XXL Nutrition

Benchpresslog from lazy huggybear (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

2023 bestaat de WDFPF overigens liefst 35 (!) jaar en is daarmee de op één na oudste internationale powerlifting federatie die nog steeds bestaat 👍
De WDFPF was de eerste federatie die zowel equipped als unequipped wedstrijden internationaal deed aanbieden.
De WDFPF was de eerste federatie die naast het powerlifting ook single lifting wedstrijden internationaal deed aanbieden.
De WDFPF is nog steeds de enige federatie die een nul-tolerantiebeleid hanteerd bij
geconstateerde dopingpraktijken.

DFPFNL bestaat in 2023 inmiddels ook 5 jaar en ik ben trots dat ik aan de wieg van de oprichting heb mogen staan en beschouw deze NL tak van de WDFPF als mijn "kindje". We groeien traag maar gestaag en we doen het best goed getuige het feit dat we diverse internationale kampioenen hebben waarvan diverse ook internationale records op naam hebben staan! 👍💪

Of je nu equipped, unequipped of hybride lifter (die beide doet) bent, aan powerlifting of singlelifting de voorkeur geeft en last but not at least op eigen kracht traind...bij ons zit je dan op de juiste plek! 👍👊
 
Laatst bewerkt:
Bartje is niet de Hijskraan René. De hijskraan is Teun Moors. Vraag maar aan Bart zelf.

Veel sterkte in je privé sfeer.
Groetjes,
Dominique
 
Ik vond 330kg wat Bart laatst bij ons op het NK powerlifting tilde volgens powerliftingregels anders wel "hijskraanwaardig" 💪...Teun Moors is overigens ook een uitzonderlijk sterke deadlifter. Ik vind 300+ sowieso uitzonderlijk sterk bij het deadliften, je vindt niet in elke sportschool op de hoek iemand die dat volgens powerliftingregels (geen straps) tild, toch?
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 25/11 gestart met een "RESET"
Ik ben verzot op simpele no-nonsens basic programma zoals 5x5 across (5 worksets van 5 reps met hetzelfde gewicht). Deze manier van 5x5 is ook de meest pittige, maar geeft mij ook verreweg de meeste voldoening.
Ik ben benieuwd waar het schip deze keer gaat stranden. Begonnen op 70% van mijn 1RM met 130kg, dat zit er altijd wel in 😊
(Een veel voorkomende fout bij 5x5 is dat men te zwaar start. En dan loopt men heel snel tegen een plateau aan. Als je ermee begint luister dan eens voor de afwisseling niet naar je ego, maar naar je gezond verstand 😉)

 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 25/11 gestart met een "RESET"
Ik ben verzot op simpele no-nonsens basic programma zoals 5x5 across (5 worksets van 5 reps met hetzelfde gewicht). Deze manier van 5x5 is ook de meest pittige, maar geeft mij ook verreweg de meeste voldoening.
Ik ben benieuwd waar het schip deze keer gaat stranden. Begonnen op 70% van mijn 1RM met 130kg, dat zit er altijd wel in 😊
(Een veel voorkomende fout bij 5x5 is dat men te zwaar start. En dan loopt men heel snel tegen een plateau aan. Als je ermee begint luister dan eens voor de afwisseling niet naar je ego, maar naar je gezond verstand 😉)


Die 135 KG ziet er als warming up uit. Knap hoor :D
 
Die 135 KG ziet er als warming up uit. Knap hoor :D
130 😉...thanks. Het is ook de bedoeling dat als je begint het vrij licht gaat. Als het begin reeds moeizaam gaat is het einde nooit ver weg, toch? Mijn top was 5x5x160 als 40 plusser...maar eenmaal de 50 gepasseerd heb ik dat helaas niet meer kunnen evenaren. Ik hoop op 5x5x145 uit te komen. 5x5x150 heb ik ook als 50 plusser gedrukt, maar slechts incidenteel, vanzelfsprekend druk ik dat niet. Waarschijnlijk zou het beter zijn om 3x5 te doen in mijn geval, maar ik vind 5x5 veel te leuk om het niet te doen. Het is als een oude liefde die je maar moeilijk kunt loslaten, en zelfs als je beseft dat het niet meer ideaal/optimaal is er altijd weer graag naar terug keert en je het gevoel van "thuis komen" ervaart 🤭
 
