AndroidHealthClinic

Benen blijven achter..

Bezoekers in dit topic

Kurzel

Cool Novice
Waardering
17
Lengte
1m84
Massa
86kg
Vetpercentage
6%
Hey!

Nieuw op het forum, niet nieuw in de sportschool.

Ik heb echter heel veel moeite om vorm en massa in mijn (boven-)benen te krijgen, train ze iedere week, squat 140 kilo. legpress 190 (machine kan helaas niet zwaarder).

Reps met benen doe ik 3 sets van 12 (laatste set haal ik meestal maar 10 herhalingen).
Had namelijk begrepen dat omdat je beenspieren zoveel groter zijn je met iets meer herhalingen betere hypertrofie krijgt?

Heb een paar weken bij m'n andere trainingsdagen een of 2 oefeningen benen gedaan om ze te triggeren, maar ook dit wil niet echt helpen.

Zit met eten in een kleine bulk van 3200, op een onderhoud van 2900. dus dat zou M.I. ook voldoende zijn.

anyway..
Hebben jullie tips?

Squats (en paused squats), Front Squats, Deadlifts en Romanian Deadlifts zouden in principe meer dan genoeg zijn om flink wat massa op te bouwen. Beginnen op 3x5 op 80% en per week verhogen met 5kg.
Hoe ziet je huidige schema eruit?

• Topic Starter Topic Starter
Leg day:
Warming up: 10 min fietsen
Squat: 100kg 12 reps, 120kg 11 reps, 140kg 8 reps.
Leg extension (op machine): 60kg 12 reps, 12 reps, 10 reps.
(gewicht is per been, machine gaat niet boven 97,5)
Standing calf raise (op smith machine): 120kg 12 reps, 130kg 12 reps, 130 kg 10 reps.
Leg curl (op machine): 75kg 12 reps, 80kg 12 reps, 80kg 10 reps.
Seated calf raise (op smith machine): 120kg 12 reps, 130kg 12 reps, 130 kg 10 reps.
Uitstap-lunges met kettle-bells: 24kg 10/10 reps. 3x

Dit is een doorsnee leg day.
pak mijn deadlifts (120kg) altijd als ik rug train.

5x5 zou ik wel eens kunnen proberen. Dan gelijk setjes met mijn max pakken, of ook opbouwen?

Waarom zouden grotere spieren meer hh nodig hebben dan kleinere?

Kan me indenken dat groter spiergroepen (in de zin van het aantal spieren dat de groep bevat) meer volume aankunnen wat betreft aantal oefeningen (Bv quadriceps is 4 spieren vs borst is 1 spier) of dat je vezelverdeling/type een rol laat spelen,
maar meer hh/set gewoon omdat de spier "groot" is zie ik het nut niet van in.

Heb je er trouwens wel eens aan gedacht om het ipv meer eens de minder kant op te proberen. Voor mijzelf heb ik de meeste winst gedaan toen ik benen 1 keer in de week HIT trainde (en ja, ik heb ook eerst de high volume manier geprobeerd.

Zoals ik ooit gelezen had zou dat, vanwege de afmeting nodig zijn om genoeg bloed naar de spieren te laten lopen, dat ze voller zouden zijn zegmaar (kan je helaas de bron niet meer noemen).

Je bedoelt juist lager gewicht en nog meer herhalingen? bijvoorbeeld 80kg squat en dan 20 reps?

Thanks voor de snelle reacties :)

Verkeerd gelezen denk ik, sorry :eyes:

Zelfde als wat Jezza en Kevin95 zeggen dus.

nee, eerder het to gestelde.

snele vraag, hoe lang is "niet nieuw in de sportschool" want je klinkt erg beginnerig (op zich niet erg maar wel belangrijk voor de antwoorden die je zult krijgen)

Nu ben ik in de war.???

meer gewicht, minder herhalingen.
"met een groter gewicht en lagere frequentie"
Dan zijn setjes van 5 herhalingen toch een heel verschil met de 12 reps?

Of bedoel je dat ik niet 5 sets van 5 moet doen, maar bijvoorbeeld maar 3?

Ik bedoel minder volume, minder vaak met meer gewicht en dichter bij falen. Dat is iets heel anders dan 2-3 keer per week 5*5 met 80%1RM tot 80%falen (oid) maar meer 1 keer in de week 1-2*.... met 80%1RM tot 100(+)% falen

Duidelijk!

Thanks voor de tip :D

Als je 140kg squat en 120 kg deadlift. Dan denk ik toch dat je squat niet diep genoeg gaan...

• Like
Waarderingen: The Hoff en Anoniem
Squat altijd met zo'n crossfit bal eronder, dus dat is tot 30cm boven de grond.

Deadlifts niet zo hoog ivm n wat zwakke onderrug. Ben ik wel druk mee bezig :)

Update:
Squat blijft hangen op 140
leg extension omhoog naar 65kg, en vasthouden bovenin, en in 4 seconden laten zakken.
leg press 100kg per been, voel mn billen en benen hier goed. (ook langzaam uitgevoerd)

vet% gezakt van 11,5 naar <9, met IF. Maar zelfs dan krijg ik de "kop" nog niet op mijn bovenbeen.
Zou dit genetisch bepaald zijn, of moet ik gewoon nog meer trainen?

Probeer eens wat gewicht eraf te halen en paused squats te doen en combineren met front squats

Squat met een crossfit bal eronder?

Post eens een filmpje van je squat.

• Like
Waarderingen: joury123 en Pillz
Zal volgende week ergens worden. Die bal ligt achter je bij het squatten, zodat je die met je kont aan kan tikken zegmaar..

Zou de frontsquat kunnen proberen, maar in hoeverre stimuleert dit mijn benen beter dan met een gewone squat? Of is het puur zodat ik ze op een andere manier prikkel?

Front squat legt meer de nadruk op de quads dan de glutes/hams. Maar de totale belasting is bij back squat groter. Back squat is dus effectiever voor leg size dan front squat.

Je moet gewoon wat verschillende manieren proberen. Ik zou beginnen met een hogere frequentie (2-3x per week squatten) waarbij je ook in de lagere rep ranges en met zwaardere gewichten gaat squatten. Wetenschappelijk onderzoek lijkt toch erop te wijzen dat dat effectiever is. Daarnaast altijd zorgen dat je lager dan paralel gaat als dat fysiek mogelijk is. En ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de crossfit bal squat maar het klinkt als een slecht idee.

• Like
Waarderingen: bruinderen
Terug
Naar boven