AndroidHealthClinic

Beoordeling deadlift?? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Let trouwens ook op je hoofdpositie. Hou je nek recht op het moment dat je de stang oppakt.
Dit doe je eigenlijk door je hoofd neutraal te houden en eigenlijk nergens naar te kijken, maar als je al ergens naar kijkt is het naar de vloer 3-4 meter voor je.
Bij de lockout helpt het om je hoofd mee te bewegen door je kruin naar boven te "trekken" (het lijkt alsof je een beetje omlaag gaat kijken, zie video)
 
Ja, met een gekromde bovenrug en eventueel onderrug, dat doen we toch allemaal?

Schouderbladen kun je wanneer je zwaar gaat deadliften niet naar achter houden en zal ervoor zorgen dat je tijdens de lift van houding verandert wat niet optimaal is.
Je schouders worden automatisch al naar voren getrokken door het gewicht, dit kun je niet tegenhouden tenzij je pussy weight lift.

Ik weet niet man, laatste keer dat ik conventional DL deed pakte ik 200kg voor een triple (op 92kg) en heb geen issues met retraction (noch grip, pak het ook double overhand sans straps of hook grip). Niet dat dat een super impressive gewicht is, maar het lijkt me sterk dat TS daarbij in de buurt komt anytime soon. Moet wel zeggen dat ik idd iedereen die zwaar pullt thoracic rounding zie hebben (wat ook niet zo'n ramp is lijkt mij zolang je onderrug niet rondt)
 
In principe niets en ik ga ook absoluut niet beweren dat ik beter advies kan geven dan jij of Lange Man, maar TS is overduidelijk een beginner en in veel gevallen kunnen ze een advies om hun schouders naar voren te laten hangen (of een gekromde "bolle" bovenrug) niet goed interpreteren.
 
Wat zou er mis zijn met een gekromde "bolle" bovenrug dan?
Ten eerste denk ik dat de deadlift vergelijken tussen een beginnende gymrat en een elite powerlifter niet zomaar kan. Met pak of zonder pak is bv een groot verschil. Daarnaast heeft trainen alles te maken met doelstelling en de powerlifter heeft één doelstelling, zoveel mogelijk gewicht van de grond trekken. Bij een max effort zal je, in veel gevallen, geen perfecte techniek zien, omdat de zwakste schakel uitvalt. In dit geval zal dat de trapezius pars transversa zijn. Door nu eerst je bovenrug op te bollen, zullen zowel de rhomboideus als de trapezius pars transversum op maximale lengte komen. Nu zie je duidelijk in het filmpje van lange jan, dat er absoluut geen retractie plaatsvind in de schouderbladen. Dit impliceert ( bij mij, ik kan er naast zitten) dat je je zwakste schakels succesvol hebt uitgeschakeld en het pak zijn werk hebt laten doen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het fout is om je bovenrug op te bollen, alleen aangeven dat je daardoor bepaalde spieren zeker niet meetraint, zelfs niet in een isometrische contractie.
Een tweede punt vind ik dat het best wel lastig is om je bovenrug op te bollen en tegelijkertijd een lordose te behouden in het lumbale gedeelte van je wervelkolom, waarvan ik denk dat dat zeer belangrijk is om te behouden. Dit vergt wel enige “ body awareness”.
Als derde punt denk ik dat de elite powerlifter meer focus legt op bv versterken van de erectors spinnae om de wervelkolom te beschermen, dan de beginnende gymrat en dus beter bestand is tegen het opbollen van de bovenrug.
Dit is geen betoog over goed of fout, maar probeer alleen hardop na te denken wat er anatomisch gebeurt tijdens deze lift.
 
Ik vind dat e.e.a. afhangt van bepaalde biomechanica en het aantal graden van holling/ bolling. De rug kent van nature krommingen. Rug in neutrale positie behouden is het natuurlijke verloop zoveel mogelijk aanhouden. Wanneer er met een rechtere rug dan trainee in kwestie heeft gelift wordt kan het zijn dat de rug in een minder optimale positie geplaatst wordt en het dus eigenlijk beter is om met een bollere (boven)rug te liften. Met relatief lagere gewichten zal het vaak wel meevallen overigens. Ik vind dat de onderrug wel zoveel mogelijk "recht" gehouden dient te worden, tenzij trainee een afwijkende kromming of holling kent. Maar dit zijn denk ik uitzonderingen.

https://www.t-nation.com/training/strong-case-for-the-rounded-back-deadlift
 
Hier woog ik 130 kilo en trok ik 340 kilo van de grond

340kg zonder mixed grip maar met pronated grip?

Holy shit dat is een flinke grip strength. Mirin
 
Hookgrip denk ik. Anders is het idd wel ziek. Kwam zelf nooit verder dan in de buurt van 225 pronated.
 
Hookgrip denk ik.
Hmm dat zou idd wel kunnen. Kan ik helaas niet doen. Heb ooit m'n rechter duim verbrijzeld toen ik een jaar of 9 was. Mis hierdoor helaas wat mobiliteit voor hookgrip.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven