XXL Nutrition

Bent over row vraag

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Momenteel bent over row in het schema na eigenlijk altijd een machine of bankje te hebben gebruikt.

Vraag: mij is het niet helemaal duidelijk of de barbell steeds van de grond getild moet worden. Ik zie veel voorbeelden waarbij dit niet voor komt, maar bij stronglift.com ineens weer wel. Wat is aan te raden?

De reden dat ik twijfel is omdat ik wat (spier?)pijn ervaar 2 dagen na de oefening tussen de schouderbladen (dus midden/bovenrug). Met sowieso al een zwakke plek tussen de schouderbladen gok ik dat in mijn armen te gestrekt laat hangen en de tension niet weg valt omdat ik de schijven niet tot de grond laat zakken. Beetje hetzelfde als met een pull up, je kan lekker gestrekt naar beneden laten vallen of je houdt meer controle.

Momenteel bent over row in het schema na eigenlijk altijd een machine of bankje te hebben gebruikt.

Vraag: mij is het niet helemaal duidelijk of de barbell steeds van de grond getild moet worden. Ik zie veel voorbeelden waarbij dit niet voor komt, maar bij stronglift.com ineens weer wel. Wat is aan te raden?

De reden dat ik twijfel is omdat ik wat (spier?)pijn ervaar 2 dagen na de oefening tussen de schouderbladen (dus midden/bovenrug). Met sowieso al een zwakke plek tussen de schouderbladen gok ik dat in mijn armen te gestrekt laat hangen en de tension niet weg valt omdat ik de schijven niet tot de grond laat zakken. Beetje hetzelfde als met een pull up, je kan lekker gestrekt naar beneden laten vallen of je houdt meer controle.
Hangt helemaal geheel af wat je doelstelling is met deze oefening.
Mij lijkt dat je een grotere rug wilt hebben dan zal ik 1 sowieso de spanning erop laten en 2 dus niet de stang laten vallen maar ook negatieve rep in een mooi tempo uitvoeren denk aan 2-1-3-0
Zo creer je een goede TUT en dus ideaal voor hypertrofie

Er zijn tig varianten, die van Stronglifts gebruikt de Pendlay Row. Explosief van de grond en dan gecontroleerd laten zakken, is heel anders dan als je de meer aandacht aan het zakken wil besteden. Volgens mij is de Pendlay gericht op kracht en power.

Bij het 70s Big LP programma, pdf is wel te vinden in log @Aldor of op internet, raden ze aan eerst een meer standaard BOR te leren voor meer reps per set (controle, overhands, niet op de grond) alvorens over te schakelen op Pendlays. Bij GreySkull zijn ze heel erg voor Yates Rows, maar pas als je een 2xBW of 405# DL (oid) hebt wordt aangeraden die oefening te introduceren.

Waarom doe je die row, hoe voor je deze uit, welke grip?
Hoeveel sets en reps doe je?

Je kunt toch proberen of het tussen reps op de grond laten rusten je pijn verlost? Voor dat punt is er sowieso geen universeel advies, het is niet alsof iedereen daar anders pijn heeft met bb rows doen.

Spanning er op houden voor TUT is natuurlijk sowieso onzin. Maar met deadstop meer explosiviteit heb ik ook weer nooit een speciaal nut van gemerkt. Het is wel fijn om een moment rust te hebben. Kun je een rep meer ofzo wat meer TUT geeft en i.t.t. in de gestrekte positie isometrisch de 'spanning er op houden' wèl meer hypertrofie oplevert. Zou in elk geval niet cheaten door je rug minder horizontaal te houden, waarbij men niet eens meer recht tegenover de zwaartekracht trekt moet geen row mogen heten imho.

Naar mijn mening is een BOR er niet voor om deze op tut en rir en langzaam met allerlei cijfertjes te doen. Net als een DL dat niet is. Uiteraard wil je niet als een spastische chimpansee aan de stang gaan lopen trekken, maar zwaar gaan met wat body English zoals ze dat noemen is niks mis mee. Goed voor de erectors, beetje upperback erbij. Voor 't precieze werk zijn andere, meer stabiele oefeningen beter geschikt. Vind ik.

Oh edit. Of je 'm nou van de grond doet of niet is net wat je fijn vindt. Ik doe 'm niet van de grond, maat van me wel. Beide prima.

Laatst bewerkt:

Check eigenlijk een bevestiging van het internet, maar wel goed om te weten dat het beiden normaal is.
de stang laten vallen maar ook negatieve rep
Denk dat het hier mis gaat met de spierpijn, daarbij ook echt laten hangen op het onderste punt ipv nog wat tension.
Waarom doe je die row, hoe voor je deze uit, welke grip?
Hoeveel sets en reps doe je?
setje warm draaien, en dan 5x5 (40kg barbell nu). normale bovenhandse grip. Valt dus nog wel mee qua load, maar daarom vind ik het zo gek dat ik hem zo voel.

De oefening voelt completer aan dan de machine en dumbell row en merk dat elke $#*(@ oefening goed werkt bij mij
je rug minder horizontaal te houden
Hier kan ik ook wel wat meer op letten

@Bullshark lang geleden dat ik die gast heb gezien, die broek in combinatie met zijn lichaamsverhouding is alleen crap als je niet goed oplet. Lijkt net of hij met rechte benen dat ding van de grond af tilt en zijn beentjes zijn echt heel kort :D Maar ik snap wel dat het explosief kan zo ja.

Het is ook wel een uitdagende positie voor de mobiliteit i.v.m. hamstrings heupen en onderug. Wellicht dat dat laatste iets niet lekker zit?

Er zijn tig varianten, die van Stronglifts gebruikt de Pendlay Row. Explosief van de grond en dan gecontroleerd laten zakken,
Ik laat met pendlays juist niet gecontroleerd zakken.

Ik laat met pendlays juist niet gecontroleerd zakken.
Waarschijnlijk hebben we het over hetzelfde.

Met gecontroleerd bedoelde ik dat je hem niet uit je handen laat vallen, "niet met een langzame extensie".

Vraag: mij is het niet helemaal duidelijk of de barbell steeds van de grond getild moet worden.
BoR is bar van de grond af houden en rug ca 45 graden.
Pendlay is dead stop row met rug paralel aan de vloer, een echte power oefening. Voor de onderrug vind ik pendlay veel fijner (en voor explosieve kracht vanaf de grond). Voor hypertrophy en meer reps vind ik BoR meer geschikt. Just my cup..

Pendlay is dead stop row met rug paralel aan de vloer,
Het grappige is dat Pendlay zelf het gewoon als BOR zag.

Het grappige is dat Pendlay zelf het gewoon als BOR zag.
Hoe kon hij dan een pendlay row doen als die nog niet bestond:eyebrow:?
BoR wordt vaak verkeerd gebruikt voor bv yates of pendlay row. Of juist goed omdat het wel gewoon gebogen roeien is? Zelfde euvel met 'military press', ook zo'n eindeloze welles nietes discussie.

Pendlay is dead stop row met rug paralel aan de vloer, een echte power oefening. Voor de onderrug vind ik pendlay veel fijner (en voor explosieve kracht vanaf de grond). Voor hypertrophy en meer reps vind ik BoR meer geschikt. Just my cup..
Zou het toevallig in de naam zitten.

Hoe kon hij dan een pendlay row doen als die nog niet bestond:eyebrow:?
BoR wordt vaak verkeerd gebruikt voor bv yates of pendlay row. Of juist goed omdat het wel gewoon gebogen roeien is? Zelfde euvel met 'military press', ook zo'n eindeloze welles nietes discussie.
Ik denk dat de meeste mensen eerst maar eens daadwerkelijk een echte bor moeten doen aangezien ik de meeste mensen meer shrugs zie doen.

Heb ik het niet over dbb maar meer over het gross van de mensen die je ziet bij een basic fit of big gym.

Ik denk dat de meeste mensen eerst maar eens daadwerkelijk een echte bor moeten doen aangezien ik de meeste mensen meer shrugs zie doen.

Heb ik het niet over dbb maar meer over het gross van de mensen die je ziet bij een basic fit of big gym.
Ik kom daar nooit maar snap je wel. Deed ze zelf ook eerst meer als face pull met shrug:finger: niet fijn voor je schouders en nek.
Pendlay vind ik makkelijker, veiliger en kun je lekker zwaar op gaan. BoR raakt de lats wel weer harder.

Zo te horen niet gek dat er veel form foutjes worden gemaakt bij een in eerste instantie simpele oefening.

Iemand nog een filmpje voor de juist techniek uitleg, denk dat ik even stapje lichter pak en weer back to basics ga.

Het is niet “een in eerste instantie simpele oefening”, je moet eerst duidelijk maken welke BOR je wilt doen en waarom, de vraag wat is de juiste uitvoerIng voor een press is ook niet zomaar te geven.

Back
Naar boven