MuscleMeat

Benen trainen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zelf weten, na een jaar hard trainen zit er veel meer in. Ik bedoelde er niks verkeerds mee, dat jij het gelul noemt zegt genoeg over jou.
 
In mijn ogen is er in jouw geval niet echt een rede om je benen niet te trainen.

Dat je bovenlichaam achterloopt kan aan een hoop dingen liggen:
- voeding
- train intensiteit
- techniek
- programmering
- genetica
- leeftijd, vooral je leeftijd, aangezien je 16 bent

Mijn advies is: hard/slim trainen, goed eten, gewoon alles trainen en zodra je hormoonhuishouding verder uitkristaliseerd komt dat bovenlichaam wel mee joh. Natuurlijk heb je RELATIEF overontwikkelde benen aangezien je die al heel je leven enigszins traint doormiddel van rennen/voetbal.
 
Chest tricep:
bench press x 6
Incline dumbell press x 4
Cable flies x 4
Chest machine press x 3
Tricep pushdown x 3
Skullcrushers x 4

Bicep back shoulder:
Barbell curl x 4
Hammer curl x 4
Lat pulldown x 3
Low seated row x 3
Barbell row x 3
Shoulder shrugs x 4
Overhead press x 4
Hier is overigens wel wat mis mee. Je geeft aan "bench press x 6". Bedoel je 1x6 herhalingen benchen? Of 6x10 herhalingen bench? Of wat bedoel je?
Hoeveel dagen doe je dit schema? Stel het cijfer staat voor werksets, dus 6 sets benchen, dan doe je 17 sets borst per training, als je dit 2x per week doet, is wel wat excessief hè? 34 setjes borst. Ik denk dat er veel winst te halen valt in het slimmer programmeren van je trainingen voor je upper body development :D

Je rug dag is nog meer mis mee overigens:
Compounds eerst dan naar isolatie werk lijkt me een slimmer plan, nu heb je je gehele biceps al naar de tering gewerkt voordat je uberhaupt begint met het werken van je rug. Je gebruikt je biceps vrij veel tijdens rows & pulldowns.
Dussss:
BB rows
Lat Pulldown
Overhead Press
Low seated row
Shrugs
BB curl
Hammer curl
 
Je ken beter jouw situatie hebben:

grote benen klein bovenlijf

dan groot bovenlijf en kippepootjes hebben toch?

Never skip legday
 
🤪
 

Bijlagen

  • 0F6F7E4B-2891-441C-B6A8-C50D2BCF4C16.jpeg
    0F6F7E4B-2891-441C-B6A8-C50D2BCF4C16.jpeg
    174,1 KB · Weergaven: 86
In mijn ogen is er in jouw geval niet echt een rede om je benen niet te trainen.

Dat je bovenlichaam achterloopt kan aan een hoop dingen liggen:
- voeding
- train intensiteit
- techniek
- programmering
- genetica
- leeftijd, vooral je leeftijd, aangezien je 16 bent

Mijn advies is: hard/slim trainen, goed eten, gewoon alles trainen en zodra je hormoonhuishouding verder uitkristaliseerd komt dat bovenlichaam wel mee joh. Natuurlijk heb je RELATIEF overontwikkelde benen aangezien je die al heel je leven enigszins traint doormiddel van rennen/voetbal.
Jij verwoordt het subtieler dan ik:D
 
Zelf weten, na een jaar hard trainen zit er veel meer in. Ik bedoelde er niks verkeerds mee, dat jij het gelul noemt zegt genoeg over jou.
Nee ik snap wat je bedoeld maar ik heb oprecht wel een goed fysiek opgebouwd in 1 jaar, vooral als ik kijk waar ik begonnen ben. Ik was 186 toen ik begon en woog 65 kg. Dus ik ben in een jaar eigenlijk 10 kg pure spiermassa aangekomen, lijkt me geen slechte progress.
 
