AndroidHealthClinic

benchMarrrrrrrrc: De Brabantse 'r' eerlijk verklaard (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

El Comandante

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2003
Berichten
20.935
Waardering
13
Zojuist een taalkundig onderlegd persoon gesproken die hetvolgende mededeelde:

In Brabant spreken ze een dialect dat flirt met het Frans. Met andere woorden: Frankrijk en de Franse taal hebben in het verleden een enorm stempel gedrukt op de noordelijke gebieden buiten de grenzen, tot in het Koninkrijk der Nederlanden toe. Dat is ook niet verwonderlijk want het taalgebied van het Frans kent zogenaamde 'uitlopers' die strekken tot óver de grenzen. Zo worden bepaalde termen overgenomen in de buitenste gebieden en in de middengebieden worden tongvallen licht overgenomen. Brabant behoort tot een taalkundig uitloopgebied van het Frans met als voorliggers Wallonie (Frans met eigenzinnige aanpassingen) en Vlaanderen (semi-Frans t/m Nederlands met Franse tongval).

Deze 'Franse tongval' is merkbaar in de letter 'r'.

Men neme het werkwoord 'partir' (verlaten in het Frans).
Als je het woord correct uitspreekt en vervolgens het woord in het Nederlands uitspreekt en dán in het Brabants valt één ding meteen op: De Franse uitspraak is identiek aan de Brabantse en de Nederlandse uitspraak staat daar apart van.

Vandaar dus de typische 'r' in het Brabants, die dus niet rolt zoals ie 'moet' zijn in het Nederlands maar een flirt is met de Franse taal.
 
wat is er mis met het flirten met een franse?? ;)

Klopt wel inderdaad... maar daar heeft Limburg ook last van maar dan komt het Duits erook nog bij.

Haarlem is de enige stad waar nog echt ABN gepraat wordt!!
 
Omdat die van ons beter klinkt
 
ik zou wel willen flirten met een française,,,vooral als ze Alizée heet:D
 
Haha dbc, volgens mij ben je zo langzamerhand echt een fascinatie voor Brabant aan het opbouwen. Wanneer kom je er ook daadwerkelijk wonen? :p
 
Peoples zei:
wat is er mis met het flirten met een franse?? ;)

Niks mis met taalkundig flirten met andere talen maar het bewijst wel dat het géén origineel correct Nederlands is, zoals veel Brabo's beweren.


Wat wonen in Brabant betreft zou het mijn korte lontje erg goed doen.
Het respect waarmee men communiceert en de tijd die men neemt voor een ander is een voorbeeld voor elders.







Maar dat neemt niet weg dat hun taaltje zuigt
 
Nog 1 negatief topic over Brabant en ik ga stappen ondernemen!!! :cool:
 
Was bij iedereen toch wel bekend?
 
Mr. B.I.G. zei:
Nog 1 negatief topic over Brabant en ik ga stappen ondernemen!!! :cool:

Je mag dan wel traps zo groot hebben dat ik erop kan meevliegen maar lezen kun je niet Brabants B.i.g.getje :D :roflol:

Er staat een verschil verklaard. Niks negatiefs dus alleen eh,..heu, stukje achtergrondgeschiedenis? :D
 
:roflol: Whhahaha, nou voor deze ene keer dan nog!

Maar komt er nog iets, dan ontvoer ik Hertje en krijg je pas terug als je me lekker p..... uhhh bedoel met een hoop losgeld komt!!! :D
 
Ja het schijnt idd, maar dat is weer aan de andere kant van brabant, daar hoor ik liever ook niet bij!!! ;) :D
 
Mr. B.I.G. zei:
Ja het schijnt idd, maar dat is weer aan de andere kant van brabant, daar hoor ik liever ook niet bij!!! ;) :D

Kijkijk, de onderlinge verdeeldheid slaat al toe :cool:
 
Ja ja, lekker stoken :D
 
boeie, brabant en belgië beginnen allen met een b.

kan toch geen toeval zijn?
 
Brabant bij Vlaanderen, Wallonië bij Frankrijk, probleem opgelost. :cool:
 
Samu zei:
Brabant bij Vlaanderen, Wallonië bij Frankrijk, probleem opgelost. :cool:

Ik stem vóórrr!

En dan kan Duitsland dat deel van LKimburg meteen meenemen dat half Duuts proat.
 
Peoples zei:
Haarlem is de enige stad waar nog echt ABN gepraat wordt!!

Ik praat toch echt plat amsterdams :p
 
Back
Naar boven