MuscleMeat

Bent over row, houding belangrijk ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Justifire

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2003
Berichten
1.768
Waardering
0
Heb het me al meerdere keren afgevraagd.
Als ik BOR doe dan sta ik tussen recht en 90 graden in.
Heb me een poos terug voorgenomen om lichter te gaan en dus echt parralel aan de vloer te gaan staan (zoals het eigenlijk de bedoeling is volgens mij)
Goed, ik dat gedaan.
Maar dan kan ik zoveel reps maken en ondertussen staat mijn onderrug te gillen, die krijgt enorm veel te verduren.
Dus ja, ik doe hem niet om mijn onderrug te trainen, dus toch maar weer wat gewicht erbij.
Vanlieverlee toch weer naar die +- 8 reps gegaan.
Maar nu sta ik dus weer meer recht dan paralel ???
Vermoed ook dat als ik parralel aan de vloer zou gaan staan met dit gewicht dat ik dan naar voren zou vallen, in ieder geval begeeft mijn onderrug het dan.
Zo een heel verhaal geworden :D
Mijn vraag dus: Is het erg belangrijk wat voor houding je aanneemt?
Of moet je toch gewoon zo natuurlijk mogenlijk (voor je gevoel) gaan staan?
Zie trouwens dat onze Ronnie ook bijna recht zijn BORs doet.
 
ik denk dat je geen houding moet forceren.
Zelf probeer ik bij alle oefeningen een houding aan te nemen die "natuurlijk" aanvoelt. Bij de BOR sta ik ook niet parallel aan de grond. ook altijd in een hoek met de vloer. wel probeer ik niet TE recht op te gaan staan.
Zolang je je rug goed voelt aanspannen en niet MEER je onderrug voelt dan de spieren die je eigenlijk aan het trainen bent, doe je het gewoon goed lijkt me. natuurlijk voel je ook je onderrug. maar het moet niet zo zijn dat je onderrug het begeef terwijl je andere spieren aan het tarinen bent in de rug.
 
Misschien moet je gewoon wat meer door je knieën zakken als je last krijgt van je onderrug.
 
andrew zei:
Misschien moet je gewoon wat meer door je knieën zakken als je last krijgt van je onderrug.

dat is inderdaad ook een goede tip ja! :thumbup:
 
Ik zak idd iets door mijn knieen en sta ongeveer in een hoek van 45 graden.
Zo voel ik het goed en kan ik het meeste gewicht aan. Waar je wel voor moet oppassen dat als het zwaarder wordt dat je dan niet meer rechtop gaat staan.
Want die neiging krijg je wel snel.
 
Gewoon zien dat je idd niet te recht staat, dat deed ik ih begin ook en tis weliswaar een geweldige trap-row dan maar dat is niet de bedoeling natuurlijk :D
 
Ik doe ze zoals Dorian Yates doet:30 tot 45 graden, knieën licht gebogen en in mijn pens rammen.

greetz
 
teddybeerke zei:
Ik doe ze zoals Dorian Yates doet:30 tot 45 graden, knieën licht gebogen en in mijn pens rammen.

greetz
Dat bedoel ik dus.
Hehe kan ik tenminste zeggen :" Ja zo doen wij dat altijd, Ik en Dorian" :cool: :D
 
Ik heb nu een riem ( een echte xxl nutrition; bigger is better !!!)
Ik ga hem daar a.s. woensdag eens mee proberen.... zodat ik 'minder over m'n onderrug hoef na te denken' .... deze wordt dan in ieder geval wat ondersteund... ( hoop ik :D ) tijdens bent over row.... en waarschijnlijk andere rug oefeningen.
 
Niet teveel met die riem trainen. Ik pak die riem alleen als het echt heavy gaat worden. Anders niet.....het is dan enkel nadelig omdat je rug stevigheid gaat missen.
 
Jaccis zei:
Ik heb nu een riem ( een echte xxl nutrition; bigger is better !!!)
Ik ga hem daar a.s. woensdag eens mee proberen.... zodat ik 'minder over m'n onderrug hoef na te denken' .... deze wordt dan in ieder geval wat ondersteund... ( hoop ik :D ) tijdens bent over row.... en waarschijnlijk andere rug oefeningen.
Voor de BOR hoef je zeker geen riem te gebruiken, anders kan je onderrug straks niks meer hebben.
 
