Fitness Seller

Bergbeklimmer snijdt zijn eigen arm eraf. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

falcon

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
16 dec 2002
Berichten
539
Waardering
1
Wat vinden jullie hiervan:


• Bergbeklimmer snijdt eigen arm eraf


UTRECHT - 02/05/03 Een Amerikaanse bergbeklimmer wiens arm onder een rotsblok vast was komen te zitten, heeft zelf met een zakmes zijn arm geamputeerd om zich te bevrijden. De man ligt inmiddels in het ziekenhuis en is er slecht aan toe, hebben de autoriteiten vrijdag gemeld.

De 27-jarige Aron Ralston was het afgelopen weekend aan het klimmen in een natuurgebied in de staat Utah toen een rotsblok van zo'n honderd kilo naar beneden kwam en op zijn arm belandde. De bergbeklimmer, die bekend staat als zeer ervaren en sterk, kon niet meer wegkomen.

Dinsdag raakte zijn drinkwater op en donderdag besefte Ralston dat hij drastische maatregelen moest treffen om te overleven. Hij sneed met een zakmes zijn arm eraf, net onder de elleboog, stelpte de bloeding en ging op pad om hulp te zoeken. Enkele uren later werd Ralston vanuit een helikopter gelokaliseerd en kon hij worden gered. De zoektocht naar hem was net begonnen.

freaky hè!
 
Ik zou t zelfde hebben gedaan. je kan toch niets anders dan dood gaan dus...alhoewel de situatie t zelf zou moete uitwijzen

ps. telegraaf.nl?
 
Slimme gast, ik hoop dat ie d'r weer bovenop komt.
 
Ze gingen hem net zoeken, had ie een dag of 2-3 gewacht dan was ie sterk vermagerd/uitgedroogd maar had zen arm nog gehad. Beetje overdreven reactie imo al is de situatie wel moeilijk in te schatten...
 
een bodybuilder kan natuurlijk die 100 kg wel even verzetten :)
 
Originally posted by admin
Ze gingen hem net zoeken, had ie een dag of 2-3 gewacht dan was ie sterk vermagerd/uitgedroogd maar had zen arm nog gehad. Beetje overdreven reactie imo al is de situatie wel moeilijk in te schatten...

maar ik denk niet dat je 5 a 6 dagen zonder drinken kunt ;)
 
Een echte hanenhokavatar voor KaLe:D
 
Zie ik t nu goed of mist dat mannetje nou ook een arm?:D

wat zijn ze eigenlijk aan t doen..... :dunno: :)
 
Originally posted by admin
Ze gingen hem net zoeken, had ie een dag of 2-3 gewacht dan was ie sterk vermagerd/uitgedroogd maar had zen arm nog gehad. Beetje overdreven reactie imo al is de situatie wel moeilijk in te schatten...

Nou ik denk dat z'n arm na 48-72 uur toch wel behoorlijk dood zou zijn.
 
Waarschijnlijk had ie toch al geen gevoel meer in zijn arm. En dat ze hem al aan het zoeken waren wist hij natuurlijk ook niet. Misschien vermoedde hij het wel, maar toch.
 
Originally posted by axestream


Nou ik denk dat z'n arm na 48-72 uur toch wel behoorlijk dood zou zijn.
Hangt ervan af of de spieren nog doorbloed waren. (geen afgeknelde aders)
Zolang de arm warm bleef zou die niet dood zijn ook al voelt hij ze niet. Jammer genoeg weten ze dit niet of is het niet vermeld.
Ik zou in elk geval héél lang gewacht hebben, je arm heb je voor bijna alles nodig en het verminderd de kwaliteit van je verdere leven ook vrij drastisch...

ps: een mens kan langer dan een week zonder water en zelfs langer dan een maand of twee zonder voeding.
 
Dan ben ik benieuwd hoe jij in zon situatie zou gaan handelen.
Valt gewoon niet in te schatten
 
zonder water? ik denk dat je na een week sterft zonder een druppel water. met water en zonder eten dan je tot zelfs 3 maanden voort
 
Originally posted by dandyman
Dan ben ik benieuwd hoe jij in zon situatie zou gaan handelen.
Valt gewoon niet in te schatten
Uiteraard doe je alles om te overleven, maar als je nog in staat bent om je arm eraf te snijden, dan heb je ook nog wel de kracht om een paar dagen langer te blijven leven...

Zoals ik al zei: moeilijk in te schatten.
 
Originally posted by admin

Hangt ervan af of de spieren nog doorbloed waren. (geen afgeknelde aders)
Zolang de arm warm bleef zou die niet dood zijn ook al voelt hij ze niet.

Met 100kg op z'n arm lijkt het me sterk dat er geen aders, al dan niet geheel, afgekneld zouden zijn.
 
Originally posted by admin

Uiteraard doe je alles om te overleven, maar als je nog in staat bent om je arm eraf te snijden, dan heb je ook nog wel de kracht om een paar dagen langer te blijven leven...

Zoals ik al zei: moeilijk in te schatten.

zt idd wat in ja , vooral als je nagaat dat ie t met een zakmes deed
 
Originally posted by Spike
zonder water? ik denk dat je na een week sterft zonder een druppel water. met water en zonder eten dan je tot zelfs 3 maanden voort
Hangt af van de situatie. In de zon droog je sneller uit dan in een koude, vochtige , donkere plaats.

Als die vent dus in de hete zon hing dan had hij idd niet lang volgehouden zonder water.
 
Originally posted by axestream


Met 100kg op z'n arm lijkt het me sterk dat er geen aders, al dan niet geheel, afgekneld zouden zijn.
100 kilo is zo veel niet hoor, maar het hang af waar de druk zit. Je kan met een elastiekje je arm afknellen en laten afsterven, terwijl je 200 kilo op een ledemaat kan hebben zonder dat er een ader echt afgekneld is.
 
Hoe dan ook is het erg triest voor de man, hij kan waarschijnlijk nooit meer zijn sport beoefenen.
 
Back
Naar boven