mee te beginnen. Omdat ik een brede greep heb denk ik dat een AS me het beste zal liggen.
Het hoeft dus geen Super Katana te zijn. Een gewone Katana of eventueel een F6 kunnen me ook wel interesseren.
Als je er dus eentje in de kast hebt liggen die niet meer gebruikt wordt verneem ik dat graag.
 
Ondertussen ontdekt dat een Super Katana low cut in maat 46 nog wat te extreem voor me is. Dus die wordt het niet.
 

Super katana (low cut) is inderdaad geen "beginners shirt"...het kost behoorlijk moeite om de borst te touchen, daar tegenover staat dan wel weer dat je er meer uit kunt halen dan in menig ander shirt.
Bij Titan maken ze overigens het verschil met S/S en A/S ...een S/S (Straight Sleeves) is bedoelt voor bankdrukkers die nogal vrij vlak op de bank liggen, een AS (Angled Sleeves) is daarentegen bedoelt voor hen die archen.
Wellicht verstandig om met een F6 of een Fury eens te beginnen om te kijken of equipped bankdrukken je ueberhaupt ligt.
Of wellicht nog een "gewone" katana.
Je zult moeten experimenteren en bent dan ook aangewezen op hulp van anderen die er hopelijk ook wat verstand van hebben.
De borstplaat met een plantensproeier een beetje vochtig maken kan helpen om met de barbell de bost beter te touchen.
Dan het volgende in acht houden:
- kraag hoog is het touchen easier, kraag laag dan stremt het shirt meer
- mouwen naar binnen gedraaid (rechtsom) stremt het shirt meer, mouwen naar buiten gedraaid (linksom) is het touchen wederom easier.
Als het shirt minder stremt zal het ook minder helpen bij het uitdrukken.
Hoe strakker het zit hoe meer er men - met de nodige oefening - weet uit te halen, hoe groter echter ook het risico is om uit te bommen.
Ook het trainen met boards (als touching point) is zeer zeker aanbevelenswaardig.

Mag ik eerlijk zijn?
Ik zou tegenwoordig NIET meer aan equipped powerliften beginnen.
RAW powerliften is behoorlijk in de lift en de aantallen atleten die nog equipped doen powerliften worden beduidend minder.
Je bent aangewezen op een goed team als je equipped wilt powerliften en het is behoorlijk prijzig (powerlifting gear is duur).
Titan doet veel toppers sponsoreren en de mindere goden mogen dat uiteindelijk betalen.
Je zit meestal na een training onder de blauwe plekken, bloeduistortingen en striemen...ja, je zult door een bepaalde pijngrens heen moeten, want zo'n shirt knelt behoorlijk (vooral bij de oksel region en bovenarmen).
Je hebt lifters die veel uit hun equipment weten te halen (waarschijnlijk trainen ze er regelmatig in en hebben ze de betere en duurdere shirts) ik ken personen die 80-100kg uit een shirt halen...ik ken er ook die slechts 10-15kg uit een shirt halen.
Conclusie: meer nadelen dan voordelen.


Succes ermee!
 
Bedankt oor de input huggybear1968 .

Ik arch niet geweldig, maar lig zeker niet vlak op de bank. Ik heb met een super katana gemerkt dat ik zelf meer arch in een shirt dan raw. Een A/S shirt lijkt me dus wel geschikt voor mij.
Als ik geen defitg 2de hands shirt kan vinden dan was ik een F6 aan het overwegen. Maar een 2de hands katana of super katana heeft nu toch de voorkeur. Vooral omdat ik het eerst even wil uittesten en nog niet zeker ben of ik hier veel in wil investeren (zowel tijd als geld). Maar het equipped liften heeft me altijd wel geïnteresseerd. Ik zou het gewoon eens willen proberen. Ik ga het wel bij enkel bench houden.
Ik heb wel een team waar ik terecht kan om equipped te liften. Dus ik heb wel wat ondersteuning.
Van die paar keer dat ik een shirt aan heb gehad weet ik dat me die blauwe plekken en rooie strepen niet deren. De druk op mijn hoofd is een ander verhaal. Ik heb een dubbele kaak-operatie gehad en die druk voelt soms heel erg naar aan. Maar ik verwacht dat dit op termijn wel weg zal gaan. Ik stop iig als ik vind dat ik een grens bereikt heb waarbij ik me niet meer veilig ga voelen.