Hier is overigens wel wat mis mee. Je geeft aan "bench press x 6". Bedoel je 1x6 herhalingen benchen? Of 6x10 herhalingen bench? Of wat bedoel je?
Hoeveel dagen doe je dit schema? Stel het cijfer staat voor werksets, dus 6 sets benchen, dan doe je 17 sets borst per training, als je dit 2x per week doet, is wel wat excessief hè? 34 setjes borst. Ik denk dat er veel winst te halen valt in het slimmer programmeren van je trainingen voor je upper body development :D

Je rug dag is nog meer mis mee overigens:
Compounds eerst dan naar isolatie werk lijkt me een slimmer plan, nu heb je je gehele biceps al naar de tering gewerkt voordat je uberhaupt begint met het werken van je rug. Je gebruikt je biceps vrij veel tijdens rows & pulldowns.
Dussss:
BB rows
Lat Pulldown
Overhead Press
Low seated row
Shrugs
BB curl
Hammer curl
Dat met rug begrijp ik volledig. alleen dat met chest, ik bedoel inderdaad 6 x rond de 10 herhalingen. Maar is het slecht om excessief te trainen?
 
Dat met rug begrijp ik volledig. alleen dat met chest, ik bedoel inderdaad 6 x rond de 10 herhalingen. Maar is het slecht om excessief te trainen?
Yessss: "The ideal training volume for building muscle is around 9–18 sets per muscle per week."

Natuurlijk is het allemaal afhankelijk van de persoon, de een herstelt sneller en beter dan de ander. Maar het doen van 34 setjes borst per week is way too much, ik neem even aan dat je die chest day 2x per week doet. Zelfs met goed en veel eten krijg je dat niet herstelt. Hoe stom het ook klinkt, maar qua krachttraining geldt het "less is more" principe in zekere zin. Kunt beter 10-12 fatsoenlijke sets doen dan maar eindeloos junk volume blijven draaien en op die manier 34 setjes borst verwerken in een week.
“You can train hard or you can train long, but you can’t do both”.

Wat je dan merkt is dat je in het begin mooi progressie boekt, super snel stagneert en dan daar vast blijft zitten of met pech zelfs regressie gaat zien na een tijdje. Heb zelf ook lange tijd een schema gedaan met veel te veel volume en merkte dat de progressie super ruk is.

Als je een kijkje neemt op dit topic: https://forum.bodybuilding.nl/topics/ub-lb-massa-schema-beginners-intermediate.416164/
Daar staat echt een prachtig beginners/intermediate trainingsschema, 4 dagen per week, Upper body/lower body split. Als je daar kijkt zie je ook dat de hoeveelheid sets drastisch veel lager ligt dan dat jij doet. Ik kan je echt aanraden om daar eens naar te kijken en het (idealiter) gewoon eens letterlijk te kopieren en eens te proberen.
Zal waarschijnlijk veel resultaten geven!
 
Yessss: "The ideal training volume for building muscle is around 9–18 sets per muscle per week."

Natuurlijk is het allemaal afhankelijk van de persoon, de een herstelt sneller en beter dan de ander. Maar het doen van 34 setjes borst per week is way too much, ik neem even aan dat je die chest day 2x per week doet. Zelfs met goed en veel eten krijg je dat niet herstelt. Hoe stom het ook klinkt, maar qua krachttraining geldt het "less is more" principe in zekere zin. Kunt beter 10-12 fatsoenlijke sets doen dan maar eindeloos junk volume blijven draaien en op die manier 34 setjes borst verwerken in een week.
“You can train hard or you can train long, but you can’t do both”.

Wat je dan merkt is dat je in het begin mooi progressie boekt, super snel stagneert en dan daar vast blijft zitten of met pech zelfs regressie gaat zien na een tijdje. Heb zelf ook lange tijd een schema gedaan met veel te veel volume en merkte dat de progressie super ruk is.

Als je een kijkje neemt op dit topic: https://forum.bodybuilding.nl/topics/ub-lb-massa-schema-beginners-intermediate.416164/
Daar staat echt een prachtig beginners/intermediate trainingsschema, 4 dagen per week, Upper body/lower body split. Als je daar kijkt zie je ook dat de hoeveelheid sets drastisch veel lager ligt dan dat jij doet. Ik kan je echt aanraden om daar eens naar te kijken en het (idealiter) gewoon eens letterlijk te kopieren en eens te proberen.
Zal waarschijnlijk veel resultaten geven!
Bedankt👍 ga het proberen
 
Yessss: "The ideal training volume for building muscle is around 9–18 sets per muscle per week."

Natuurlijk is het allemaal afhankelijk van de persoon, de een herstelt sneller en beter dan de ander. Maar het doen van 34 setjes borst per week is way too much, ik neem even aan dat je die chest day 2x per week doet. Zelfs met goed en veel eten krijg je dat niet herstelt. Hoe stom het ook klinkt, maar qua krachttraining geldt het "less is more" principe in zekere zin. Kunt beter 10-12 fatsoenlijke sets doen dan maar eindeloos junk volume blijven draaien en op die manier 34 setjes borst verwerken in een week.
“You can train hard or you can train long, but you can’t do both”.

