AndroidHealthClinic

Benodigde calorieën (vraagje) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

schaaperj

Novice
Lid geworden
26 mrt 2012
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
Goededag,

Ik houd sinds kort mijn calorie inname bij, omdat ik zelfs met dagelijks intensief sporten, niet onder de 15% vet lijk te komen. Vooral het vet bij mijn onderbuik en prachtige lovehandles gaat maar niet weg!

Ik heb mijn benodigde calorieën berekend met de HB formule.

Leeftijd - 24 jr
Lengte - 185 cm
Totaal lichaamsgewicht - 89 kg
Vet percentage (schatting dmv Calipper) - 15%
VVM - 75,7
Body Metabolic Rate - 2032 kcal

Ik werk momenteel deze week niet, maar als ik straks wel moet werken, dan is dat in een stoel zitten en eventueel heel af en toe een rondje lopen (beveiliging), verder ga ik 1 keer per week naar school (ook niet intensief dus.
Fitness doe ik elke dag, ik ben dan gemiddeld zeker 1,5 uur in de sportschool, ik neem niet erg lang rust en doe vaak oefeningen vlak achter elkaar (Borst train ik met bicep, rug met tricep bv). Verder als ik geen oefening doe, dan loop ik altijd kleine rondjes.


Volgens de tabel Activiteitsfactor moet ik het vermenigvuldigen met deze berekeningen om tot mijn werkelijke benodigdheid te komen.
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,725 Zware training/sport 6-7 dagen per week
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen

Ik ben dus niet zeker op welke vermenigvuldiging ik moet zitten, ik heb zelf besloten, omdat ik verder vrijwel niets intensief in de week, om mijn Activiteitsfactor op 1,7 te zetten. Hierdoor komt mijn Onderhoudsniveau op 3400 uit, maar ik vind dit zelf nog al veel (niet dat ik het niet wegkrijg, alles behalve T_T). Ik heb nu sinds een dag mijn voeding uitgestippeld tot 3200 kcal per dag, vandaag zat ik op 47, 28, 25 KVE (enkel gezonde voeding).

Om vet te verliezen(sticky van Centaur gelezen), doe ik dan ook boven mijn reguliere anderhalf uur sporten nu wat cardio. Vandaag als voorbeeld heb ik op de fiets (hometrainer), 25 minuten gemiddeld gefietst waar ik ongeveer 800 calorieën heb verbrand volgens dat apparaat. Ook is mijn vraag of dit een goede indicatie is van het aantal werkelijk verbrande calorieën, want als mijn berekening klopt en de indicatie goed is, zou het betekenen dat ik vandaag bijna 1,000 calorieën te weinig binnen krijg.

Kan iemand mij vertellen of mijn berekening voor mijn benodigde calorieën reeël is? Ook zijn uiteraard alle tips uberhaupt welkom!

Bij voorbaat dank en sportieve groeten,

Jordy
 
Goededag,

Ik houd sinds kort mijn calorie inname bij, omdat ik zelfs met dagelijks intensief sporten, niet onder de 15% vet lijk te komen. Vooral het vet bij mijn onderbuik en prachtige lovehandles gaat maar niet weg!

Ik heb mijn benodigde calorieën berekend met de HB formule.

Leeftijd - 24 jr
Lengte - 185 cm
Totaal lichaamsgewicht - 89 kg
Vet percentage (schatting dmv Calipper) - 15%
VVM - 75,7
Body Metabolic Rate - 2032 kcal

Ik werk momenteel deze week niet, maar als ik straks wel moet werken, dan is dat in een stoel zitten en eventueel heel af en toe een rondje lopen (beveiliging), verder ga ik 1 keer per week naar school (ook niet intensief dus.
Fitness doe ik elke dag, ik ben dan gemiddeld zeker 1,5 uur in de sportschool, ik neem niet erg lang rust en doe vaak oefeningen vlak achter elkaar (Borst train ik met bicep, rug met tricep bv). Verder als ik geen oefening doe, dan loop ik altijd kleine rondjes.


