AndroidHealthClinic

Nieuws 'Benzine naar 2 euro' (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zelda

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
31 aug 2004
Berichten
13.160
Waardering
52
door financiële redactie
AMSTERDAM - Als een groeiend aantal beursanalisten en oliespeculanten gelijk krijgt, kunnen automobilisten in ons land hun borst natmaken. Een benzineprijs van €2 per liter is niet ondenkbaar.
Foto: Jos Schuurman

Nu kost een vat olie circa 130 dollar en een liter benzine bij bemande benzinepompen bijna €1,63.

Accijnzen

Steeds meer beleggers en marktkenners houden er echter serieus rekening mee dat de prijs van een vat olie aan het eind van het jaar maar liefst 200 dollar per vat is. Paul van Selms van consumentencollectief United Consumers.com schat in dat een liter benzine in dat geval €2 zal kosten. "Als de overheid de accijnzen niet verlaagt, zullen we daar uitkomen ja." Dat de olieprijs wel eens naar de 200 dollar zou kunnen klimmen, blijkt onder meer uit een sterk toenemend aantal beleggers dat speculeert op deze spectaculaire groei. Zo is het aantal optiecontracten dat kopers het recht geeft om voor het einde van het jaar een vat olie voor 200 dollar aan te schaffen, maar liefst negen keer groter dan in januari.

Gokken


Dat betekent dat steeds meer speculanten er op gokken dat tegen die tijd de olieprijs boven de 200 dollar zal liggen. Stel dat de prijs dan op 210 dollar ligt, dan hebben zij 10 dollar per vat verdiend, aangezien zij het recht hadden om voor 200 dollar te kopen. Ook steeds meer analisten achten een prijs van rond de 200 dollar niet onwaarschijnlijk.

Goed nieuws voor sommige beursgangers dus, maar slecht nieuws voor de Nederlandse huishoudens. Want behalve aan de pomp, zien de burgers de hoge olieprijs ook vooral terug in hun gasrekening. De gasprijs is immers gekoppeld aan de olieprijs.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4036620/__Benzine_naar_2_euro___.html?p=3,1

Gaat lekker zo. Je zou zeggen dat de noodzaak om benzine te belasten om autogebruik te beperken inmiddels niet meer nodig is, dat gebeurt nu wel genoeg door de markt. Ik vind eigenlijk dat het tijd wordt dat automobilisten eens gaan staken. Volgens mij is daar best animo voor.

Op mij hebben de prijsstijgingen in ieder geval wel effect: ik ga vanaf volgende maand met de trein naar mijn stage in Hilversum. Zelfs met mijn 1:18 rijdende auto kom ik bij lange na niet meer uit de kosten met de kilometervergoeding.
 
Ik ben echt blij momenteel met mijn lease bak. Is niet meer te betalen anders de auto.
 
1,63?? Is dat zoveel verschil tussen Nederland en België dan?
 
1,63?? Is dat zoveel verschil tussen Nederland en België dan?

Nope ... in België staat het ook al 1.56. Diesel staat al op 1.42 ofzo.
Ronduit schandalig is het eigenlijk. Dan nog de extra belasting van 500euro
per jaar die ik voor mijn dieselke moet neerleggen.

Kunnen mss beter allemaal eens even thuisblijven ja. Gewoon de economie
even platleggen. Het loopt gewoonweg uit de hand zoals het nu voort gaat.
 
Overschakelen naar gas.... is dat geen goed alternatief?
 
Je kunt ook veel beter op g3 rijden. Kost je maar 20euro per 3 maanden meer aan wegenbelasting.....
 
Waar gaat dit stoppen? Autorijden zal iets voor de happy few worden:(
 
idd belachelijk, en dan te bedenken dat er al decenia auto's zijn die op waterstof rijden.
Of wat dacht je van de hybrids? Worden bewust zo lelijk gemaakt dat niemand ze koopt.

btw heb je met G3 niet meer onderhoudskosten?
 
ik ga maar fietsen of motorrijden das nog een beetje zuinig rijden
ja wij worden er niet beter op hier in dit landje helaas
 
dat wordt fietsen mannen
 
Zo worden de stinkende uitlaatgassen hier in de stad misschien wat minder. Ik heb er geen last van, lang leve de fiets.
 
nee, en Nederland is van europa het duurst met euro95 en diesel alleen gas is in de UK en nog 1 land duurder!

Waarom wordt gvd t OV niet gratis!!!! of de helft goedkoper! hoeft ik niet meer met die auto rond te rijden
 
ik ga maar fietsen of motorrijden das nog een beetje zuinig rijden
ja wij worden er niet beter op hier in dit landje helaas

motor loopt ook op benzine....;)
 
Hufters !! ik ben ook wel in voor een complete negering van pompstations voor 1 dag :D kijken wat ze dan mislopen als heel NL 1 dag niet zou tanken :eek:
 
Ik vraag mij af wat er zou gebeuren wanneer heel België/Nederland het werk neerlegt
en op een uitkering gaat leven. De regering zou wel snel terugkrabbelen ivm belastingen etc
 
k*t accijnzen.
 
Wat een ****ing k*tzooi zeg.. laatst al 1,42 voor een liter diesel betaald.
 
LPG G3 FTW!

Tank nu voor zo'n 0,55 centjes per liter! :D

Is nog beter voor het milieu ook + dat bij nieuwere auto's gas zelfs beter voor de motor is.
 
Back
Naar boven