XXL Nutrition

benchpress !!!STUCK!!!

Bezoekers in dit topic

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 feb 2003
Berichten
2.026
Waardering
5
STUCK.. Ken je dat wel eens? Dat moment waar je volledig blijft hangen bij een bepaald gewicht. Gebeurd dat dan nog eens bij de benchpress, dan ben je helemaal gezien.. Ik weet het.. Misschien ben ik niet genuanceerd bezig. Het is voor elke serieuze BB'er vreselijk om bij eender welke spiergroep te blijven hangen. De vreselijkheidsfactor van achteruitgang en stagnatie bij een welbepaalde spiergroep is dus een persoonlijke relatieve aangelegenheid, maar ja.. We weten allemaal dat het "DE" benchpress is en dat het de meest algemeen verheven oefening is, die er voor bodybuilders maar kan zijn.. Blijf je bij de benchpress hangen, dan is dat meestal een ramp.

Waar wil ik naartoe gaan? Wel, dat komt zodadelijk.. Eigenlijk nu.. Ik ben momenteel zwak bezig met mn benchpress.. Ik sta al een tijdje vast en mn vooruitgang is niet bepaald fantastisch.. De details hou ik natuurlijk voor mezelf.. Ik denk ook dat ik de reden achterhaald heb waarom ik zo blijf hangen. Ik ben namelijk 2 jaar geleden volledig gestopt met rugoefeningen te doen, vooral de lats.. Ik weet het!! vreselijk nietwaar!!?? Welke dingen borrelen er nu momenteel tussen je oren niet allemaal op?? "Hoe dom!!" Daar ben ik sinds kort ook achter gekomen.. Iemand op de sportschool vertelde me nog "Je kan niet bankdrukken zonder sterke lats." Het artikel van Spike heeft dat ook nog eens bevestigd..

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4079

Morgen maandag, begin ik met mn schade-inhaling.. Rows rows en nog es rows..

Wie heeft er nog wel es zo'n cruciale "fout" meegemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Ik bench al 10 jaar niet meer en toch klaagt men in m'n thread dat m'n borsten niet in verhouding staat tot de rest van mijn lichaam!
Wat ik wil zeggen is dat benchen niet noodzakelijk is voor spiergroei, vervang het eens door dumbbell press en doe om de ene week eens wat bench press als je het zonodig moet doen.

Suc6 iig
 
Ben het met BOS eens. Ik ben ook van het benchen overgestapt naar de dumbbell press ( zowel vlak als incline ). Wil dat de komende 8 weken blijven doen, daarna es kijken wat voor effect het heeft op B.Press.
 
je rug is nou eenmaal zeer belangrijk voor oa je houding. Oftewel: ga er weer aan werken (rustig opbouwen)

De dumbbell press van BOS kan ik je zeker aanbevelen, ik heb zelf met behulp daarvan de bench press ook meerdere malen kunnen verhogen. Daarbij is het ook goed voor je stabilisatie
 
Zal binne enkel maanden verslag uitbrengen.. Als mn bench nu stijgt.. Weet ik dat het aan mn lats lag.. Mn triceps zijn ok en mn borsten ook.. Ik train ook met dumbbells, dus moet het wel aan de lats liggen.. Oftewel aan de massa, maar daar zijn we momenteel volop mee bezig ;)
 
[Link niet meer beschikbaar]
misschien heb je wat aan dit schema op bovenstaande link...
 
Originally posted by ErEf
[Link niet meer beschikbaar]
misschien heb je wat aan dit schema op bovenstaande link...

Dankje,

Maar pfff.. Die workout lijkt me wat kort. Momenteel doe ik 2 sets benchpress met 10-8-6 reps, en daarna nog 2 oefeningen
Flyes (1 set 10-8-6reps) en crossover (1 set 10-8-6 reps)..
 
Geloof me, die workout is lang zat.

Ik heb het een paar jaar geleden gedaan. Ik zat toen een tijd vast op 195 en ben met dat schema naar de 205 gegaan
 
Originally posted by 3XL
Geloof me, die workout is lang zat.

