MuscleMeat

Sticky Berekening hartslagzones voor cardio (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zijn er nou hier zo weinig mensen die aan cardio doen of bepaald hier niemand zijn/haar cardiozone om het doel te bereiken?

Doe wel cardio,maar bepaal mn cardiozone niet.
 
Als ik meerdere forumleden goed begrijp, is deze sticky achterhaald toch? Heeft wetenschap inmiddels niet aangetoond dat dat 70% max verhaal voor vetverbranding niet klopt en dat je ook voor vetverbranding prima vol gas mag gaan (bv HITT)?

Fact or broscience?
Tuurlijk zal HITT ook helpen bij de vetverbranding echter zal de energie verbranding dan hoofdzakelijk anaëroob zijn. Het verbeteren van je conditie kan wel helpen de anaërobe grens omhoog te halen waardoor je op een hogere intensiteit toch nog aëroob energie kunt verbranden. Bij de inleiding wordt het volgende aangegeven Dit artikel zal niet ingaan op verschillende trainingsmethoden maar zich beperken tot het bepalen van de juiste hartslag voor de verschillende intensiteitniveaus waarmee getraind kan worden. Mocht wetenschappelijk zijn aangetoond dat op een ander percentage anaëroob energie zal worden verbrand dan is dat hier eenvoudig aan te passen. Wanneer je dit soort uitspraken doet dan moet je natuurlijk wel met bronvermelding komen om je uitspraken te funderen.

Dit topic helpt je om de juiste persoonlijke hartslag te bepalen voor welk doel dan ook. Of dit nu vetverbranding of conditie verbetering is dat maakt niets uit. Algemene formules worden hier niet toegepast want ieder mens is anders en heeft dan ook een andere conditie. Ook je herstel meten is erg belangrijk want dat helpt je te bepalen of je trainingen / intensiteit goed op je zijn afgestemd. Is dat niet het geval dan pas je deze aan.
 
Laatst bewerkt:
Mocht wetenschappelijk zijn aangetoond dat op een ander percentage anaëroob energie zal worden verbrand dan is dat hier eenvoudig aan te passen. Wanneer je dit soort uitspraken doet dan moet je natuurlijk wel met bronvermelding komen om je uitspraken te funderen.

Dit is nu juist mijn vraag of iemand dit kan onderbouwen. Ik lees zeer regelmatig dat iemand roept, dat dit achterhaald ZOU zijn. Heb zo even geen topic voor ogen, maar ik lees het echt heeel vaak. Daarom hoopte ik dat iemand met verstand van zaken zijn licht hier eens over kan laten schijnen.
 
Maar wat precies is achterhaald dan? Dat je vanaf 80% maximale hartslag je energie anaëroob verbrand? Mocht dit een ander percentage moeten zijn dan hoor ik het graag van al die anderen die regelmatig iets roepen.
 
Wauw... Wat wordt hier een hoop verteld. Goed... even een paar dingetjes.

1. Ja, het klopt dat je op een lagere intensiteit "IN VERHOUDING' het meeste vet verbrand. Wanneer je procentueel gezien het meeste vet wil verbranden moet je lekker op bed gaan liggen.

2. Nee, je gaat niet pas na weet ik hoe veel minuten vet verbranden. Je verbrand de hele dag door vet. Dat stopt niet ineens op het moment dat je gaat sporten.


Kort samengevat. Vet verbranden doe je op een lage intensiteit. Maar dit is niet het doel van cardio. Wanneer leren we dit nou een keer? Korte rekensom vanuit een voorbeeld ( de cijfers zijn dus voor iedereen anders):

een vrouw moet op onderhoud 2000 kcal p/d tot zich nemen. Dit doet ze ook: gevolg: ze weegt nu 70 kilo, ze weegt over 10 jaar 70 kilo (ja, ik weet dat wanneer je ouder wordt dit niet helemaal op gaat)
ze loopt 2x per week een uur hard --> 2x 700 kcal = 1400 verbrande kcal per week

per week worden er dus 14000 kcal gegeten en gedronken op onderhoud. minus de 1400 zal ze in theorie dus ongeveer 200 gram afvallen (afgerond naar boven).

Dit gewicht zal ze na de training meteen kwijt zijn, alleen is dit niet meteen een vetverbrandingsproces geweest. (het leeuwendeel niet tenminste) De vetverbranding vind later plaats. (Tijdens tv. kijken, slapen, wandelen etc. ). Hetgeen dat deze dame later (dus na de training) tot zich neemt worden de tekorten in de spieren mee aangevuld (en andere zaken als mineralen etc) en kan dus niet gebruikt worden om de vetreserves mee aan te vullen, aangezien dit het laatste is dat aangevuld wordt.

Wanneer je op een lagere intensiteit sport, dan verbrand je ook minder. OOK MINDER VET , ondanks dat het vetaandeel in verhouding tot de geleverde activiteit groter is

Ik ben vast iets vergeten in mn uitleg, maar dan vraag je maar even.
 
Je zegt niets nieuws. Dat staat allemaal aangegeven in OP. Verder is het aan de sporter om te bepalen of deze met een lage of hoge intensiteit vet wil verbranden.

Nogmaals in de OP staat aangegeven dat dit topic niet gaat over verschillende trainingsmethoden of welke het meest efficient zou zijn. Lees de titel nog eens goed. Dit gaat over een rekenmethode die de sporter helpt op maat zijn/haar hartslag te bepalen.
 
je hebt gelijk. ik probeer alleen antwoord te geven op bovenstaande. Zo zie ik jou bijvoorbeeld vertellen dat je de anearoobe drempel wilt verhogen. Dat kan dus niet.

