Fitness Seller

Besloten nu echt ervoor te gaan... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

glokhoff

Novice
Lid geworden
27 dec 2022
Berichten
5
Waardering
5
Lengte
1m78
Massa
89kg
Vetpercentage
24%
Ik zie dat het laatste topic in dit subforum al weer een tijdje geleden gepost is, dus kan ik beter een nieuw topic aanmaken... Even voorstellen: ben 62 jaar, 178, op het moment zo'n 89 kg, 24% vet.

Al vele jaren fitness ik, af en aan enkele jaren fanatiek, dan weer minder of niet. Tijdens het eerste coronajaar heb ik thuis getraind, en dat ging eigenlijk best goed met een training en voedingsschema dat ik in 2013 ook al eens gebruikt had. Jammer genoeg kwam ik niet tot de 18% vetmassa die ik toen bereikte, maar was eigenlijk best tevreden. Toch was het niet wat ik eigenlijk zou willen... Afgelopen jaar heb ik niet kunnen trainen, maar heb nu het plan opgevat om in Maart eindelijk eens echt serieus te gaan bodybuilden i.p.v. fitness...De komende maanden ben ik nog niet in staat om thuis te trainen, maar wil proberen een bodymass programma te gebruiken om alvast weer in het ritme te komen en al weer wat de spieren te laten wennen.
In het verleden is het vooral lastig om een goed voedingsschema te vinden/volgen. Ik snap ook het bulken en cutten niet goed. Als iemand me daarmee zou kunnen helpen dan graag ! En ieder aanmoediging is welkom ;O)
 
Bulken is als je teveel eet. Cutten als je te weinig eet. Je kunt je ook morgen bij een sportschool aanmelden en ook beginnen.
Voor je het weet ben je 63 of 64, de tijd vliegt en je wordt er niet jonger op. Kijk anders voor de zekerheid nog even in de spiegel.
Voedingsschema... eet elke dag hetzelfde behalve je warme maaltijd want dan wordt het saai. Na een maand zie je wel of je afvalt of aankomt, kun je mooi op sturen.

Maar wacht niet tot Maart, die bodyweight oefeningen zijn voor echte atleten, in de sportschool kun je met de helft van je bodyweight beginnen, trek je ook niets kapot.

Nou... ik heb er eigenlijk weinig fiducie in, maar toch succes :thumb:
 
Ik zie dat het laatste topic in dit subforum al weer een tijdje geleden gepost is, dus kan ik beter een nieuw topic aanmaken... Even voorstellen: ben 62 jaar, 178, op het moment zo'n 89 kg, 24% vet.

Al vele jaren fitness ik, af en aan enkele jaren fanatiek, dan weer minder of niet. Tijdens het eerste coronajaar heb ik thuis getraind, en dat ging eigenlijk best goed met een training en voedingsschema dat ik in 2013 ook al eens gebruikt had. Jammer genoeg kwam ik niet tot de 18% vetmassa die ik toen bereikte, maar was eigenlijk best tevreden. Toch was het niet wat ik eigenlijk zou willen... Afgelopen jaar heb ik niet kunnen trainen, maar heb nu het plan opgevat om in Maart eindelijk eens echt serieus te gaan bodybuilden i.p.v. fitness...De komende maanden ben ik nog niet in staat om thuis te trainen, maar wil proberen een bodymass programma te gebruiken om alvast weer in het ritme te komen en al weer wat de spieren te laten wennen.
In het verleden is het vooral lastig om een goed voedingsschema te vinden/volgen. Ik snap ook het bulken en cutten niet goed. Als iemand me daarmee zou kunnen helpen dan graag ! En ieder aanmoediging is welkom ;O)
Bereken en controleer je kcal behoefte. Bv met een online calculator. Houd je gemiddelde gewicht bij door iedere dag onder gelijke omstandigheden te wegen. Eet ca twee gram eiwit per kg bw (=lichaamsgewicht), eet genoeg vetten (ca een gram per kg bw, mag wat minder). De rest vul je op met koolhydraten, meer eiwitten of vetten kan ook, net wat je prettig vind of goed werkt. Eet gevarieerd en gezond, en geniet af en toe van wat lekkers.
Als je eenmaal je onderhoud weet kun je lean bulken op ca 250 kcal boven onderhoud, of cutten tot ca 500 kcal onder onderhoud. Echt (dirty) bulken is ivm leeftijd geen optie.
Het komt uiteindelijk neer op kcal en macro's tellen, kan even lastig zijn en wat tijd kosten maar is wel de sleutel tot succes. Uiteraard icm met goede training (progressive overload en ivm leeftijd goed periodiseren) en rust.
 