Ik heb het een paar jaar geleden gedaan. Ik zat toen een tijd vast op 195 en ben met dat schema naar de 205 gegaan

Monday
Chest
Bench Press (Workouts #1, 3, 5, 7, 9, 11, 13)
Dumbbell Bench Press—3 sets of 8 reps
Shoulders
Dumbbell Side Raise—3 sets of 8 reps

Triceps
Lying Triceps Extension—3 sets of 8 reps

Slechts 2 oefeningen per training?? Die workouts 1, 3, 5, 7 ...enz
Hoe moet ik dat interpreteren.. Zijn dat de reps??

De dumbbell Bench press is 3x8 reps, dus 24 reps??
 
Lijkt me meer op een beginnersschema???
 
Laatst bewerkt:
Beginnersschema ????

Ik denk dat je het hele verhaal dan nog maar een keer door moet lezen, want als je zo'n soort schema aan een beginner zou geven heb je nog niet echt veel verstand van krachttraining
 
een beginner geef je meestal 3x15 sets, en geen sets met 8 reps. daarbij zijn de triceps oefeningen voor beginners op een toestel, en niet met dumbbells.

Een beginner laat je ook niet zo'n reeks borstoefeningen achterelkaar doen (wil je hem niet met blessures de fitnessruimte uit laten lopen...)
 
Originally posted by 3XL
Beginnersschema ????

Ik denk dat je het hele verhaal dan nog maar een keer door moet lezen, want als je zo'n soort schema aan een beginner zou geven heb je nog niet echt veel verstand van krachttraining

Akkoord, wie zo'n schema aan n beginner zou voorschotelen is gek.. Maar 2x per week je spieren trainen + 3 spiergroepen per dag?? Lijkt mij heel hard beginnen lijken op mijn eerste schema...
Voor de rest zijn de reps wel heel apart, en zeker niet aan te raden voor een echte newbie..
 
Originally posted by Scighera
een beginner geef je meestal 3x15 sets, en geen sets met 8 reps. daarbij zijn de triceps oefeningen voor beginners op een toestel, en niet met dumbbells.

Een beginner laat je ook niet zo'n reeks borstoefeningen achterelkaar doen (wil je hem niet met blessures de fitnessruimte uit laten lopen...)


Oja is dat allemaal zo? Dat je de echte beginners hogere reps laat doen ben ik het met je eens. Maar waarom zou je een beginner geen triceps oefeningen met een dumbbell laten doen? ?.
En waarom niet meer borst oefeningen na elkaar (bv bankdrukken + flyes)? ?
 
-eerst de beweging onder de knie krijgen dmv een toestel
-een newbie/spieren van een newbie zijn waarschijnlijk nog niet veel gewend. als je hem 6-9 sets borst achter elkaar laat doen kan hij waarschijnlijk geen pap meer zeggen. Laat hem dus eerst wennen.

Dit laatste is dus niet het geval wanneer de persoon aangeeft meerdere dagen per week te trainen, en je het schema dus gaat opsplitsen
 
Originally posted by Scighera
.... eerst de beweging onder de knie krijgen dmv een toestel ....

Juist met een toestel krijg je de beweging niet onder de knie.

Losse dumbbells om de techniek meester te worden zijn essentieel.

Groet Smalluser :thumb:
 
Originally posted by Scighera
-eerst de beweging onder de knie krijgen dmv een toestel
-een newbie/spieren van een newbie zijn waarschijnlijk nog niet veel gewend. als je hem 6-9 sets borst achter elkaar laat doen kan hij waarschijnlijk geen pap meer zeggen. Laat hem dus eerst wennen.

Dit laatste is dus niet het geval wanneer de persoon aangeeft meerdere dagen per week te trainen, en je het schema dus gaat opsplitsen

Al eerder gepost.