Volgens de tabel Activiteitsfactor moet ik het vermenigvuldigen met deze berekeningen om tot mijn werkelijke benodigdheid te komen.
1,2 Weinig of geen training, kantoorwerk
1,375 Lichte training/sport 1-3 dagen per week
1,55 Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week
1,725 Zware training/sport 6-7 dagen per week
1,9 Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of
twee keer per dag trainen

Ik ben dus niet zeker op welke vermenigvuldiging ik moet zitten, ik heb zelf besloten, omdat ik verder vrijwel niets intensief in de week, om mijn Activiteitsfactor op 1,7 te zetten. Hierdoor komt mijn Onderhoudsniveau op 3400 uit, maar ik vind dit zelf nog al veel (niet dat ik het niet wegkrijg, alles behalve T_T). Ik heb nu sinds een dag mijn voeding uitgestippeld tot 3200 kcal per dag, vandaag zat ik op 47, 28, 25 KVE (enkel gezonde voeding).

Om vet te verliezen(sticky van Centaur gelezen), doe ik dan ook boven mijn reguliere anderhalf uur sporten nu wat cardio. Vandaag als voorbeeld heb ik op de fiets (hometrainer), 25 minuten gemiddeld gefietst waar ik ongeveer 800 calorieën heb verbrand volgens dat apparaat. Ook is mijn vraag of dit een goede indicatie is van het aantal werkelijk verbrande calorieën, want als mijn berekening klopt en de indicatie goed is, zou het betekenen dat ik vandaag bijna 1,000 calorieën te weinig binnen krijg.

Kan iemand mij vertellen of mijn berekening voor mijn benodigde calorieën reeël is? Ook zijn uiteraard alle tips uberhaupt welkom!

Bij voorbaat dank en sportieve groeten,

Jordy
je doet bijna niks en op je werk ook al niet en je denkt dat je activiteits factor 1.7 is? :roflol:

wilde gok van mij is dat je eerder naar de 28-3000k moet gaan.. zoals je zelf al zegt je vetpercentage daalt niet dus eet je te veel.
 
1,75 is voor 7 dagen sporten en aangezien ik ruim anderhalf uur sport (excl cardio) dacht ik wel in die richting te zitten.
Aangezien bij die tabel alleen werk staat bij de hoogste tabel, ben ik rond de 1,70 gegaan.

De reden dat ik niet onder dat vet % kwam, heeft niks met mijn huidige eten te maken. Ik at veelal broodjes pindakaas, wat de pot schaft(wel altijd gewoon groenten) en soms kip of steak of griekse yoghurt 10%. Geen idee hoeveel calorieen ik innam, aangezien ik gewoon at wanneer ik honger had en mocht ik nou altijd honger hebben. 12 broodjes pindakaas was niet raar ofzo, daarbij nog stuk of 10 dadels, druiven en nootjes, kom je denk op een best hoog niveau.

Toch bedankt voor de input, als meer mensen mij aanraden toch lager te zitten, zal ik dat zeker gaan proberen.
 
Als je niet afvalt eet je teveel simpel
 
Als je niet afvalt eet je teveel simpel

Dit,

En die 1.7 is voor zware Training/ sport. Dat je trainingen 1.5u duren zegt niets. En dat je niet afvalt wil zeggen dat je teveel kcals binnen krijgt. Dus of je activiteitsfactor is niet juist of er klopt iets niet bij het tellen van de kcal die je eet.
Of beiden.
 
Hou maar een 1,5 aan als je niet afvalt dan eet je inderdaad toch (misschien onbewust) net ff iets teveel
 
Die activiteitsfactor is sowieso het meest subjectieve aan die formules. Als jij en ik beiden 3-4 keer per week sporten (hetgeen op zichzelf al erg vaag is) en een kantoorbaan hebben, maar jij gaat naar je werk en naar de gym met de fiets en hebt kinderen waarmee je veel speelt en dingen onderneemt, dan is dat een huge verschil over een week aan kcal als ik dat op mijn beurt niet doe. Wss krijgen we wel van iedereen dezelfde activiteitsfactor toegewezen met een kundige en wijze blik in de ogen.

Ik hou om die reden gewoon vermenigvuldiging van lichaamsgewicht aan en kijk met een schuin oog naar werkzaamheden en (indien extreem) lichaamscompositie. Het blijft allemaal een kwestie van ongeveer een ballpark creëeren en dan twee weekjes bijhouden en aanpassen voor je er wat nuttigs over kan zeggen. Je ziet topic na topic waar mensen hierover twijfelen en andere mensen die vervolgens adviseren. Het is allemaal zo'n nattevingerwerk, waarom doet iedereen alsof er iets van nuance bij komt kijken?

Focus je op voortgang bijhouden en correcte aanpassingen maken (zeker de eerste weken) ipv te soebatten over een formule die in het gunstigste geval een globale inschatting geeft.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven