MuscleMeat

Bent Over Row - Techniek

Bezoekers in dit topic

richard1234

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
627
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Vandaag Bent Over Row uitgevoerd en kijk zo nu en dan filmpjes voor de uitvoering.
Ik doe de oefening al een tijdje ( +- 1 jaar ) en nu sinds 2 maanden weer want was er paar maanden uit geweest.

Ik weet dat er verschillen zijn in de uitvoering ( naar borst, buik, etc. )
Nu zit ik op 45kg en ben sinds 2mnd weer aan het trainen.

Ik sta 45 graden en trek de barbell richting de onderste ribben.
Vroeger ook tijdje richting buik gedaan wat makkelijker was.

Ik merk dat hoe ik het nu doe ongelooflijk zwaar is en ik veel mijn armen en biceps gebruik.
Ik kan de oefening met 4x6 werkgewicht voltooien maar wel met moeite, vorm is naar mijn doen oke.

Ik probeer achterkant te squeezen dit lukt voor een halve seconde.
Mijn onderrug voelt goed verzuurd naderhand en merk dat mijn hele core en benen aan het werk zijn om de vorm te behouden.

Nu weet ik niet of ik het goed doe of niet, wil graag de aandacht voor de midden van mijn rug vestigen.
Want ik pak ook al chinups voor de lats namelijk.

Ik loop nu al weken vast op 45kg als ik hoger zou gaan zou dit ten koste gaan van mijn vorm.
Moet wel zeggen dat dit een oefening is waar je maar langzame progressie maakt t.o.v andere oefeningen.
Ik zou elke sessie met 2,5kg moeten verhogen maar dat gaat mij never nooit lukken.

Iemand ervaring hiermee?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag Bent Over Row uitgevoerd en kijk zo nu en dan filmpjes voor de uitvoering. Ik doe de oefening al een tijdje ( +- 1 jaar ) en nu sinds 2 maanden weer want was er paar maanden uit geweest. Ik weet dat er verschillen zijn in de uitvoering ( naar borst, buik, etc. ) Nu zit ik op 45kg en ben sinds 2mnd weer aan het trainen. Ik sta 45 graden en trek de barbell richting de onderste ribben. Vroeger ook tijdje richting buik gedaan wat makkelijker was. Ik merk dat hoe ik het nu doe ongelooflijk zwaar is en ik veel mijn armen en biceps gebruik. Ik kan de oefening met 4x6 werkgewicht voltooien maar wel met moeite, vorm is naar mijn doen oke. Ik probeer achterkant te squeezen dit lukt voor een halve seconde. Mijn onderrug voelt goed verzuurd naderhand en merk dat mijn hele core en benen aan het werk zijn om de vorm te behouden. Nu weet ik niet of ik het goed doe of niet, wil graag de aandacht voor de midden van mijn rug vestigen. Want ik pak ook al chinups voor de lats namelijk. Ik loop nu al weken vast op 45kg als ik hoger zou gaan zou dit ten koste gaan van mijn vorm. Moet wel zeggen dat dit een oefening is waar je maar langzame progressie maakt t.o.v andere oefeningen. Ik zou elke sessie met 2,5kg moeten verhogen maar dat gaat mij never nooit lukken. Iemand ervaring hiermee?

Misschien zit je op een plateau qua kracht voor deze oefening? Misschien even een paar weken deloaden en dan opnieuw proberen te verhogen.
 
meer eten , andere reprange , techniek eens filmen ,

hoe ziet je schema eruit ? mss eens met deze oefening beginnen
 
pendlay rows
 
pak dan een lichter gewicht zodat je niet meer je biceps traint maar je rug goed kan aanspreken.
En pak de barbell dan ook overhands als je met de biceps blijft werken. Maak er geen verkapte curl beweging van.

Elke rug oefening is een beweging van de achterkant van de bovenarmen/schouders, getrokken door de latissimus. De armen buigen alleen maar om de barbell dicht bij je te trekken. Zodra de biceps bijvoorbeeld hard moeten gaan werken om het gewicht te trekken heb je een te zwaar gewicht en het effect op de rugspieren die je traint is minder.

Dus gewicht ff droppen naar 30 en eerst de rug laten werken. Dan kan je squeezen.
 
Probeer te focussen op je ellebogen naar achter brengen. 3x8 met 40 kg proberen mss?
 
Beetje omlaag gaan met het gewicht. Dan zou ik de techniek verbeteren. Voel je bij het uitvoeren van deze oefening niks in je rug dan doe je het waarschijnlijk niet goed en gebruik je teveel biceps etc. athlean x had een hele goeie video over de bent over row gemaakt. https://www.youtube.com/user/JDCav24
 
Als iemand die er vorige week ook achter kwam dat ik mijn techniek niet goed was (te veel biceps) kan ik het advies heirboven beamen!

5 maanden niet kunnen trainen door blessure, en nu ik het oppakte voelde ik het niet in mijn rug. Wat mij ook hielp is de oefening rustig uit te voeren: neem de volledige 2 seconden om heen en weer 2 seconden om terug te gaan. Focus je dan echt op je rug bij een laag gewicht. Binnen no time heb je het gevoel weer te pakken.
 
Begin met alleen de stang en ga dan 2.5kg per week verhogen.
Dat je je armen voelt kan ook gewoon betekenen dat je armen in verhouding achterlopen en moeite met het gewicht hebben, waarbij het voor je rug nog een peuleschil is.

Er wordt hier wel vrolijk verteld dat het een 'achterkant bovenarm/schouder/lat' oefening is, maar je biceps en je brachialis doen ook zeker mee, die flexen je arm bij de elleboog..Iets wat ook zeker gebeurt bij roeien/pullups/wat dan ook. Te veel met je biceps trekken vind ik ook een rare benaming, je kan onmogelijk roeien zonder je lats te betrekken..
Zolang je borst goed vooruit staat en je inderdaad bovenaan licht squeezed met je traps, kan je vrijwel niets fout doen.

Je armen voelen is normaal en geen indicatie dat je iets fout doet.
Oh, en zorg dat je (ruim) voldoende eet als je echt vooruitgang wil boeken. Ik heb meerdere topics van je gezien en mijn eindconclusie is eerder dat je een te laag totaal-kcal hanteert ;).
 
Thanks iedereen.

Ik zal wat in gewicht terug gaan zodat als ik het gewicht naar mijn borst pull ik ook even de achterkant kan squeezen.
Nu wil dit niet omdat het gewoonweg te zwaar is, vind en blijf het een lastige oefening vinden en voelt niet erg lekker aan. Time will tell ....

Naar Dumbell of T-Bar wil ik niet omdat ik het gevoel heb BOR toch meer compound te zijn.

Weet iemand de gouden middenweg om zowel bovenkant rug en mid rug te pakken?
Gebeurt dit ook als je de stand richting buik holte trekt? ( wat makkelijker is om form te behouden )
 
Weet iemand de gouden middenweg om zowel bovenkant rug en mid rug te pakken?

romp nagenoeg horizontaal, bredere greep, ellebogen opzij, stang tegen onderkant borst trekken.
Zoals bij de bench press, maar dan in spiegelbeeld zeg maar.

Als je moeite hebt vorm te houden, probeer dan met je voorhoofd op iets te steunen dat op de juiste hoogte staat. (een hoge bank ofzo)

Gebeurt dit ook als je de stand richting buik holte trekt? ( wat makkelijker is om form te behouden )

In veel mindere mate. Hoe meer je ellebogen langs het lichaam naar achteren beweegt (wat een logisch gevolg is van het naar de buikholte bewegen van de stang) des te meer je de lats inschakelt (als gevolg van schouder-extensie)

Anderzijds, scapulaire retractie is noodzakelijk wil je in grotere mate de traps, rhomboids en externe rotatoren inschakelen. Dit is iets wat je sneller correct doet met eerst genoemde techniek.
 
Ik zal morgen kijken hoe het gaat ...

Ieder geval het gewicht verminderen, heb goed last van mijn rug gehad terwijl mijn form er verder goed uit zag.

Links onderin de rug prikkelende pijn en hier heb ik eerder maanden last van gehad, toch wel even schrikken.
 
Back
Naar boven