XXL Nutrition

Benen blijven achter..

Bezoekers in dit topic

Die bal is puur om je te triggeren dieper te gaan, heb 'm er ook niet altijd achter liggen [emoji12]

Front squat legt meer de nadruk op de quads dan de glutes/hams. Maar de totale belasting is bij back squat groter. Back squat is dus effectiever voor leg size dan front squat.

Je moet gewoon wat verschillende manieren proberen. Ik zou beginnen met een hogere frequentie (2-3x per week squatten) waarbij je ook in de lagere rep ranges en met zwaardere gewichten gaat squatten. Wetenschappelijk onderzoek lijkt toch erop te wijzen dat dat effectiever is. Daarnaast altijd zorgen dat je lager dan paralel gaat als dat fysiek mogelijk is. En ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de crossfit bal squat maar het klinkt als een slecht idee.
De reden dat ik de front squat aanhaal is dat de front squat jou forceert om een goede houding aan te houden. Dit kun je weer gebruiken om de houding in de back squat te verbeteren.

• Like
Waarderingen: biertje92
1. frontsquats, romanian deadlifts, walking lunges.
2. backsquats, deadlifts, walking lunges

af en toe wil ik nog wel eens een legcurl toevoegen oid.

maar idd frontsquat verbeterd je houding, en je haalt toch wat last van je onderrug af door de meer verticale houding van je torso. gebruikt hier verhoudingsgewijs meer kracht uit je benen, met name quads.
probeer idd 5x5, en ga elke rep atg. 90gr telt niet, er onder wel :)

• Like
Waarderingen: Kurzel
Die bal is puur om je te triggeren dieper te gaan, heb 'm er ook niet altijd achter liggen [emoji12]

Dan zit de bal alleen in de weg. Gewoon zakken. Het is niet dat je met een gewicht in je nek niet meer weet hoe je je knieën moet buigen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Zal volgende week ergens worden. Die bal ligt achter je bij het squatten, zodat je die met je kont aan kan tikken zegmaar..

Zou de frontsquat kunnen proberen, maar in hoeverre stimuleert dit mijn benen beter dan met een gewone squat? Of is het puur zodat ik ze op een andere manier prikkel?

Je benen bestaan net als iedere andere spiergroep uit verschillende typen spiervezels, die moet je ook allebei trainen. Als 10-12 reps geen gewenste groei geeft, probeer 15-20, en als dat niet werkt 4-6 ofzo.
Ook kun je varieren met oefeningen en de volgorde van oefeningen. Vb: leg extensions voordat je gaat squatten (je quads zullen schrikken), superset leg presses met squats, doe dropsets tot complete failure....
Week in week uit dezelfde routine is een weg die nergens naar leidt.

Frontsquat voelt heel goed, na 14*60, 12*70 en 8*75 staan mn bovenbenen echt in de fik!

Dat ik zo naïef was om te denken dat het vergelijkbaar zou zijn met een gewone squat[emoji28]

Thanks guys [emoji123]

• Like
Waarderingen: bruinderen en Patrickhard
Ook kun je varieren met oefeningen en de volgorde van oefeningen. Vb: leg extensions voordat je gaat squatten (je quads zullen schrikken).

Of laat je quads eens naar Scream III kijken voor maximale spier schrik.

Pre-exhaustion op die manier is nutteloos. Ja, je doet leuk fris volume op leg extensions maar reduceert de performance van je squat zodanig dat het volume van je squat omlaag gaat. En over het algemeen zal de volumecontributie van de squats hoger zijn dan die van de leg extension. Of 'erger', je neemt uiteindelijk quad activatie weg omdat deze al fatigued zijn waardoor andere spieren moeten compenseren om de beweging nog uit te kunnen voeren. Eindresultaat hiervan zijnde dat je dus minder totaal volume hebt, maar wel betere activatie op een spier die niet het eigenlijke doelwit was.

Front squat legt meer de nadruk op de quads dan de glutes/hams. Maar de totale belasting is bij back squat groter. Back squat is dus effectiever voor leg size dan front squat.

Je moet gewoon wat verschillende manieren proberen. Ik zou beginnen met een hogere frequentie (2-3x per week squatten) waarbij je ook in de lagere rep ranges en met zwaardere gewichten gaat squatten. Wetenschappelijk onderzoek lijkt toch erop te wijzen dat dat effectiever is. Daarnaast altijd zorgen dat je lager dan paralel gaat als dat fysiek mogelijk is. En ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de crossfit bal squat maar het klinkt als een slecht idee.
Ik sluit me hier wel bij aan. Ik zou experimenteren met variabelen zoals frequentie, volume en intensity. Repranges aanpassen dus. Wel gestructureerd, niet elke week wat anders gaan doen.
Lees je eens in over periodisatie.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: mascotte, bruinderen en Derksen
Vanuit je hakken duwen en zo diep gaan als je lichaam toelaat met een rechte rug.

veel meer tips heb ik niet want mijn benen zijn genetisch te groot

Ik reageer zelf ook beter op een lager volume met een zwaarder gewicht. Of 20-reppers met een gewicht wat je 10x kan, vond dat altijd top en ga daar elke keer weer hard op.

Max-OT training, en 2x per week benen doen, maandag / vrijdag bvb

Even terugkomend op die bal die jij gebruikt bij de squat. hoe hoog is die bal? kom je al voordat je bij parallel komt in contact met die bal?
Die bal neemt de spieren over in het meest belangrijkste deel van de oefening dus ik ben er niet echt fan van.
daarnaast is beenontwikkeling wel te trainen maar alles tot op zekere hoogte. je kunt je spieren wel laten groeien maar je muslce insertions zijn zoals ze zijn.
Een bicep piek kun je ook niet veranderen. je kunt wel bepaalde delen meer trainen. maar muscle attachements kun je niet veranderen.

Ik heb er echt spijt van dat ik die bal vermeld heb [emoji28][emoji28]

Nogmaals, ik pakte af en toe die bal erbij om te kijken of ik iedere keer even diep en diep genoeg ging.
En nee, ik ga er niet op zitten dus ik hou constante spanning.
En ja, ik ga voorbij parallel dus dat zit wel snor.

Vanmiddag weer legday, dus ik ga lekker squatten en frontsquatten zonder bal [emoji527]

• Like
Waarderingen: LeroyBoss
oke ik zal er niet meer over beginnen:rolleyes:

• Like
Waarderingen: Kurzel
Ramping sets tot daily max en eindigen met een back of set rest pauze doet het wel goed bij mij.

Terug
Naar boven