XXL Nutrition

Bepaalde lichaamsdelen aanspannen

Users who are viewing this thread

Robinjuuh

Novice
Lid geworden
10 sep 2021
Ik lees vaak dat je bij oefeningen bepaalde lichaamsdelen moet aanspannen, bijvoorbeeld bij een bench press, lat pull down of buikspieroefeningen. Ik heb hier best moeite mee.
Hoe zorg ik ervoor dat bij de oefeningen het volgende lukt:
- schouderbladen aanspannen
- buikspieren aanspannen (is dat alleen de buik inhouden?)
- rug aanspannen

Misschien een domme vraag, maar ik denk dit wel hetgeen is wat zorgt dat ik oefeningen verkeerd uitvoer.

Shadow Project

Fitgirl
Elite Member
Lid geworden
24 apr 2012
Lengte
1m91
Massa
114kg
Vetpercentage
> 50%
Het is voor een relatief nieuwe trainee niet vreemd om weinig tot geen spiergevoel te hebben en moeite te hebben met specifieke spieren aanspannen. Werken met cues voor het uitvoeren van oefeningen. Ook kan je in je vrije tijd of achter je pc tijd besteden aan bewust spieren proberen aan te spannen, probeer je schouders naar boven te bewegen, naar voren, naar achter en bewust te zijn welke spieren je hierbij aanspant. Zo ook voor je overige spieren.

Vypaw

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
24 aug 2020
Lengte
1m72
Massa
73kg
Vetpercentage
11%
Of wanneer je bijv een oefening doet iemand de bepaalde spieren laten aanraken (zoals bij een lat pulldown) zodat je een beetje een idee krijgt welke spieren je aan het trainen bent

PartyMarty

Ex-Chubtub
Elite Member
Lid geworden
25 nov 2021
Lengte
1m74
Massa
73kg
Vetpercentage
24%
Buikspieren aanspannen in inderdaad een cue die heel veel gebruikt wordt en maar weinig beginners echt snappen. Veel mensen buigen dan een beetje naar voren en houden hun buik in en hebben dan het idee dat ze hun rechte buikspieren aanspannen.

"buikspieren aanspannen" is een cue die voornamelijk bedoeld wordt om rompstijfheid te genereren. Dit houdt in dat bij de beweging de onderrug positie niet veranderd. De wat meer gevorderde lifters zullen dit ook vaker een "brace" noemen. De manier hoe je dit kunt leren? Zet je handen in je zij, knijp redelijk flink met je duim in de zijkant van je rug en duw je vingers stevig in je schuine buikspieren. Probeer nu je vingers weg te duwen. Wat je dan zult voelen is dat over je hele core alles zich aanspant. Dit is een belangrijk iets om te beheersen bij oefeningen zoals deadlifts, squats, overhead press etc. Een goede oefening om dit automatisch mee te oefenen is de goblet squat, als je het gewicht wat verder van je lichaam afhoud zul je merken dat je automatisch je core brace in zet. Het kan helpen om hier een tweede persoon bij te hebben die zijn handen in je zij plaatst en stevig in je schuine buikspieren duwt.

Schwarzeneggertje

Huge Freak
Lid geworden
8 dec 2016
Lengte
1m87
Massa
98kg
Vetpercentage
14%
Of wanneer je bijv een oefening doet iemand de bepaalde spieren laten aanraken (zoals bij een lat pulldown) zodat je een beetje een idee krijgt welke spieren je aan het trainen bent
Joe Weider deed dat...

Schwarzeneggertje

Huge Freak
Lid geworden
8 dec 2016
Lengte
1m87
Massa
98kg
Vetpercentage
14%
Buikspieren aanspannen in inderdaad een cue die heel veel gebruikt wordt en maar weinig beginners echt snappen. Veel mensen buigen dan een beetje naar voren en houden hun buik in en hebben dan het idee dat ze hun rechte buikspieren aanspannen.

"buikspieren aanspannen" is een cue die voornamelijk bedoeld wordt om rompstijfheid te genereren. Dit houdt in dat bij de beweging de onderrug positie niet veranderd. De wat meer gevorderde lifters zullen dit ook vaker een "brace" noemen. De manier hoe je dit kunt leren? Zet je handen in je zij, knijp redelijk flink met je duim in de zijkant van je rug en duw je vingers stevig in je schuine buikspieren. Probeer nu je vingers weg te duwen. Wat je dan zult voelen is dat over je hele core alles zich aanspant. Dit is een belangrijk iets om te beheersen bij oefeningen zoals deadlifts, squats, overhead press etc. Een goede oefening om dit automatisch mee te oefenen is de goblet squat, als je het gewicht wat verder van je lichaam afhoud zul je merken dat je automatisch je core brace in zet. Het kan helpen om hier een tweede persoon bij te hebben die zijn handen in je zij plaatst en stevig in je schuine buikspieren duwt.
Verder is de goblet squat natuurlijk geen serieus te nemen oefening.

ovosnovo

Monstrous Giant
+10 jaar member
Lid geworden
23 jun 2010
Lengte
1m91
Massa
118kg
Ik maak de gains van m'n leven sinds ik m'n spieren aanraak en ze aanspan.

Naar boven