Dit is het domste wat je kan doen

Nieuweling moeten gelijk vanaf de eerste dag wennen aan het trainen met losse gewichten, zei het met aangepaste intensiteit en reps !!!
Op deze manier leer het lichaam de stabilisatoren te gebruiken en ontwikkelen.

Als je iemand een oefening laat leren op een machine, dan zal deze machien het werk van de stabilisatoren overnemen, wat na overgang naar losse gewichten geheid blessures opleverd omdat het lichaam niet geleerd heet alle spieren te gebruiken bij zwaardere gewichten


Waarom zou je een newbe 3 oefeningen of meer per oefening laten doen.
Als je hem 2 oefeningen geeft van ieder 2 sets komt de totale workload niet boven de 4 sets wat zelf voor de newste newbe nog niet veel is.
 
Originally posted by 3XL


Al eerder gepost.

Dit is het domste wat je kan doen

Nieuweling moeten gelijk vanaf de eerste dag wennen aan het trainen met losse gewichten, zei het met aangepaste intensiteit en reps !!!
Op deze manier leer het lichaam de stabilisatoren te gebruiken en ontwikkelen.

Als je iemand een oefening laat leren op een machine, dan zal deze machien het werk van de stabilisatoren overnemen, wat na overgang naar losse gewichten geheid blessures opleverd omdat het lichaam niet geleerd heet alle spieren te gebruiken bij zwaardere gewichten


Waarom zou je een newbe 3 oefeningen of meer per oefening laten doen.
Als je hem 2 oefeningen geeft van ieder 2 sets komt de totale workload niet boven de 4 sets wat zelf voor de newste newbe nog niet veel is.

Ok, je hebt me overtuigd :thumbs:
 
Originally posted by 3XL


Al eerder gepost.

Dit is het domste wat je kan doen

Nieuweling moeten gelijk vanaf de eerste dag wennen aan het trainen met losse gewichten, zei het met aangepaste intensiteit en reps !!!
Op deze manier leer het lichaam de stabilisatoren te gebruiken en ontwikkelen.

Als je iemand een oefening laat leren op een machine, dan zal deze machien het werk van de stabilisatoren overnemen, wat na overgang naar losse gewichten geheid blessures opleverd omdat het lichaam niet geleerd heet alle spieren te gebruiken bij zwaardere gewichten

Waarom zou je een newbe 3 oefeningen of meer per oefening laten doen.
Als je hem 2 oefeningen geeft van ieder 2 sets komt de totale workload niet boven de 4 sets wat zelf voor de newste newbe nog niet veel is.

Als je dat baseerd op jarenlange ervaring en wetenschappelijke kennis kan ik je alleen maar gelijk geven. Doch zou IK er willen aan toe voegen dat gewenning aan de fitness zelf nodig is.. Laat een newbie alle oefeningen uitproberen, vooral eerst de vaste toestellen.. Je moet door de ogen van een newbie kijken. Weet jij nog wat je dacht toen je voor het eerst in de fitness kwam?? Het laatste wat je wil is tussen de brede mannen staan in het gewichtenhoekje, geloof me.. Maar ik begrijp wat je bedoel, je moet van beide kanten water bij de wijn doen. Het is zo dat newbies, na gewenning aan de fitness in zn geheel, zo snel mogelijk met losse gewichten moeten leren trainen..
 
Dat verhaal dat je het best met toestellen kan beginnen is gewoon verzonnen door de sportscholen zelf!

Als ze iemand laten bankdrukken, squaten of deadliften, dan moeten ze ook voor toezicht zorgen.

Als ze iemand op een toestel zetten kunnen ze tussendoor iemand anders "begleiden" (als je het zo mag noemen).
Het "roep me maar als je klaar bent" pricipe. Vervolgens word dan iemand naar het volgende app. gestuurd waarna alles weer van vooraf aan begint.

Komt nog bij dat er best wel een groot aantal van die "begleiders" gewoon zelf niet weten hoe je moet squaten of deadliften.

En wat versta jij onder "gewenning" ?
 
Back
Naar boven