Mijn prioriteit gaat nog altijd op het classic powerlifting liggen. En dan bedoel ik de 3 lifts. :p
 
Een A/S (super)katana is dan inderdaad de betere keuze of een F6 eventueel.
2e hands is wel de vraag hoe intenstief is zo'n shirt alreeds gebruikt...zo'n shirt heeft maar een beperkte levensduur.
Maar een nieuw shirt is weer een flinke investering en als je er uiteindelijk niet mee verder gaat zie het dan ook maar weer kwijt te raken.

Wat de druk in je hoofd betreft...had ik nog niet vermeld...ik had altijd last van gesprongen adertjes in en onder mijn ogen...er komt dus behoorlijk wat druk bijkijken...wat vrij logisch is...je houdt immers bij het zakken je adem in en een shirt stremt behoorlijk.
Ik hoop voor je dat die druk op de kaak inderdaad zal nalaten.
Mooi dat je een team hebt wat je ondersteuning kan geven, dat is echt wel nodig.

Overigens ook geen verkeerd shirt waar ik veel ervaring mee heb is de Inzer X Rage...gebruiksvriendelijker dan een Titan Super Katana...alhoewel ik uit de Titan uiteindelijk meer wist te halen dan uit mijn Inzer.

Mooi dat je prioriteit ligt bij classic powerliften, zo is powerliften immers ooit ontstaan, als pure krachtsport en tegenhanger van het meer technische gewichtheffen.
Equipped powerliften heeft mijns inziens niet veel meer met pure krachtsport te maken...het is vooral een technisch verhaal...je moet het passende shirt hebben waaruit je - door veel oefening - het maximale uit weet te halen. Hou er overigens rekening mee dat als je equipped getraind hebt dit meer herstel vergt dan een rawtraining.
Je bent toch met een "overload" bezig geweest en daarnaast is het beduidend meer een belasting voor je spieren en gewrichten....dus koppie erbij houden zou ik zeggen ;)
 
2e hands is wel de vraag hoe intenstief is zo'n shirt alreeds gebruikt...zo'n shirt heeft maar een beperkte levensduur.
Maar een nieuw shirt is weer een flinke investering en als je er uiteindelijk niet mee verder gaat zie het dan ook maar weer kwijt te raken.
Voor degene waarvoor het nieuw ideaal was zal de levensduur misschien verlopen zijn. Maar voor degene die het 2de hands koopt en er goed mee kan benchen begint de levensduur pas. Of zie ik dat verkeerd?
Zo'n nieuw shirt is idd niet goedkoop. Vandaar ook dat ik een 2de hands zoek, totdat ik een beslissing heb genomen of ik er mee verder wil of niet.
 
Nee, dat zie je zeker niet verkeerd...zeker als je niet weet of je ermee verder wilt dan eerst eens beginnen te stoeien met een gebruikt shirt.
Het voordeel van een gebruikt shirt is dat het ook wat minder zal stremmen wat beter is als je pas begint.
Je moet dan wellicht alleen je verwachtingen wat je meer hoopt te drukken dan wat je raw drukt wat naar beneden bijstellen bij een gebruikt shirt.
Ik heb zelf ooit het geluk gehad dat ik een shirt van iemand kon overnemen (voor minder dan de helft van de nieuwprijs) die het shirt nieuw gekocht had en het bleek hem te ruim te zitten, waardoor het shirt nog in een absolute nieuwstaat was toen ik het overkocht.

Veel suc6 ermee!
 
Als ik er in het begin 30kg zou kunnen uithalen na wat oefenen ben ik al heel erg blij. Ik doe het initieel niet om serieuze prestaties neer te zetten. Het gaat me nu eerder om de ervaring eens mee te maken. Als het wat gaat lopen zal ik eens zien wat er echt mogelijk is.
 
Succes! :flexbiceps:
 
Back
Naar boven