Justifire zei:
Heb het me al meerdere keren afgevraagd.
Als ik BOR doe dan sta ik tussen recht en 90 graden in.
Heb me een poos terug voorgenomen om lichter te gaan en dus echt parralel aan de vloer te gaan staan (zoals het eigenlijk de bedoeling is volgens mij)
Goed, ik dat gedaan.
Maar dan kan ik zoveel reps maken en ondertussen staat mijn onderrug te gillen, die krijgt enorm veel te verduren.
Dus ja, ik doe hem niet om mijn onderrug te trainen, dus toch maar weer wat gewicht erbij.
Vanlieverlee toch weer naar die +- 8 reps gegaan.
Maar nu sta ik dus weer meer recht dan paralel ???
Vermoed ook dat als ik parralel aan de vloer zou gaan staan met dit gewicht dat ik dan naar voren zou vallen, in ieder geval begeeft mijn onderrug het dan.
Zo een heel verhaal geworden :D
Mijn vraag dus: Is het erg belangrijk wat voor houding je aanneemt?
Of moet je toch gewoon zo natuurlijk mogenlijk (voor je gevoel) gaan staan?
Zie trouwens dat onze Ronnie ook bijna recht zijn BORs doet.

Ik sta altijd in een hoek van 90 graden, dus mijn rug is even horizontaal als de grond. Dit is volgens mij de beste manier. Je moet proberen je rug hol te maken, dus je buik uitdrukken en iets door je knieen zakken.
 
(Soulfly) zei:
Voor de BOR hoef je zeker geen riem te gebruiken, anders kan je onderrug straks niks meer hebben.
BS Ik moet bij bors vanaf de 80kg een riem om hebben, anders kreeg ik gewoon steken in me rug en, zoals ik nu duus heb, een week als een oud mannetje mogen lopen...me 1rm dl ligt rond ergens tussen de 190/200 dus kan ook niet zeggen dat ik een zwakke (kwa kracht) onderrug heb. Sq kan ik tot boven de 150kg makkelijk zonder riem af. Alleen met bors moet ik een riem hebben...Misschien komt het door de hefboom werking mbt tot me lengte?!
 
Brutez zei:
Ik sta altijd in een hoek van 90 graden, dus mijn rug is even horizontaal als de grond. Dit is volgens mij de beste manier. Je moet proberen je rug hol te maken, dus je buik uitdrukken en iets door je knieen zakken.
Als je wat rechter op staat, dan trek je de bb naar je buik en accentueer je je lats. Als je paralel gaat staan, gaat de stang meer naar je borst toe en je ellebogen gaan meer naar buiten toe, wat resulteerd in een accentuering van je rhomboids/ rear delts.
 
Chewie zei:
Als je wat rechter op staat, dan trek je de bb naar je buik en accentueer je je lats. Als je paralel gaat staan, gaat de stang meer naar je borst toe en je ellebogen gaan meer naar buiten toe, wat resulteerd in een accentuering van je rhomboids/ rear delts.

Als je paralel staat (90graden) kan die barbell nog steeds naar je buik toe. Als je hem langs je benen laat gaan kan het niet mis gaan.
 
Als het parallel met de grond staan met BOR moeilijk is, kun je je ook dumbbell rows doen natuurlijk. Doordat je met je vrije hand en je knie op een bankje rust kan je die mooi gebruiken voor de stabiliteit.
 
BOR doe ik ook altijd. Lekkere oefening en HEEL GOED!! Wat bij mij helpt is goed door de knieën buigen. :o

En volgens mij hoef niet helemaal 90 graden te staan. Wel zover als mogelijk, maar op zo'n manier dat je onderrug goed hol blijft. Train ze kerel :)
 
Chewie zei:
BS Ik moet bij bors vanaf de 80kg een riem om hebben, anders kreeg ik gewoon steken in me rug en, zoals ik nu duus heb, een week als een oud mannetje mogen lopen...me 1rm dl ligt rond ergens tussen de 190/200 dus kan ook niet zeggen dat ik een zwakke (kwa kracht) onderrug heb. Sq kan ik tot boven de 150kg makkelijk zonder riem af. Alleen met bors moet ik een riem hebben...Misschien komt het door de hefboom werking mbt tot me lengte?!
Ja maar zolang je er geen last van hebt ben ik van mening dat je em zeker niet nodig hebt.
 
Als ik last van me onderrug heb doe ik BOR op een bankie op ongeveer 30 graden en dan liggen. Je kan zo ook bijna niet smokkelen en ontziet je onderug
 
Chewie zei:
Als je wat rechter op staat, dan trek je de bb naar je buik en accentueer je je lats. Als je paralel gaat staan, gaat de stang meer naar je borst toe en je ellebogen gaan meer naar buiten toe, wat resulteerd in een accentuering van je rhomboids/ rear delts.

Ik doe hem op verschillende manieren, tegenwoordig meestal met de rug zo parralel mogelijk tot de vloer. Dit zorgt voor de grootste ROM. Ik trek met verschillende grippen naar verschillende plaatsen, de meest gebruikte zijn:

Mid / wijde greep, transversale abductie, roeien naar bovenbuik.
Onderhands smal, pure retroversie, naar midden / onderbuik.
Bovenhandse grip, pure retroversie, naar midden / onderbuik.
 
Back
Naar boven