Heb mijn log nog eens nagelezen...5x5x150 heb ik als 50 plusser regelmatig gedrukt, maar het koste meer moeite dan toen ik 40 plusser was. De tand des tijds knaagt helaas 😉. Ik heb ook moeite met een reset, zou het liefste elke training wel 5x5x150 willen doen 🤭...maar ik merk ook dat ik begin te stagneren als ik te lang boven 80% van mijn 1 RM train...na een X-aantal weken is er zelfs sprake van degeneratie en ben ik mezelf aan het slopen en krijg ik zeurderige pijntjes in schouder en ellebooggewrichten. Ja, ook ik luister veel liever naar mijn ego dan naar mijn gezond verstand 🤭

Andy Baker (starting strenght coach) schrijft in zijn boek dat dat speciaal voor lifters boven de 40 bedoelt is (The Barbell Prescription, Strenght Training for Life after 40):
Master lifters needs frequent break from very hard training.
Masters are intensity-depent. They will detrain very quicklywhen intensity is reduced.
Masters are volume-sensitive, they will not benefit from very high volume work, or volume work at a high percentage of 1RM
Masters need require consercative progession in load, addition of weight must be judicious and patient.

Ik concludeer daaruit dat ik 5x5 niet moet forceren met zware gewichten en ook regelmatig een reset moet doen, echter niet lager dan 70% van mijn 1RM. Dat ik niet elke week het gewicht met 2.5-5kg moet willen verhogen. Ik kies hier bewust voor microloading (elke training slechts 1kg meer). Op het moment dat 5x5 met hetzelfde gewicht niet meer lukt stap ik over naar double progression methode (eerst volume verhogen, dan pas intensiteit)
Bijvoorbeeld (sets x reps x kg)
5x3x145, 5x4x145 en 5x5x145 (elke week per set 1 rep meer) OF
3x5x145, 4x5x145 en 5x5x145, elke week 1 set meer.
 
5 setjes van 5 reps moet je ook niet op 80% doen op onze leeftijd. als je 150kg 5x5 wil doen, wat is dan je 1RM ?
zoals ik al eerder schreef bouw ik steeds op, en doe ik niet alleen maar 5x5. maar ik train ook meer en anders dan alleen BP gericht.
 
5 setjes van 5 reps moet je ook niet op 80% doen op onze leeftijd. als je 150kg 5x5 wil doen, wat is dan je 1RM ?
zoals ik al eerder schreef bouw ik steeds op, en doe ik niet alleen maar 5x5. maar ik train ook meer en anders dan alleen BP gericht.
een betrouwbare calculatie is x1,2, dus alleen bij 5x5
 
Het klopt dat een betrouwbare calculatie voor het bepalen van je 1 RM is dat je met het gewicht waarmee je 5x5 kunt dat gewicht kunt vermenigvuldigen met 1.2. Voorbeeld, 5x5x100 kom je uit op 1x120. In mijn geval kwam ik zelfs uit op een factor van 1.25. Met 5x5x160 drukte ik destijds 200kg en 5x5x150 was goed voor 185kg. 185 is ook het gewicht wat ik dit jaar in mei op het WK wist te drukken.

Ik doe idd bench-only en dat scheelt heel veel. Als ik bijvoorbeeld eerst zou moeten kniebuigen dan zou ik voor het bankdrukken veel minder energie hebben.

I.p.v. om na het bankdrukken assist oefeningen te gaan doen en minder worksets bij het bankdrukken te doen, kies ik ervoor om geen assist te doen en al mijn energie in 5 worksets bij het bankdrukken te geven...dan kom ik met 5x5 meestal ergens tusssen 80-85% van mijn 1RM uit.
Het enige wat ik verder nog doe is seated band rows, om de antagonisten (tegengestelde spiergroepen) te trainen en bandpull aparts.

