MuscleMeat

Benchpress vraag (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

hoje13

Novice
Lid geworden
28 mei 2020
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
70kg
Vetpercentage
14%
hallo

ik train nu al paar maand maar vraag me af of mijn schema ivm benchpress oke is, maw ik denk dat ik er dus mss wat meer kan uithalen

NOTE: ik train incline en thuis (dus zonder spotter)

ik train chest met schouders mr ga gwn mn bench reps -/kg hier zette

ik begin met
1x 15 45kg
dan 1x 12 55kg
dan 1x 10 64 kg
en dan als 'max' doe ik 3x5 72kg

mijn vraag is, verspil ik teveel tijd/kracht aan die eerste sets/reps zodat ik mss potentieel meer kan benchen op mijn max?
mss rookie vraag maar doe dit nog niet zo lang

alvast bedankt voor de antw
 
Als het doel is om zo sterk mogelijk te worden, dan ja. Je kan beter die 3x5 eerst doen (na een warmup) en daarna die extra sets doen van 10-15 reps. Of een aparte bench dag met de focus op kracht en een aparte dag waarin je een berg volume draait voor gainz.
 
Reps van 15 / 12 en 10 zijn niet voor kracht .. 5 x 5 of 3 x 5 wel ..

Kijk eens naar StrongLifts 5x5 of Madcow schema’s kwa opbouw
 
Als het doel is om zo sterk mogelijk te worden, dan ja. Je kan beter die 3x5 eerst doen (na een warmup) en daarna die extra sets doen van 10-15 reps. Of een aparte bench dag met de focus op kracht en een aparte dag waarin je een berg volume draait voor gainz.
die extra sets van 10-15reps dan tussen de 55-70 bv?
thx voor je antw btw
 
Reps van 15 / 12 en 10 zijn niet voor kracht .. 5 x 5 of 3 x 5 wel ..

Kijk eens naar StrongLifts 5x5 of Madcow schema’s kwa opbouw
oke, maar heb het gevoel dat ik er eerst wel wat moet inkomen, als ik meteen met mijn max begin weet ik niet of het zal lukken maar zal eens proberen, jammer dat ik geen spotter heb dus kan nooit echt 100% geve
je zou dan bvv 5x5 72kg aanraden?
 
Je warm up setje doe je met aanzienlijk minder gewicht dat je werk gewicht ..

Als je Max nu 72,5 is zou ik warming up doen op 40 / 50 , en dan bij 5x5 60 of 65 , volgende training doe je bij je werksets 2,5 kg bij dus 5x5 67,5 kg

als je 5x5 SL volgt begin je na week 4 met het verbreken van je Max Pr

werk volgens een lineair opbouwend programma , in het begin denk je oef dat is licht maar na 4 weken zie je vooruitgang ..
 
Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Zeg dat je 3x5@70kg op het programma hebt staan met wat extra backoff sets. Dan zien je sets/reps er ongeveer zo uit:

10-20x lege bar
5x40kg
3x50kg
1x60kg
3x5 70kg
2 sets van 8-15 reps met +/- 50kg

Maar iedereen zijn warmup ziet er iets anders uit. Doe wat je nodig hebt.
 
Reps van 15 / 12 en 10 zijn niet voor kracht .. 5 x 5 of 3 x 5 wel ..

Kijk eens naar StrongLifts 5x5 of Madcow schema’s kwa opbouw
oke, maar heb het gevoel dat ik er eerst wel wat moet inkomen, als ik meteen met mijn max begin weet ik niet of het zal lukken maar zal eens proberen, jammer dat ik geen spotter heb dus kan nooit echt 100% geve
je zou dan bvv 5x5 72kg aanraden?
 
Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Zeg dat je 3x5@70kg op het programma hebt staan met wat extra backoff sets. Dan zien je sets/reps er ongeveer zo uit:

10-20x lege bar
5x40kg
3x50kg
1x60kg
3x5 70kg
2 sets van 8-15 reps met +/- 50kg

Maar iedereen zijn warmup ziet er iets anders uit. Doe wat je nodig hebt.
thanks voor het advies
 
Je warm up setje doe je met aanzienlijk minder gewicht dat je werk gewicht ..

Als je Max nu 72,5 is zou ik warming up doen op 40 / 50 , en dan bij 5x5 60 of 65 , volgende training doe je bij je werksets 2,5 kg bij dus 5x5 67,5 kg

als je 5x5 SL volgt begin je na week 4 met het verbreken van je Max Pr

werk volgens een lineair opbouwend programma , in het begin denk je oef dat is licht maar na 4 weken zie je vooruitgang ..
nice, will give it a try, thanks
 
Als je echt bench only wilt doen zijn daar prachtige schema's voor.
Maar hoe je er nu voor staat qua stats zou ik gewoon heel je lichaam doen, compound dominant schema zoals starting strenght/ 5x5 / 5/3/1 (love 5/3/1)
 
Als je echt bench only wilt doen zijn daar prachtige schema's voor.
Maar hoe je er nu voor staat qua stats zou ik gewoon heel je lichaam doen, compound dominant schema zoals starting strenght/ 5x5 / 5/3/1 (love 5/3/1)
5x5 dan met bv 70kg
en wat bedoel je met 5/3/1 (ben echt noob, apologies)
 
 
Back
Naar boven