Je kunt wel je HF in rust verlagen, waardoor het bereik groter wordt en je dus later je drempel gaat bereiken.

maar goed, ik reageerde niet om de wijsneus uit te hangen. Ik vind inderdaad ook dat iedereen zelf mag bepalen hoe je wilt trainen. Maar ik vind ook dat je alleen kunt kiezen als je opties afweegt op basis van de juiste info.
 
Laatst bewerkt:
Zo zie ik jou bijvoorbeeld vertellen dat je de anearoobe drempel wilt verhogen. Dat kan dus niet.
Wanneer je HRrust omlaag gaat zal je HRmax ook worden aangepast en dus ook het punt waarin ke lichaam anearoob energie gaat verbranden.

Anders zou je kunnen stellen dat een dikke gast van 170kg die na veel jaren trainen maratons loopt nog op dezelfde hartslag anearoob energie zal verbranden.

Benieuwd naar je bron? Ik had destijds deze info vanuit de schaatswereld vernomen waarin coaches hun atleten trainden.
 
Nu loop ik het risico dat ik je vraag niet helemaal goed begrijp. Mocht dat zo zijn, dan hoor ik het graag.
Wat heeft het gewicht met jouw stelling te maken? Zijn gewicht zal er zelfs voor zorgen dat zijn Vo2 Max hoger ligt dan dat van jou en mij ( er vanuit gaande dat jij jezelf niet als voorbeeld gebruikt :P) en daardoor zal hij sowieso minder snel op zijn drempel komen. Het voorbeeld lijkt me alleen erg onwaarschijnlijk. Het zal wel een interessante casus opleveren :)

Om terug te komen op het verhogen van je maximale HF. Dat zal niet veel zijn. Trust me. Dat is verwaarloosbaar. Ik heb een hartslag in rust van 42. Dit houd in dat ik in verhouding tot het Nederlands gemiddelde van ongeveer 70 (and rising) er langer over doe om mn maximale hf te bereiken (of drempel) . Ik weet alleen niet wat mn Vo2 max is nu ik minder doe.

Bronnen? Geen... pure broscience dit :)
 
Ah ok duidelijk.
Gewicht heeft er niets mee te maken maar met 170kg maakte ik hopelijk duidelijk dat het hier gaat om een persoon die niet erg mobiel is met een vreselijk slechte conditie. :)
 
Zijn er nou hier zo weinig mensen die aan cardio doen of bepaald hier niemand zijn/haar cardiozone om het doel te bereiken?

Veel cardio, namelijk wielrennen. Bereken de zones niet echt, maar ik houd wel rekening met de belasting. Als ik op woensdag krachttraining doe en daarna nog 3+ uur in een relatief hoog percentage gefietst heb, 160 of zelfs meer, dan zorg ik dat ik de dag erna op een veel lager percentage fiets (en veel minder kilometers, 50 a 60 maximaal).

Niet om rekening te houden met vetverbranding, maar vooral om het herstel te bevorderen.

Gedurende de zomermaanden heb ik afgelopen jaar zo'n 750 - 1000 km per maand gefietst, naast 3 a 4x krachttraining per week (ja, ook relatief vaak squatten en deadliften). Dan is je 'vetverbrandingszone' totaal niet meer relevant.
 
Overigens denk ik dat het verschil tussen de hoeveelheid verbrandde calorieën volgens je apparaat en de werkelijkheid behoorlijk groot is. Als ik de gedane arbeid en het aantal calorieën dat daarme verbrand zou zijn en de hoeveelheid calorieën die er in gaan en de weegschaal tegen elkaar afzet, dan zou een factor 2 (of misschien zelfs meer) me helemaal niets verbazen. Zeker niet als je getraind bent. Dus als het apparaat 600 aangeeft, zou ik eerder denken aan 300,.
 
Ik heb ooit een VO2max-test met uitgebreid sportmedisch onderzoek laten doen. Is echter te lang geleden om de resultaten representatief te laten zijn voor mijn huidige fysiek. Verder geven de moderne horloges incl. hartslagmeter een redelijke indicatie, waarbij gewicht, geslacht, lengte, leeftijd worden meegenomen.
 
Haha en in andere boeken en fora lees ik dat je best HIT doet als verbranding, want dan ga je meer vet verbranden in absolute hoeveelheid. wat is het nu??
 
Haha en in andere boeken en fora lees ik dat je best HIT doet als verbranding, want dan ga je meer vet verbranden in absolute hoeveelheid. wat is het nu??
Als je af wil vallen gaat het gewoon om het kcal-deficit dat je dagelijks bereikt. Met HIIT kun je in een kort tijdsbestek goed leeg gaan en best wat kcal verbranden. Je kunt gewoon wat langere tijd low intensity cardio doen. Als je op lagere intensiteit loopt, zul je meer in je vetverbranding bezig zijn, maar uiteindelijk gaat het toch gewoon om het kcal-deficit. HIIT zul je ook minder lang volhouden, zeker in de cut, aangezien je tijdens een deficit sneller door je koolhydraatvoorraden heen zal zijn. Ik zou gewoon doen wat je het fijnst vindt en wat voor jou het beste werkt. Als je met een harslagmeter en horloge om cardio doet, krijg je een redelijke indicatie van je verbrande kcal.
 
Als je echt zeker wil zijn van je zones moet je een lactaattest laten doen.
 
Je bent 47 jaar dat scheelt een hoop maar 128 is wel erg laag. Heb jij vroeger op hoog niveau gesport?

Misschien scheelt er wat met je hartslagmeter. Maximum 128 op die leeftijd dan is er denk ik meer aan de hand. Ik ben 48 en haal nog 173. Bijna iedereen die ik ken van mijn leeftijd die het al eens gemeten heeft raakt hoger dan ik.
 
Back
Naar boven