Jammer dat de eerste reactie meteen een wat zure ondertoon heeft - ik zal het maar zien als een poging me te prikkelen te laten zien dat het me tóch lukt ;) Wel fijn dat er meteen al gereageerd werd !
Ik ben bekend met de basiszaken, maar heb in het verleden niet met voldoende precisie eraan gehouden. Met name het exacte berekenen van de calorieën is een heel gedoe. Maar goed, zal er nu toch weer aan moeten. De tabellen maar weer eens opzoeken. Het idee van een online calculator is een goede - of wellicht een excel sheet ? Suggesties met links zijn welkom !
Ik weet dat ik me best aan een schema kan houden als ik thuis ben. In de tijd dat ik het programma volgde waarmee ik het vetpercentage terugbracht ging dat maandenlang goed. Maar daarmee kan ik pas na maart beginnen, tot dan ben ik veel onderweg. Heb dan enkel de tijd voor en na het slapen om wat oefeningen te doen.
De opmerkingen over leeftijd zal ik ter harte nemen. Had daar nog niet zo over nagedacht, dus dank daarvoor !
 
Fatsecret is wel een gebruiksvriendelijke app.
 
Bedankt, zal het eens opzoeken en bekijken !
 
Welkom! Je kunt ook voedingsschema's maken met voeding, die je onderweg kunt nuttigen. Of je gebruikt van die apps om je voeding te tracken. Dan hoef je überhaupt niets te plannen. Erg flexibel dus.

Verder zou ik je planning idd niet verder uitstellen, maar zsm beginnen.
 
Wil je zelf knutselen en echt rekenen dan kan je de excel in post 2 mogelijk gebruiken.
Apps zijn er genoeg. Ook waarin je gewoon artikelen in kan scannen. Maar pas op... daar staan ook veel fouten in. Dus check de voedingswaarde wel met je verpakking.
Myfitness pal werkt ook goed.

Alle begin is weer lastig. Maar als je het wil kan je het. Succes!
 
Bedankt voor de tips ! Ik heb fatsecret nu geïnstalleerd en de eerste dag ingevoerd - inderdaad heel handig, vooral door de grote database met voedingsmiddelen, ook van nederlandse merken En wat ik tot nu toe gezien heb kloppen de voedingswaarden.
De excelsheet heb ik nu ook gedownload, en heb de onderhoudsbehoefte berekend - lijkt me wat hoog, maar we zullen zien hoe mijn gewicht zich ontwikkelt...
 
Nou, valt wel mee hoor: ik heb in het verleden al vaker training- en voedingsschemas gevolgd, en met goed resultaat. Dus ik heb wel een idee waar ik aan begin. Afgelopen jaar is het allemaal wat verslapt, doordat ik minder thuis kan zijn, maar dat gaat dus binnenkort weer veranderen. En nu wil ik het echt goed aanpakken en ook volhouden - dus niet af en toe 'smokkelen' met het eten. Ik heb gisteren al heel anders door de supermarkt gelopen ;o)
 
Bedankt voor de tips ! Ik heb fatsecret nu geïnstalleerd en de eerste dag ingevoerd - inderdaad heel handig, vooral door de grote database met voedingsmiddelen, ook van nederlandse merken En wat ik tot nu toe gezien heb kloppen de voedingswaarden.
De excelsheet heb ik nu ook gedownload, en heb de onderhoudsbehoefte berekend - lijkt me wat hoog, maar we zullen zien hoe mijn gewicht zich ontwikkelt...

Je kan ook zelf voedingsmiddelen toevoegen als het niet klopt.
 
Back
Naar boven