Wat je dan merkt is dat je in het begin mooi progressie boekt, super snel stagneert en dan daar vast blijft zitten of met pech zelfs regressie gaat zien na een tijdje. Heb zelf ook lange tijd een schema gedaan met veel te veel volume en merkte dat de progressie super ruk is.

Als je een kijkje neemt op dit topic: https://forum.bodybuilding.nl/topics/ub-lb-massa-schema-beginners-intermediate.416164/
Daar staat echt een prachtig beginners/intermediate trainingsschema, 4 dagen per week, Upper body/lower body split. Als je daar kijkt zie je ook dat de hoeveelheid sets drastisch veel lager ligt dan dat jij doet. Ik kan je echt aanraden om daar eens naar te kijken en het (idealiter) gewoon eens letterlijk te kopieren en eens te proberen.
Zal waarschijnlijk veel resultaten geven!
Trouwens ik heb het schema eventjes bekeken, het ziet er goed uit, alleen ik vind een upperbody/lowerbody split minder chill dan een push pull legs heefy u misschien hier nog een goed schema van?
 
Bij een ppl is het idee meestal dat je 6x per week traint.

Hoe vaak in de week ga je trainen?
 
Bij een ppl is het idee meestal dat je 6x per week traint.

Hoe vaak in de week ga je trainen?
Ik probeer de 6x zeker wel te halen in een slechte week zit ik misschien op 5 maar in het algemeen haal ik de 6 wel.
 
Trouwens ik heb het schema eventjes bekeken, het ziet er goed uit, alleen ik vind een upperbody/lowerbody split minder chill dan een push pull legs heefy u misschien hier nog een goed schema van?
Ik snap dat je PPL leuker vindt, maar dan ga je weer terug naar een gevorderd schema met hoogstwaarschijnlijk weer veel te veel volume voor je. Ik zou zelf gewoon die 4 dagen doen, opnieuw vanuit het idee "less is more". Probeer maar eens een tijdje, dat als je minder setjes doet, maar die setjes wel goed doet qua techniek en vooral intensiteit, dat je veel meer gains qua spiermassa/gewicht verplaatsing in de gym gaat zien dan met een 6 dagen per week week schema. + je doet je voetbal trainingen ook nog, dus beweging pak je meer dan genoeg.

Het probleem met veel volume gaat vooral over je herstelcapaciteiten, als je dus voor een synchroon PPL split gaat dan ben je 6 dagen per week aan het trainen. Ga je voor een asynchroon PPL dan train je alsnog 6 van de 8 dagen. Dit is voor veel mensen te veel.

Ik snap dat het een lastig concept is, maar 6 dagen per week trainen betekent niet automatisch meer spierontwikkeling dan als je 4 dagen traint. Het is cool om te zeggen dat je "6 dagen per week naar de gym gaat", maar bevorderend hoeft het helemaal niet te zijn.

Meer = niet altijd beter.
 
Het valt zeker mee, ik heb vast niet de boomstammen die vele van jullie hebben. Alleen het gaat erom dat ze wel enorm uit verhouding zijn met mijn bovenlichaam.
En ... je bent geen bodybuilder met podium ambities? Want dit is een bodybuilders forum.
Natuurlijk is het prima als je eerst je bovenlichaam een beetje wil bijtrekken. Verhoudingen zijn belangrijker dan een squat van 200kg, tenzij je een gewichtheffer wilt worden.
Benen trainen kost veel energie en behoorlijk wat van je herstel vermogen.
Maar gezien je leeftijd is een goed beginners schema waarschijnlijk wel handig.
Dan kun je benen alsnog zo nu en dan overslaan als je een feestje hebt, moe bent of wedstrijd moet spelen. De juiste short in de zomer doet de rest.
Verhoudingen dus, dat is belangrijk. Dikke benen en een onderontwikkeld bovenlichaam is ook geen gezicht, en als jij er ook niet happy van wordt, bovenlichaam prioriteit geven. Maar... een beginners schema zal waarschijnlijk beter zijn.
 
wat voor mij werkt is minders sets reps omlaag en gewicht omhoog, gewoon beginnen met een 5x5 variant en e.v.t extra oefeningen toevoegen die voor jou meerwaarde hebben en waar je snel mee kan verhogen.
 
Back
Naar boven