In de ruim 35 jaar dat ik train heb ik perspoonlijk ervaren dat ik sterker word in het bankdrukken door te bankdrukken. Varianten hierop zoals gehanteerd zoals bijvoorbeeld bij een "conjugate methode" waarbij je de hoofdoefening afwisselt ben ik nooit meer door gaan drukken. Integendeel. Ik ging vooruit door me te focussen op de competition style...train like you compete heeft altijd goed voor mij gewerkt.

Naar een wedstrijd toe hanteer ik graag een methode waarbij ik in blokken van fives, triples & singles train of een reprotatie methode zoals 5-3-1 ( cycles van een week 5x5, 2e week 5x3 en 3e week 5x1) Of nog simpeler...een intensiteits dag met singles (5x1) en een volume dag met fives (3-5×5)...singles en fives heb ik ook altijd als een uitstekende combo voor maximaalkracht ervaren.

Douglas Hepburn (de eerste die in de jaren 50 225kg raw drukte) introduceerde in de jaren 50 de methode waarin hij eerst 5 singles drukte (begon op 90%) en aansluitend 5x5 deed (begon op 70%). Hij sliep zo'n 10 uur per dag en at zo'n 10.000kcal per dag, maar voor de meeste sportes is dit in 1 workout teveel van het goede, vandaar dat men dat later is gaan opsplitsen.
 
Laatst bewerkt:
Waar is mijn filmpje
 
Waar is mijn filmpje
Ik dacht al: waar blijft Henk? 😉
Ik ben je niet vergeten...het moet passen in mijn trainingen. Je hebt dat nog te goedvan me...uitstel is geen afstel in deze 😊
 
Ik zit ook met 5x5 op 145kg René, maar de 4e en 5e set haal ik de laatste 2 reps net aan.
Ik train sowieso ook mijn schouders en triceps, maar qua kracht is het op onze leeftijd(merk ik) wel over met stijgen.
 
Ik zit ook met 5x5 op 145kg René, maar de 4e en 5e set haal ik de laatste 2 reps net aan.
Ik train sowieso ook mijn schouders en triceps, maar qua kracht is het op onze leeftijd(merk ik) wel over met stijgen.
Ik merk dat ook hoor, dat is dus zeer herkenbaar...de eerste 3 sets gaan nog wel...set 4 en zeker 5 gaan vanaf een bepaald gewicht moeizaam. Ik neem dan bewust langer pauze tussen de sets. Vooral het herstelvermogen heeft nagelaten en als ik meer dan een X -aantal weken boven 90% train merk dat ik stagneer. Tussen 70-85% werkt momenteel het beste en incidenteel boven de 90% waarbij ik in training bewust geen maxouts doe.
 
We horen bij de ouderen René. ik merk exact hetzelfde :heart:
 
We horen bij de ouderen René. ik merk exact hetzelfde

:heart:
Ik probeer mezelf wijs te maken dat leeftijd slechts een getal is 🤭...maar als je alreeds diverse decennia doet trainen en de 50 gepasseerd bent merk je heus dat het allemaal wat moeizamer gaat en zeker minder snel, en dat hier en daar wat begint te piepen en te kraken 😉 en je je noodgedwongen ook op blessurepreventie moet focussen. Heel blijven wordt steeds belangrijker daar een blessure een veel grotere impact zal hebben dan in jongere jaren, toch?
 
Als aanvulling...als blessurepreventie beschouw ik een warming up van wezenlijk belang. Ik begin derhalve altijd met de LEGE HALTER bij het bankdrukken. Van tevoren doe ik paar sets band pull apart met een licht bandje en last but not at least smeer ik me voor en na het trainen met respectievelijk warming up en coolingdown gel van de action in (vrij goedkoope gel, maar doet wat ie moet doen) 👍
1669559467844.png
 
Back
Naar boven