AndroidHealthClinic

Bestaat de 'spaarstand'? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Er bestaat wel zoiets als metabole adaptatie ja, al heb ik de indruk dat de meesten een verkeerd beeld bij de term 'spaarstand' hebben. Ik heb een redelijk uitvoerig artikel over gewichtsverlies op mijn blog, waarin ik ook deze metabole adaptatie behandel: https://peterbond.nl/de-wetenschap-achter-gewichtsverlies/
 
Zeggen ze hetzelfde als in het artikel imnewhere ? Zou mij weer 45 min schelen :D
 
Zeggen ze hetzelfde als in het artikel imnewhere ? Zou mij weer 45 min schelen :D
Galen legt het beter uit.
De podcast heeft het ook nog over verschillende fenotypen.
Kort om, als je minder eet val je af, wordt je lichaam kleiner, moet je weer minder gaan eten. Of meer bewegen, daar wordt je moe van, ga je op de bank hangen, zit je daar een beetje trek te hebben, met je kleine lichaam, koud en hongerig én nog geen tekort gecreëerd ook niet, te staren naar je vette navel.

Gelul in de marge, same old shit. Geduld, monitoren en aanpassen als nodig of indien het beter kan.
 
Zeggen ze hetzelfde als in het artikel imnewhere ? Zou mij weer 45 min schelen :D
Er zit een zekere overlap tussen het artikel van Galen en de podcast van FIT.nl, maar het is zeker niet hetzelfde. Of het 45 minuten van je leven waard is om te beluisteren, kan ik niet beoordelen. In de podcast wordt o.a. nog ingegaan op dat mensen verschillend kunnen reageren op een energietekort (genetics), zowel qua gedrag als qua metabolisme.
 
Verdomme, nou dan zet ik hem maar op. Die van herr Galen had ik al eens gelezen :D
 
Podcast onderzoeker zegt nagenoeg hetzelfde als Galen in het artikel. Die giechelende FIT.nl gasten leggen alleen onjuiste conclusies in de mond van die onderzoeker vind ik. Ze wilde de 25% 'spaarstand' echt onderstrepen merkte ik. Vond ook de opmerking van 'combinatie van voeding en beweging is het meest effectief, maar we adviseren altijd vooral voeding omdat dit in de praktijk beter werkt', net nadat hij uitlegt dat de adaptatie op voeding een lange doorloop kan hebben. Beetje tegenstrijdig of raar, maar dat was het enige waarvan ik dat dacht.

Geloof ook best dat de een harder gaat op kip/rijst/broccoli dan de andere, maar in een gevarieerd eetpatroon kom je er zelf achter wat werkt. Voor passend advies kon je volgens mij nu nog alleen in Isreal terecht, die redelijk ver waren in onderzoek naar persoonlijk voedsel advies.

Wat RonnReeves zegt is dus eigenlijk wel van toepassing. Monitoren en na elke periode 200kcal omlaag/omhoog als het niet gaat zoals je wil.

Wat ik wel interessant vond was dat hij zei; dat prikkels positief effect hebben op je vooruitgang bij spier, maar ook in voeding. Logische gedachte van dat laatste, maar nog nooit zo in verdiept.Jammer dus dat daar niet verder op ingegaan werd.
 
Back
Naar boven