AndroidHealthClinic

Benen strekken gevaarlijk? Leg press versus squat. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Omdat ik adviezen graag onderbouwd wil zien voordat ik ze opvolg. Als jij je ergert aan die instelling, negeer je dit topic toch?
1626294041397.png
 
Filmpje zou wel handig zijn natuurlijk.
Vind t grotendeels geëmmer in de marge verder, dat gezeur over strekken en overstrekken van de knieën. Risico op blessures bij een gecontroleerde oefening als de leg press is sowieso echt minimaal tenzij je natuurlijk echt als een debiel tekeer gaat.

 
Je hebt zo’n rare slinger erin, die ”lockout” is veel te overdreven/geanimeerd, je hele bovenlichaam schudt.
daardoor hebben je knieen ook zo’n rare knack aan het eind.
je kan met dezelfde rom ook prima vloeiend heen en weer, kost wel meer kracht, maar ook meer rendement.
 
Dit is geen 'overstrekken'. Wat je doet is gedurende de hele ROM even veel kracht blijven leveren terwijl de weerstand onderin de ROM het grootst is en bovenin de ROM nauwelijks aanwezig. Hierdoor strek je zo hard uit dat het gewicht een beetje terug komt en dat terug stuiteren is niet zo heel prettig voor de knieën. Persoonlijk zou ik dus gewoon wat minder hard uitstrekken. Als je het zwaarste deel van de ROM hebt gehad hoef je niet meer zo hard te duwen.
 
Thanks. Hier heb ik wat aan! Samengevat:
  • Niet maximaal doorduwen in de 2e helft van de beweging, zodat het plateau rustig tot stilstand komt.
  • De kniehoek in deze eindstand is geen probleem
  • Iets gecontroleerder laten zakken, zodat de bounce onderin minimaal is (ik wil nog steeds wel voelen dat ik de onderste stand raak zodat ik zeker weet dat ik die diepte heb gehaald)
  • Gewicht zal iets omlaag moeten om bovenstaande punten goed uit te kunnen voeren
 
Thanks. Hier heb ik wat aan! Samengevat:
  • Niet maximaal doorduwen in de 2e helft van de beweging, zodat het plateau rustig tot stilstand komt.
  • De kniehoek in deze eindstand is geen probleem
  • Iets gecontroleerder laten zakken, zodat de bounce onderin minimaal is (ik wil nog steeds wel voelen dat ik de onderste stand raak zodat ik zeker weet dat ik die diepte heb gehaald)
  • Gewicht zal iets omlaag moeten om bovenstaande punten goed uit te kunnen voeren
Deed ik voorheen ook totdat ik mijn rib bijna brak 🤣
 
ik wil nog steeds wel voelen dat ik de onderste stand raak zodat ik zeker weet dat ik die diepte heb gehaald
Dat zou ik juist niet doen, ik zou hem precies zo instellen dat je hem net niet raakt en wel je diepte haalt. Diepte is trouwens helemaal goed.
 
Dat zou ik juist niet doen, ik zou hem precies zo instellen dat je hem net niet raakt en wel je diepte haalt. Diepte is trouwens helemaal goed.
Dat punt is dus niet instelbaar op deze machine. Ik zak nu tot de maximale diepte die de geleidestangen aankunnen. Dieper zakken is dus gewoon onmogelijk voor dit apparaat. Of ik moet mezelf aanleren daar een halve cm boven te blijven. Denk dat het vooral belangrijk is de bounce eruit te halen en de spanning vast te houden door niet te rusten op de onderste stand. Volgens mij kun je dat punt prima aanraken zonder de spanning te verliezen. Toch?
 
Kvind de lock-out eigenlijk wel meevallen. Gewoon snelheid van de beweging terugschroeven naar normaal en thats it.
 
Dat punt is dus niet instelbaar op deze machine. Ik zak nu tot de maximale diepte die de geleidestangen aankunnen. Dieper zakken is dus gewoon onmogelijk voor dit apparaat. Of ik moet mezelf aanleren daar een halve cm boven te blijven. Denk dat het vooral belangrijk is de bounce eruit te halen en de spanning vast te houden door niet te rusten op de onderste stand. Volgens mij kun je dat punt prima aanraken zonder de spanning te verliezen. Toch?
Probeer eens traag naar onder te zakken en terug duwen zonder te tikken. Is 10x lastiger want je moet zelf het "kantelpunt" maken dan ipv de machine die het doet voor je.
En als je het nog wat lastiger wil maken, doe maar 75% van de volledige ROM. Skip de bovenste "makkelijke" 25%.
 
Dat punt is dus niet instelbaar op deze machine. Ik zak nu tot de maximale diepte die de geleidestangen aankunnen. Dieper zakken is dus gewoon onmogelijk voor dit apparaat. Of ik moet mezelf aanleren daar een halve cm boven te blijven. Denk dat het vooral belangrijk is de bounce eruit te halen en de spanning vast te houden door niet te rusten op de onderste stand. Volgens mij kun je dat punt prima aanraken zonder de spanning te verliezen. Toch?
Ik zou jezelf inderdaad aanleren er een klein beetje boven te blijven. Als je die stangen aanraakt blijf je sneller geneigd om te bouncen. Wanneer je zakt tot iets erboven zul je automatisch ook wat rustiger moeten zakken omdat de slee dan niet meer op de geleiders kan ’stuiteren’. Verder vind ik niet zo heel veel mis met je oefening hoor. Het was enkel de snelheid en door die snelheid stuiter je onderin een beetje op de geleiders en krijg je bovenin een extra klapje op je knie. En zoals al gezegd is er inderdaad geen sprake van overstrekken.
 
Ik zou sowieso altijd voor full ROM gaan, en ik zie het probleem ook niet zo met de manier van zakken. Je zou misschien iets langzamer kunnen zakken en proberen niet die onderste pin aan te tikken maar het zijn allemaal minimal details imo. Focus op full ROM (dat doe je), zorg dat je onderrug niet bolt (gebeurt zo te zien niet), zorg dat je heupen niet in flexie komen (gebeurt volgens mij ook niet), dat je je quads voelt (zal toch wel?) en ga wat gecontroleerder die lockout in. Dan ben je good to go. Mensen vergeten nogal eens dat knieën bedoeld zijn om de benen te kunnen buigen en strekken.
 
...., dat je je quads voelt (zal toch wel?)
En daar twijfel ik aan.

Want net als bij bankdrukken laat je het gewicht niet bounchen op je borstkast en druk je de barr niet zo hard omhoog dat hij bij het strekken uit je handen vliegt.
Op gevoel, waarbij je het gewicht controleert, kunnen deze oefening eigenlijk niet fout gaan.
 
dat je je quads voelt (zal toch wel?)
En daar twijfel ik aan.
Kijk eens naar de snelheid waarmee de laatste rep gaat, terwijl ik 100% geef.

Ben met je eens dat je de bounce onderin liever niet ziet. Die heb ik dan ook aangestipt als verbeterpunt in één van mijn vorige posts in dit topic.
 
Ik zou het gewicht wat verlagen en inderdaad wat tymboo zegt. Daarnaast niet gaan bouncen onderin de beweging, hou controle tijdens het zakken en raak net niet het onderste deel.
Sluit me hier bij aan tempo moet veel trager, wanneer je naar beneden gaat zijn nauwelijks twee tellen
 
Sluit me hier bij aan tempo moet veel trager, wanneer je naar beneden gaat zijn nauwelijks twee tellen
Eens. Verbeterde uitvoering staat nu in mijn contestlog.
 
Back
Naar boven